kasvu

Rauta- ja puutarhakauppa siirtyy kohti verkkoa

Ylivoimaisesti eniten euroja verkkokaupassa kuluu muodin ja elektroniikan ostoksiin, mutta rauta- ja puutarhakaupan sekä lemmikkitarvikkeiden verkko-ostokset nielaisevat kolmanneksi eniten euroja. Statista-tilastotietopalvelun mukaan rauta- ja puutarhakaupan digitaaliset kuluttajamarkkinat kasvavat voimakkaasti vuoteen 2023 mennessä, kun digiostajien määrä lähes kaksinkertaistuu. Tuotekategorian verkkokaupoista nettomyynniltään suurin on suomalainen Motonet.fi.

Selvitys: vähäiselläkin apteekkisääntelyn purkamisella saataisiin aikaan paljon hyötyjä

Avance Asianajotoimisto Oy on tehnyt Kaupan liiton, Päivittäistavarakauppa ry:n ja Näe ry:n tukemana selvityksen siitä, miten apteekkimarkkinan sääntelyä pitäisi lieventää ja miten tämä kannattaisi toteuttaa. Selvitys osoittaa, että uudistuksien myötä lääkkeiden saatavuus paranisi, hinnat laskisivat ja sekä verkko- että kivijalka-apteekeissa voitaisiin hyödyntää uusia innovatiivisia toimintatapoja.

Marketit valtaavat vaatetuksen markkinoita

Vaatteiden kulutus Suomessa kasvaa noin kahden prosentin vuosivauhtia vuoteen 2023 asti. Suomalaisten vaateostokset ovat 65 prosenttia norjalaisten ostoskorista ja kenkäostokset runsaat puolet itävaltalaisten vastaavasta. Suomalaiset ostavat vaatteita ja kenkiä, myös urheilumuotia, paljon marketeista, jotka ovat jopa lisänneet vetovoimaansa viime vuoteen verrattuna. Näyttääkin siltä, että marketit ovat pystyneet vastaamaan kansainväliseen kilpailuun kuluttajista.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi