Kaupan liitto jättänyt yhdessä Suomen Asiakkuusmarkkinointiliiton kanssa eriävän mielipiteen korkokaton laskemista koskevasta työryhmän enemmistön ehdotuksesta, koska toimenpide on mm. katsottu ennenaikaiseksi, sekä lausuman oletusmaksutavan valintaa verkkokaupassa koskevasta työryhmän enemmistön ehdotuksesta, … Lue lisää
Kaupan liitto peräänkuuluttaa oikeusministeriötä ja eduskuntaa kantamaan vastuunsa EU:n kuluttajalainsäädännön viivästyneestä täytäntöönpanosta. Kuluttajansuojalakia ollaan muuttamassa toistamiseen puolen vuoden sisään tavalla, joka edellyttää kaupan alan yrityksiltä huomattavia ponnistuksia. Silti yritysten oletetaan sopeutuvan uusiin velvollisuuksiin lähes yhdessä yössä. Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi on harmistunut siitä, että lainvalmistelijoiden viivästyksistä kärsivät sekä yritykset että kuluttajat.
Jotta kulutuksesta saadaan kestävämpää, pitäisi myyjien kertoa yksityiskohtaisesti tavaran tuottajan antamasta kaupallisesta takuusta, ohjelmistopäivitysten saatavuudesta ja tarvittaessa korjattavuudesta, uskoo EU-komissio. Erilaiset tavaran ympäristövaikutuksia koskevat väittämät olisi myös kyettävä perustelemaan. Kaupan liiton mielestä olisi hyvä huolehtia siitä, ettei vastuuta tavaroiden kestävyydestä valuteta valmistajilta myyjille. Lisäksi kuluttajien omaa vastuuta tavaroiden kestävästä käytöstä pitäisi lisästä.
Konsulttiyritys McKinsey & Companyn ja EuroCommercen tuore raportti* tarkastelee laajasti avaintrendejä, jotka muovaavat päivittäistavarakauppaa lähivuosina. Raportissa päivittäistavarakaupan markkinatilanteen ennakoitiin joka tapauksessa heikentyvän vuonna 2022, vaikka raporttia laadittaessa ei vielä tiedetty Ukrainan sodasta tai sen vaikutuksista yleiseen hintakehitykseen.
Pandemian jälkimainingeissa ja hyökkäyssodan alkupäivinä on vielä vaikeaa ennakoida suomalaisen kaupan toimintaympäristöä ja lähitulevaisuutta. Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja arvioi kuitenkin joitakin mahdollisia ja kaupan kannalta olennaisia seikkoja.
Kosmetiikkatuotteiden kysyntä on tänä vuonna kasvanut vuoteen 2020 verrattuna, mutta varsinaista kysynnän kasvua odotetaan ensi vuodelle. Eniten pandemia-aika on Suomessa rokottanut meikkien ja hajusteiden ostamista, vähiten henkilökohtaiseen puhtauteen liittyviä tuotteita. Kosmetiikan digiostosten ennakoidaan kasvavan tulevaisuudessa vauhdilla.
Eurokangas sai lentävän lähdön asiakastyytyväisyystutkimuksessa. Se on selvästi alansa paras asiakkaiden lojaliteetissa ja suositteluhalukkuudessa, ja kärkikaksikossa kolmessa muussakin alueessa.
Kaupan liitossa toteutettiin muotikaupan markkinoita ja asiakkaan ostopolkua selvittävä tutkimus: Muotikauppa koronan jälkeen. Tässä artikkelissa kerron joistakin tutkimuksen toisen osan tuloksista ja havainnoista. Tutkimuksen toinen osa keskittyy kotimaiseen muotikaupan asiakkaaseen ja asiakkaan ostopolkuun. Ensimmäisessä osassa selvitän muun muassa muotikaupan kansainvälisiä markkinoita ja kotimaisia kehitysnäkymiä.
Kuluttajien luottamusindikaattori oli elokuussa 4,0, kun se heinäkuussa oli 4,4 ja kesäkuussa 4,6. Luottamus talouteen oli elokuussa edelleen hyvin vahvaa, sillä luottamusindikaattorin pitkän ajan keskiarvo on -1,7. Vastaavaan aikaan viime vuonna indikaattori sai arvon -5,1.
Huhtikuussa 2021 positiiviseksi kääntynyt kuluttajien luottamusindikaattori jatkoi plussalla myös toukokuussa, kertoo Tilastokeskus. Varsinkin kuluttajien odotus omasta taloudestaan ja rahankäyttöaikeet kestotavaroihin seuraavan vuoden aikana olivat toukokuussa hyvin vahvat. Tulevaan kesään kuluttajat lähtevät luottavaisin mielin, mikä lupaa hyvää kaupalle.
Evästeet auttavat meitä kehittämään verkkopalveluamme ja parantamaan sen sisältöjä ja saavutettavuutta. Osa evästeistä on välttämättömiä, jotta sivut toimivat oikein. Voit palata asetuksiin myöhemmin Tietosuoja ja käyttöehdot -sivulla. Hallinnoi evästeasetuksiasi.
Evästeet auttavat meitä kehittämään verkkopalveluamme ja parantamaan sen sisältöjä ja saavutettavuutta. Osa evästeistä on välttämättömiä, jotta sivut toimivat oikein. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai vain välttämättömät.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Duration
Description
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_UA-7567086-1
1 minute
A variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
vuid
2 years
Vimeo installs this cookie to collect tracking information by setting a unique ID to embed videos to the website.