Tutkimukset

Kaupan vastuullisuuskysely syventyi erityisesti sosiaaliseen vastuuseen – vastaukset viestivät myös laajemmin vastuullisuustyön haasteista ja mahdollisuuksista

Kaupan liitossa tänä keväänä ensimmäistä kertaa toteutettu Kaupan vastuullisuuskysely pureutui erityisesti sosiaalisen vastuun kysymyksiin. 63 kaupan eri toimialoja edustavaa yritystä antoi liitolle arvokasta tietoa vastuullisuustyöstään. Kattavia toimialatasoisia johtopäätöksiä vastausten perusteella ei voi tehdä, mutta yritysten vastaukset ja näkemykset antavat kuitenkin kiinnostavan, ajankohtaisen poiminnon kaupan alan vastuullisuustekemisestä ja myös arjen haasteista. Liitossa tietoa hyödynnetään niin konkreettisessa toiminnan suunnittelussa kuin viestinnässä ja keskusteluissa sidosryhmien kanssa.

Analyysi: Kasvava maahanmuutto nostaa ulkomaalaisten työllisten osuutta myös kaupan alalla

Heidi Lauttamäki
Samaan aikaan kun maahanmuuttajien määrä Suomessa on lähes kaksinkertaistunut viimeisen 15 vuoden aikana, on myös kaupan alan ulkomaalaisten työllisten osuus kaikista kaupan työllisistä lähes kaksinkertaistunut. Kauppa tarvitsee työllisiä, ja maahanmuuttajien määrä onkin kasvanut kaupan alalla lähes jokaisella hyvinvointialueella viimeisen 15 vuoden aikana. Viime vuonna Suomeen muutti enemmän maahanmuuttajia kuin mitä Suomeen syntyi lapsia.

Kotimaisen verkko-ostamisen kasvu katkesi – digiostaminen on muutoksessa

Yli 10 vuotta jatkunut kotimaisen verkkokaupan kasvu katkesi viime vuonna samalla, kun ostokset muista EU-maista kasvoivat. Kaiken kaikkiaan suomalaisten verkko-ostokset kutistuivat noin kuusi prosenttia edellisvuodesta. Vaikka pandemian tuoma ylimääräinen kasvusysäys on nyt väistynyt, verkko-ostoksia tehtiin silti kolmanneksen enemmän kuin ennen pandemiaa. Verkko-ostamisen yleistyttyä tuotepalautusten määrä on lisääntynyt.

Kaupan myynti kutistuu – myös kannustinloukut aiheuttavat päänvaivaa

Kaupan liiton tuoreen ennusteen mukaan vähittäiskaupan myynnin määrä* putoaa tänä vuonna noin kaksi prosenttia, ja euromääräisen liikevaihdon kasvu nojaa pelkästään kustannusten ja hintojen nousuun. Kustannuskilpailu alalla kiihtyy ja työllisten määrä vähenee. Kiivas kustannuskilpailu ei kuitenkaan edistä alan kehittämistä kansainvälisessä kilpailuympäristössä, kun myös pula osaavasta työvoimasta vaivaa. Koko kansantalouden – myös kaupan – kasvun kannalta tulevan hallituksen on tärkeää turvata osaavan työvoiman saatavuus.

LoCard-tutkimus hyödyntää kaupan asiakasdataa uudella tavalla

Hannu Saarijärvi
LoCard-tutkimuksessa hyödynnetään kaupan kanta-asiakasjärjestelmän tuottamaa dataa tieteellisessä tutkimuksessa. Datan avulla on tutkittu esimerkiksi eri kuluttajaryhmien muutoksia kohti kestävämpää ruokavaliota, ruoanvalinnan motiiveja eri väestöryhmissä ja ruokaostosten hiilijalanjälkiä.  Uusien datojen analysoiminen voikin tarjota yllättäviä mahdollisuuksia. 

Kaupan alan korkeakoulutus ja -tutkimustoiminta vahvistavat tulevaisuuden osaamista

Elina Närvänen
Jotta suomalainen kaupan ala kehittyisi ja pystyisi vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin, on panostettava korkealaatuiseen koulutus- ja tutkimustoimintaan. Oppilaitokset ovat omalta osaltaan jo tarttuneet haasteeseen yhdessä Kaupan liiton kanssa. Korkeakoulutuksen osalta opetuksen kehittäminen yhteistyössä eri korkeakoulujen välillä ja kaupan alan tutkimustoiminnan vahvistaminen ovat merkittävässä roolissa.

Tyytyväisyys erikoiskauppaan on parantunut viime vuodesta – kotimaiset kaupat ovat kohentaneet asemiaan

Asiakastyytyväisyys on noussut viime vuodesta kaikilla tutkituilla erikois- ja käyttötavarakaupan aloilla. Erityisesti kotimaiset ketjut ovat kohentaneet asemiaan niin asiakastyytyväisyydessä, palvelukokemuksessa kuin asiakkaiden kokemassa lojaliteetissakin. Vaikka asiakastyytyväisyys ei päivittäistavarakaupassa enää parantunutkaan, se on kuitenkin keskimäärin muita aloja selvästi suurempaa.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi