verkkokauppa

Markkinapaikoilta löytää mitä vain - hyvässä ja pahassa

Ilari Kallio
Digitaaliset kaupankäyntialustat, erityisesti kansainväliset markkinapaikat, ovat moninkertaistaneet kuluttajien valinnanmahdollisuudet ja muodostuneet merkittäväksi myyntikanavaksi monelle kaupan alan yritykselle. Lieveilmiönä myös vaarallisten tai väärennettyjen tavaroiden tarjonta verkossa on kasvanut. Kuluttajien olisi hyvä olla nykyistä paremmin perillä riskeistä, joita markkinapaikoilta ostettuihin tavaroihin liittyy.

Digiostaminen kasvoi Suomessa yli viidenneksellä – kotimainen verkkokauppa valtasi markkinoita

Vähittäiskaupan tuotteiden digiostaminen kasvoi viime vuonna 22 prosenttia, koko 2010-luvun ennätysvauhtia. Samalla kotimaisten digiostosten osuus kasvoi, ja aikaisempaa useampi kotimainen verkkokauppa ylsi asiakkaiden parhaimmiksi arvioimien kauppojen listalle, jota Kaupan liitto julkaisee nyt neljättä kertaa. Verkko on vakiintumassa kuluttajien ostoskanavana, joten nyt jos koskaan sen kehittämiseen olisi satsattava niin yritystasolla kuin poliittisin päätöksin.

Etämyynti ja verkkokaupan perustaminen

Etämyynti ja verkkokaupan perustaminen – arvonlisäverotus & kuluttajansuoja Koulutuksessa perehdytään kansainvälisen kuluttajakaupan arvonlisäverotukseen. Keskiössä on erityisesti heinäkuussa 2021 voimaan tuleva kansainvälisen verkkokaupan arvonlisäverotusta koskeva lakiuudistus. Uudistus tuo muutoksia kuluttajakauppaan sekä … Lue lisää

Rajat ylittävä kuluttajamyynti Venäjälle voi olla iso mahdollisuus

Venäjän verkkokauppamarkkinat kasvavat niin ostajamäärien kuin ostoskertojenkin myötä. Korona on sysännyt markkinoita vielä lisäkasvuun, joka jatkuu lähivuosina. Markkinoiden kehittyessä muun muassa logistiikka on parantunut, ja logistiikkayhtiöt sekä markkina-alustat tarjoavat väylää venäläisen digikuluttajan ostoskoriin. Samalla venäläinen digikauppa on aktivoitunut myymään kansainvälisille markkinoille, ja tilausmäärät ulkomailta ovat huimassa kasvussa.

Kansainvälistyminen on suomalaisen kaupan elinvoimaisuuden eliksiiri

Harri Broman
Korona turvotti viime vuonna julkisen keskustelun agendan, eikä muita teemoja viitekehykseen sitten juuri mahtunutkaan. Pandemian merkitystä ei tule tietenkään vähätellä. Kaupoilla on ollut merkittävä rooli turvallisen yhteiskunnan varmistajana, ja kaupoissa hyvin tehty turvallisuustyö mahdollistaa jatkossakin turvallisen asioinnin. Keskustelun agendaa ja toimien painopistettä on kuitenkin välttämätöntä laajentaa sulkemis- ja turvaamistoimista elinvoimaisuuden vahvistamiseen.

Kaupan vuosi

Mari Kiviniemi
Päättyvä vuosi on tarjonnut kaupalle sekä synkkiä että valoisia tunnelmia. Covid-19 on kohdellut kaupan toimialoja ja yrityksiä hyvin eri tavoin, ja kuukausittaiset vaihtelut myynnissä ovat olleet poikkeuksellisen isoja. Kaikilla ei ole mennyt hyvin, mutta useat kaupan yritykset päätyvät ennätystuloksiin.

Digiostamisen edelläkävijät näyttävät suuntaa – vastuulliset verkko-ostokset kiinnostavat

Digimaailman ja verkko-ostamisen edelläkävijät ovat alkaneet kiinnostua erilaisista vastuullisuusteemoista. Myös hinta ensisijaisena tekijänä ostopäätöksissä on koronavuoden aikana alkanut horjua, selviää Kaupan liiton ja Postin digikuluttajien vastuullisuusasenteita selvittävästä tutkimuksesta. Digiostamisen edelläkävijöiden asennemuutokset voivat heijastaa yleisemminkin tulevaisuuden trendiä.

Turvallisesti verkko-ostoksilla!

Mikko Koskinen
Olen työtehtävieni vuoksi ollut verkon turvallisuuden ja erilaisten verkkohuijausten kanssa tekemisissä yli kymmenen vuotta ja nähnyt niin turvallisuuden kuin petoksellisuudenkin kehittymisen. Nykyään ostaminen verkosta on hyvin turvallista, mutta vaatii erityistä huolellisuutta ja tarkkuutta.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi