vastuullisuus

Pro gradu -tutkielma Kaupan liiton datan pohjalta: Vastuulliset kuluttajat suosivat fyysisiä ostokanavia

Kaupan liitto on tehnyt jo vuosia hedelmällistä yhteistyötä yliopistojen ja korkeakoulujen kanssa eri tutkimushankkeisiin liittyen. Kumppanuus sai uuden muodon keväällä, kun liiton keräämä vastuullisuuden teemoja selvittävä kuluttajadata luovutettiin ensimmäistä kertaa hyödynnettäväksi pro gradu -tutkielman työstämisessä. Erinomaiseksi arvioidun opinnäytetyön tulokset kasvattavat kaupan yritysten ymmärrystä vastuullisten kuluttajien ostokanavista.

Kaupalla on hyvät valmiudet vastata suu-nenäsuojainten kasvavaan kulutuskysyntään

Suurimmat kaupan alan yritykset arvioivat kuluttajakäyttöön suunniteltujen suu-nenäsuojainten riittävyyden hyväksi, vaikka niiden kysyntä kasvaisi nopeastikin esimerkiksi muuttuvien viranomaissuositusten seurauksena. Kauppa panostaa kuluttajille tarkoitettujen suojaimien saatavuuteen täysillä nyt, kun terveydenhuollon tarvitsema varanto on saatu varmistettua.

Kauppa voi saavuttaa hiilineutraaliuden jo vuonna 2035 – veroratkaisut ja energiainvestointien tuki vievät tavoitteeseen

Kaupan alan vähähiilisyystiekartan tavoitteena on, että suomalainen kauppa on toimialansa globaali ilmastoedelläkävijä ja saavuttanut hiilineutraaliuden vuonna 2035, ja vuonna 2050 ala on lähes nollapäästöinen. Kauppa pystyy aikaistamaan hiilineutraaliutta 15 vuodella mm. alemmalla sähköverokannalla ja tuetulla uusiutuvan energian pientuotannolla. Koko suomalaista yhteiskuntaa palvelevien kaupan yritysten ilmastotyöllä on merkittävä positiivinen kädenjälkivaikutus koko arvo- ja toimitusketjuun sekä asiakkaiden mahdollisuuksiin toimia kestävästi.

Vaatteiden ja jalkineiden lahjoitusten verovapaus edistäisi kaupan alan kiertotaloutta

Kaupan yritykset joutuvat maksamaan arvonlisäveroa vaatteita ja jalkineita lahjoittaessaan, mikä tekee lahjoittamisesta hankalaa ja kallista. Kaupalle epäkurantin varaston lahjoittaminen tarvitseville on niin ympäristön kuin sosiaalisenkin vastuun näkökulmasta kuitenkin paras vaihtoehto silloin, kun yritys syystä tai toisesta haluaa luopua hyväkuntoisista tuotteista. Lahjoittamisen tulisi olla mahdollisimman helppoa ja yksinkertaista, eikä sitä pitäisi lainsäädännöllä hankaloittaa.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi