Kaupan liitossa tänä keväänä ensimmäistä kertaa toteutettu Kaupan vastuullisuuskysely pureutui erityisesti sosiaalisen vastuun kysymyksiin. 63 kaupan eri toimialoja edustavaa yritystä antoi liitolle arvokasta tietoa vastuullisuustyöstään. Kattavia toimialatasoisia johtopäätöksiä vastausten perusteella ei voi tehdä, mutta yritysten vastaukset ja näkemykset antavat kuitenkin kiinnostavan, ajankohtaisen poiminnon kaupan alan vastuullisuustekemisestä ja myös arjen haasteista. Liitossa tietoa hyödynnetään niin konkreettisessa toiminnan suunnittelussa kuin viestinnässä ja keskusteluissa sidosryhmien kanssa.
Samaan aikaan kun maahanmuuttajien määrä Suomessa on lähes kaksinkertaistunut viimeisen 15 vuoden aikana, on myös kaupan alan ulkomaalaisten työllisten osuus kaikista kaupan työllisistä lähes kaksinkertaistunut. Kauppa tarvitsee työllisiä, ja maahanmuuttajien määrä onkin kasvanut kaupan alalla lähes jokaisella hyvinvointialueella viimeisen 15 vuoden aikana. Viime vuonna Suomeen muutti enemmän maahanmuuttajia kuin mitä Suomeen syntyi lapsia.
Pandemian jälkeen muotikaupan asiakkaat ovat siirtyneet takaisin fyysisiin myymälöihin, mutta ilmiö ei välttämättä ole pysyvä. Suomalaisten valmius ja halukkuus ostaa vaatteita ja kenkiä digitaalisesti on selvästi kasvanut. Muodin verkkokaupan pärjääjissä on myös suomalaisia verkkokauppoja.
Temu on kiinalainen pikamuodin verkkokauppa, joka lanseerattiin Yhdysvaltain markkinoille syyskuussa 2022. Temu kasvoi vain neljässä kuukaudessa 44,5 miljoonaan uniikkiin kävijään, mikä on lähes ennennäkemätöntä kasvua USA:n markkinoilla.
Yli 10 vuotta jatkunut kotimaisen verkkokaupan kasvu katkesi viime vuonna samalla, kun ostokset muista EU-maista kasvoivat. Kaiken kaikkiaan suomalaisten verkko-ostokset kutistuivat noin kuusi prosenttia edellisvuodesta. Vaikka pandemian tuoma ylimääräinen kasvusysäys on nyt väistynyt, verkko-ostoksia tehtiin silti kolmanneksen enemmän kuin ennen pandemiaa. Verkko-ostamisen yleistyttyä tuotepalautusten määrä on lisääntynyt.
Suomalainen apteekkijärjestelmä tulee uudistaa palvelemaan kansalaisten tarpeita nykyistä kattavammin – korkeasta turvallisuuden tasosta tinkimättä. Yli 60 % äänestäjistä suhtautuu apteekkien perustamiseen liittyvän lainsäädännön vapauttamiseen myönteisesti, selviää Kaupan liiton teettämästä kyselytutkimuksesta.
Kaupan liiton tuoreen ennusteen mukaan vähittäiskaupan myynnin määrä* putoaa tänä vuonna noin kaksi prosenttia, ja euromääräisen liikevaihdon kasvu nojaa pelkästään kustannusten ja hintojen nousuun. Kustannuskilpailu alalla kiihtyy ja työllisten määrä vähenee. Kiivas kustannuskilpailu ei kuitenkaan edistä alan kehittämistä kansainvälisessä kilpailuympäristössä, kun myös pula osaavasta työvoimasta vaivaa. Koko kansantalouden – myös kaupan – kasvun kannalta tulevan hallituksen on tärkeää turvata osaavan työvoiman saatavuus.
LoCard-tutkimuksessa hyödynnetään kaupan kanta-asiakasjärjestelmän tuottamaa dataa tieteellisessä tutkimuksessa. Datan avulla on tutkittu esimerkiksi eri kuluttajaryhmien muutoksia kohti kestävämpää ruokavaliota, ruoanvalinnan motiiveja eri väestöryhmissä ja ruokaostosten hiilijalanjälkiä. Uusien datojen analysoiminen voikin tarjota yllättäviä mahdollisuuksia.
Jotta suomalainen kaupan ala kehittyisi ja pystyisi vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin, on panostettava korkealaatuiseen koulutus- ja tutkimustoimintaan. Oppilaitokset ovat omalta osaltaan jo tarttuneet haasteeseen yhdessä Kaupan liiton kanssa. Korkeakoulutuksen osalta opetuksen kehittäminen yhteistyössä eri korkeakoulujen välillä ja kaupan alan tutkimustoiminnan vahvistaminen ovat merkittävässä roolissa.
Asiakastyytyväisyys on noussut viime vuodesta kaikilla tutkituilla erikois- ja käyttötavarakaupan aloilla. Erityisesti kotimaiset ketjut ovat kohentaneet asemiaan niin asiakastyytyväisyydessä, palvelukokemuksessa kuin asiakkaiden kokemassa lojaliteetissakin. Vaikka asiakastyytyväisyys ei päivittäistavarakaupassa enää parantunutkaan, se on kuitenkin keskimäärin muita aloja selvästi suurempaa.
Evästeet auttavat meitä kehittämään verkkopalveluamme ja parantamaan sen sisältöjä ja saavutettavuutta. Osa evästeistä on välttämättömiä, jotta sivut toimivat oikein. Voit palata asetuksiin myöhemmin Tietosuoja ja käyttöehdot -sivulla. Hallinnoi evästeasetuksiasi.
Evästeet auttavat meitä kehittämään verkkopalveluamme ja parantamaan sen sisältöjä ja saavutettavuutta. Osa evästeistä on välttämättömiä, jotta sivut toimivat oikein. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai vain välttämättömät.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Duration
Description
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_UA-7567086-1
1 minute
A variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
vuid
2 years
Vimeo installs this cookie to collect tracking information by setting a unique ID to embed videos to the website.