ympäristövastuu

Kauppa avaintekijänä ilmastonmuutoksen torjunnassa − vähähiilisyystavoitteiden saavuttaminen vaatii yhteistyötä koko arvoketjulta

Kaupan alan tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä ja lähes päästötön vuoteen 2050 mennessä. Alan päivitetty vähähiilisyystiekartta osoittaa, että yritysten nykyiset toimenpiteet ja sitoumukset ovat hyvä alku, mutta nollapäästöisyyden toteutuminen vuonna 2050 edellyttää, että kaikki kaupan alan yritykset asettaisivat kunnianhimoiset tieteeseen perustuvat päästövähennystavoitteet. Tämän toteuttamiseksi yritykset tarvitsevat tasapuolisen ja ennustettavan sääntely-ympäristön.

Laattapiste-Pukkilan verkkokaupassa asiakas voi laskea ostoskorinsa hiilijalanjäljen

Laattapiste-Pukkilan verkkokaupassa asiakas voi nykyään vertailla rakentamiseen ja remontointiin valitsemiensa tuotteiden ekologisuutta. Uuden työkalun avulla voi helposti vertailla tuotteiden hiilijalanjälkeä tosiinsa. Tietoa tarvitaan, sillä tuleva rakentamislaki määrittää raja-arvoja uudisrakennusten hiilijalanjäljelle.

Silmäasema lähti Second hand -liike Emmyn kanssa edistämään kiertotaloutta

Yhteistyö second hand -muodin edelläkävijän Emmyn kanssa on Silmäasemalle uusi avaus kiertotalouden edistämiseksi. Asiakas voi viedä käytetyt vaatteensa myytäviksi Emmyyn ja saada tuotot lahjakorttina Silmäasemalle. Myös Emmyltä ostetut käytetyt merkkilasit on mahdollista linssittää omilla vahvuuksillaan Silmäasemalla. Kuluttajan tietoisuutta silmä- ja aurinkolasien kierrätyksestä pyritään lisäämään.

SBTi-ilmastotavoite täyttyi etuajassa: Huiskulan Puutarha korvasi lämmöntuotantonsa uusiutuvalla biopolttoaineella

Keväällä 2023 Huiskula sai ensimmäisenä puutarhakaupan toimijana Science Based Targets (SBTi) -aloitteen hyväksynnän ilmastotavoitteilleen. Merkittävä ilmastoon vaikuttava uudistus tehtiin joulukuussa, kun yritys siirtyi käyttämään uusiutuvaa biopolttoainetta lämmöntuotannossaan. Tänä vuonna 90-vuotisjuhlavuottaan viettävä Huiskula Oy harjoittaa kukkien tuotantoa, tukkukauppaa ja maahantuontia. Lisäksi se myy taimia ammattiviljelijöille.

EU:n uusi kestävyyslainsäädäntö uhkana pk-yrityksille

Markku Uitto
EU:n kunnianhimoinen vihreän kehityksen ohjelma avaa paljon mahdollisuuksia yrityksille pienentää hiilijalanjälkeään ja kasvattaa hiilikädenjälkeään. Huolta kuitenkin herättävät uudet kestävyysraportointivelvoitteet, jotka ulottavat vaikutuksensa isojen yritysten arvo- ja hankintaketjujen kautta aina pk-yrityksiin asti. Hyvää tarkoittavan direktiivin riskinä on jopa pienten alihankkijayritysten väheneminen unionissa.

Voglia lanseerasi vaatteiden vaikutuslaskurin – myös vaatteiden korjaus- ja huoltopalveluja kehitetty

Voglia lanseerasi hiljattain vaatteiden vaikutuslaskurin. Laskuri mittaa tuotekohtaisesti hiilijalanjälkeä valikoiduille tuotteille ja tuotteen hintaa suhteessa sen käyttöikään. Voglia on viime vuosina kehittänyt myös vaatteiden korjaus- ja huoltopalvelua. Tulevaisuudessa tavoitteena on palauttaa vaate takaisin kiertoon, kierrätyskuiduksi, uusien tuotteiden valmistamiseksi.

Stark ulottaa ympäristötyönsä koko ketjuun – rakennustyömaiden puutavaran kierrätys etenee

Stark keskittyy ympäristötyössään koko arvoketjuunsa, ei vain oman toimintansa vaikutuksiin. Alkuvuodesta Stark aloitti kierrätyspilotin, jossa se testaa rakennustyömaan puutavaran uudelleenkäyttöä. Stark on myös mukana tukemassa Helsingin yliopiston ja Luonnonvarakeskuksen tutkimusta luonnon monimuotoisuuden säilyttämiseksi.

Monitieteinen BIODIFUL-hanke hyvässä vauhdissa – Kaupan liitto toiminut välittäjänä tutkijoiden ja kaupan välillä

Monitieteinen luonnon monimuotoisuutta elvyttävä BIODIFUL-hanke on ollut käynnissä 1,5 vuoden ajan. Hankkeen tavoitteena on uudistaa ja muokata liiketoiminta-ajattelua ja kuluttajakäyttäytymistä kohti luonnon monimuotoisuutta huomioivaa johtajuutta. Kaupan liitto on toiminut siltana tutkijoiden ja kaupan toimijoiden välillä. Missä hankkeessa mennään nyt?

Kesko uudisti hiljattain vastuullisuustyötään − "Elämäntapa on muutettava kestävämmäksi"

Nykypäivänä ei riitä, että yritys on kunnostautunut vastuullisuuden yhdellä osa-alueella, vaan kovassa kilpailussa töitä on tehtävä joka saralla. Kesko on hiljattain uudistanut vastuullisuusstrategiansa. Tässä artikkelissa avaamme osin Keskon vastuullisuustyötä: luontokadon hillintää, monimuotoista työyhteisöä, arvoketjua ja hyvää hallintoa.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi