kestävä kulutus

Vastuullisuus vaatii rohkeita tekoja

Jannica Nyman
Lähestyvä Black Friday, Black Week tai oikeastaan musta kuukausi on jo käsillä. Samalla herää väistämättä kysymys: miksi vastuullinen kuluttaminen tuntuu juuri nyt erityisen vaikealta? Entä miten yritykset voivat aidosti tukea kuluttajia tekemään vastuullisempia valintoja jo valmiiksi haastavassa markkinatilanteessa?

Lausunto valtioneuvoston kirjelmästä eduskunnalle ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston vihreän siirtymän kuluttajansuojadirektiiviksi (U 37/2022 vp)

Kaupan liiton yleinen kanta on, että kestävän kulutuksen edistäminen vaatii toimenpiteitä niin tavaroiden tuottajilta, myyjiltä kuin kuluttajilta. Tasapainon löytäminen eri osapuolten oikeuksien ja velvollisuuksien välillä on tärkeätä, jotta sääntely ei … Lue lisää

Isoilla ja pienillä teoilla kohti kestävämpää elämäntapaa

Sari Laine
Varovaisesti olemme siirtymässä korona-ajan jälkeiseen elämään. Tuleeko se olemaan paluuta ”normaaliin” vai onko meille syntynyt uusi arki? Moni varmasti kaupan alalla miettii, että miten aika on muuttanut meidän ostokäyttäytymistämme, puhumattakaan arvoja ja asenteita. Yleensähän käyttäytymisen muutosta mietittäessä ensin tutkitaan arvoja ja asenteita ja ennustetaan, että miten ne johtavat itse käyttäytymisen muutokseen. Korona-aika toi yhdessä yössä muutoksen käyttäytymisessä, joka on nyt muokannut arvojamme ja asenteitamme.

Analyysi: Kohti kestävää kulutusta eurooppalaisella sääntelyllä?

Kuluttajat kertovat kaipaavansa enemmän tietoa tavaroiden kestävyydestä ja korjattavuudesta. Lainsäätäjät haluavat vastata toiveeseen säätämällä uusista tiedonantovelvoitteista ja ympäristöväitteiden perustelemisesta. Tieto voi lisätä tuskaa, mutta ei yksistään riitä. Kestävän kulutuksen edistämiseksi on ensiarvoisen tärkeätä, että yritykset kotimaassa, sisämarkkinoilla ja kolmansissa maissa toimivat samoilla säännöillä.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi