Vähittäiskauppaa on siirtynyt vauhdilla verkkoon, kun pyrkimykset estää koronaviruksen leviäminen ovat sulkeneet ihmiset koteihinsa maailmanlaajuisesti. Koteihin tilataan kaupoista nyt ennätysmääriä ruokaa ja muita päivittäistavaroita samalla kun erikoiskaupan tuotteiden myynti putoaa jyrkästi. Kaupan liiton tuoreesta selvityksestä ilmenee myös, että epidemia saa kuluttajat tekemään epäterveellisempiä valintoja.
Vähittäiskaupan liikevaihto kehittyi hyvin vuonna 2019. Kasvua vauhditti loppukesän ja syksyn myyntipiikki erikois- ja tavaratalokaupassa. Vähittäiskaupan työllisyys kuitenkin laski viime vuodesta muun muassa hankintaketjujen ja toimintojen tehostamisen, automatisaation sekä kansainvälisen kilpailun vuoksi.
Kuluttajien odotukset omasta taloudestaan ovat alkaneet kohentua parin viime vuoden laskun jälkeen. Kuluttajien pelko työttömyydestä on sen sijaan lisääntynyt. Lähitulevaisuuden odotukset näkyvät kuluttajien ostoaikeissa vaihtelevasti, ja etenkin suurempiin kulutuskohteisiin satsaaminen näyttää kääntyneen laskuun.
Vähittäiskaupan tutkimussäätiön joulukuussa 2019 toteuttamassa kyselytutkimuksessa selvitettiin 55−80-vuotiaiden suomalaisten ’senioreiden’ arvoja, asenteita ja ostokäyttäytymistä. Tutkimuksen päätulokset kertovat, että senioreille tärkeitä arvoja elämässä ovat turvallisuus, hyvät ihmissuhteet ja itsekunnioitus. Tulokset tukivat myös ennakkohypoteesejamme siitä, että seniorit ostavat tuotteita mieluummin myymälöistä kuin verkosta. Tiedon haussa he käyttävät ostamisen tukena huomattavasti vähemmän sosiaalista mediaa ja älypuhelimia verrattuna nuorempiin kuluttajiin. Iän karttuessa he välttävät myös nuorempaa ikäluokkaa enemmän turhaa kulutusta.
Nuoret muuttavat kaupan ja palvelujen rakenteita ja ovat edelläkävijöitä, mutta yli 55-vuotiailla on ostovoimaa. Mitä paremmin ikääntyviä kuluttajia ymmärretään, sitä paremmin voimme toimia myös kansainvälisessä kilpailussa. Kaupan tutkimuspäivässä pureuduttiin yli 55-vuotiaiden kuluttajien asenteisiin, arvoihin ja ostokäyttäytymiseen.
Ostaminen on ikääntyville asiakkaille helppoa, ja varsinkin fyysisissä myymälöissä käydään mielellään. Yli 55-vuotiaat eivät myymälöissä asioidessaan kuitenkaan juuri mobiilia käytä, eivätkä he halua mobiilimainontaa kännyköihinsä, toisin kuin nuoremmat. Monet ikääntyvät ostavat ja tilaavat verkkokaupoista sujuvasti, mutta varsinkin yli 65-vuotiaat kohtaavat digiostamisessa myös vaikeuksia. Suunnitellaanko verkkokauppoja vain nuoremmille?
Joulunajan kaupankäynti on hyvin tärkeä osa kelloja ja koruja myyville yrityksille. Joulukuussa kultasepänliikkeiden* myynti yli tuplaantuu keskimääräiseen kuukausimyyntiin verrattuna. Suomessa kellojen ja korujen markkinat ovat hienoisessa kasvussa. Maailmalla, etenkin Kiinassa, luksusbrändit houkuttavat.
Asiakastyytyväisyys on kasvanut kaikilla kaupan aloilla Suomessa, Kaupan liiton tuore Asiakastyytyväisyysindeksi kertoo. Palvelualojen suurin nousija on urheilukauppa, kun taas suurin lasku on tapahtunut tyytyväisyydessä lääkäripalveluihin. Päivittäistavarakauppa luo kaikista tutkituista aloista parasta palvelukokemusta.
Asiakaspalvelu on suomalaisen kaupan kilpailuetu – myös joulukaupassa. Joulu on perinteisesti vähittäiskaupan vuoden ykkössesonkia: keskimäärin myynti kasvaa joulukuussa neljänneksen, ja joillakin erikoiskaupan aloilla myynti yli tuplaantuu.
Kosmetiikan kuluttajamarkkinat ovat Suomessa kasvussa, ja kosmetiikan digiostamisen ennustetaankin lisääntyvän vauhdilla lähivuosina, Kaupan liitto kertoo. Ahkerimpia kosmetiikan digiostajia ovat alle 35-vuotiaat.
Toista kertaa toteutetun palvelualojen maineindeksin mukaan teollisuuden maine on edelleen kuluttajapalveluita parempi. Ainoastaan vähittäiskauppa nousee teollisuusalojen tasolle ja selvästi keskiarvoa paremmaksi. Erityisesti kaupan ympäristömaine ja maine uudistuvana alana paranivat kahden vuoden takaisesta. Kuluttajien omissa vastuullisuusasenteissa pääkaupunkiseutu erottuu muusta maasta.
Evästeet auttavat meitä kehittämään verkkopalveluamme ja parantamaan sen sisältöjä ja saavutettavuutta. Osa evästeistä on välttämättömiä, jotta sivut toimivat oikein. Voit palata asetuksiin myöhemmin Tietosuoja ja käyttöehdot -sivulla. Hallinnoi evästeasetuksiasi.
Evästeet auttavat meitä kehittämään verkkopalveluamme ja parantamaan sen sisältöjä ja saavutettavuutta. Osa evästeistä on välttämättömiä, jotta sivut toimivat oikein. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai vain välttämättömät.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Duration
Description
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_UA-7567086-1
1 minute
A variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
vuid
2 years
Vimeo installs this cookie to collect tracking information by setting a unique ID to embed videos to the website.