turvallisuus

Kaupan liitto, MaRa, PAM, EK ja SAK: Palvelualojen yrityksiä ja työntekijöitä on suojattava häiriköiltä – keinoksi yrityskohtainen lähestymiskielto

Kaupan liitto, MaRa, PAM, EK ja SAK esittävät, että yksityishenkilöiden lisäksi myös yritysten tulisi voida hakea lähestymiskieltoa jatkuvasti häiriöitä aiheuttavilta henkilöiltä. Niin yritykset kuin työntekijätkin tarvitsevat turvallisen asiointi- ja työympäristön, liitot painottavat.

Selvitys: aasialaiset verkkokaupat saavat merkittävää kilpailuetua laiminlyömällä EU:n tuoteturvallisuusvaatimuksia

Kaupan liiton tekemä selvitys osoittaa, että aasialaiset verkkokaupat saavat merkittävää kustannusetua myymällä EU-alueelle tuotteita, jotka eivät täytä EU:n tuotelainsäädännön vaatimuksia. Kiinalaisen verkkokaupan tällaisesta tuotteesta maksama hankintahinta on tuotteesta riippuen keskimäärin vain 59−81 % siitä hankintahinnasta, millä suomalainen maahantuoja ostaa EU-vaatimukset täyttävän vastaavan tuotteen Aasiasta.

Kaupan liitto: Eurooppalaisen kaupan kilpailukyvystä huolehdittava

Kaupan liitto on julkaissut tavoitteensa kevään europarlamenttivaaleihin. Eurooppalaisen kaupan alan toimintaedellytyksistä on huolehdittava kasvavassa kansainvälisessä kilpailussa. Kaupan liiton mielestä EU:n ulkopuolisia yrityksiä pitää koskea samat säännöt kuin sisämarkkinoillakin toimivia kaupan yrityksiä, sekä digitaalisesti että kivijalassa.

Kiinalaisista verkkokaupoista tilatuissa kuluttajatuotteissa vakavia puutteita

Edulliset hinnat houkuttelevat myös suomalaisia kuluttajia shoppailemaan EU:n ulkopuolisille, nk. kolmansien maiden markkinapaikoille. Halvat hinnat selittyvät osittain sillä, ettei unionin lainsäädäntö yllä kaukomaiden verkkokauppaan. Kaupan liiton Kiinasta tekemät koeostot vahvistivat, että kuluttajaturvallisuudessa ja tuotevaatimuksissa on paljon toivomisen varaa.

Kun kaukomailta ostettu ravintolisä sisältää muuntohuumetta ja laturi polttaa talon, vastuu on ostajalla

Suomalaiset viranomaiset ja muut organisaatiot kampanjoivat laajalla rintamalla turvallisen verkko-ostamisen puolesta. Kuluttajien shoppailu kaukomaiden verkkokaupoissa on viime vuosina kasvanut voimakkaasti ja Tulli on täyttynyt pienistä paketeista. Pahimmillaan nämä ostokset ovat viranomaisten havaintojen perusteella ”vaarallista roskaa”. Kampanja haluaa herätellä kuluttajia tunnistamaan oman vastuunsa: jos ostat tavaraa suoraan EU:n ulkopuolelta, olet myös vastuussa tuotteiden turvallisuudesta.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi