Terveellisen elämäntapojen myötä tuoreista ja vitamiinipitoisista raaka-aineista valmistettujen mehujen ja smoothieiden kysyntä on lisääntynyt. Kaupat ovat vastanneet kysyntään perustamalla myymälöihinsä omia mehustuspisteitä. Verohallinto on julkaissut tiedotteen, jonka mukaan myymälöissä valmistetuista mehuista ja smoothieista on maksettava virvoitusjuomaveroa.
Kauppa on mukana kovassa kansainvälisessä kilpailussa. Suomalaisen kuluttajan taskusta löytyvät usein esimerkiksi Alibaba, Amazon ja eBay. Verkkokaupat toimivat 24/7-periaatteella eli työtä tehdään, kun asiakkaat ovat aktiivisia. Kuluttajat ostavat tuotteensa eri … Lue lisää
Kaupan alalla yleisesti käytössä olevien lahjakorttien arvonlisäverotus muuttuu 1.1.2019. Muutos koskee arvoseteleitä, joihin lukeutuvat lahjakorttien lisäksi mm. voucherit, prepaidkortit ja muut vastaavat välineet. Verohallinto on julkaissut ohjeen, jossa käsitellään lahjakorttien ja muiden arvoseteleiden arvonlisäverotuksen muutoksia.
Kaupan liitto on julkistanut hallitusohjelmatavoitteensa vuoden 2019 eduskuntavaaleja varten. Kauppa kannattaa hyvinvointia, jonka kivijalan muodostavat työ, kasvu ja ympäristö. Liitto tarjoaa konkreettiset ratkaisut muun muassa työllisyysasteen nostamiseen.
EU-maiden talous- ja valtiovarainministerit kokoontuivat tiistaina 3.10. päättämään arvonlisäverotukseen liittyvistä uudistuksista Talous- ja rahoitusasioiden neuvoston (Ecofin) kokoukseen. Suomea kokouksessa edusti valtiovarainministeri Petteri Orpo.
Suomessa toimivan kaupan etu on, että digitaalisen talouden verokysymykset ratkotaan globaalilla tasolla, toteaa Kaupan liiton veroasiantuntija Toni Jääskeläinen, joka osallistui IFA:n Etelä-Korean Soulissa pidettyyn kansainväliseen verokongressiin viime viikolla. Soulin-kongressi tarjosi myös mm. alv-teemoja ja tuoreita brexit-huhuja.
Kaupan liitto on pettynyt siihen, ettei hallitus päättänyt budjettineuvotteluissaan käynnistää valmistelua lakimuutoksesta, jolla poistettaisiin verovapaus vähäarvoisten tavaroiden maahantuonnilta. Hallituksen passiivinen linja asettaa suomalaisen ja ulkomaisen kaupan eriarvoiseen asemaan.
Kaupan alan sääntelyssä on tekijöitä, joiden vuoksi ulkomainen verkkokauppa saa merkittävää kilpailuetua suomalaiseen kauppaan verrattuna. Myös kuluttajaturvallisuuden ja kierrätysvaatimusten osalta EU:n ulkopuoliset maat hyötyvät unionin maiden kustannuksella. Nykyisen ja tulevan hallituksen tulisi varmistaa, että kansallinen ja EU-sääntely yhdessä takaavat tasavertaiset kilpailumahdollisuudet Suomessa toimiville kaupan alan yrityksille.