EU

Analyysi: Euroopan komissiolta madonluvut digitaalisille alustoille, joista on tullut ”liian isoja välittämään”

Tuoreet esitykset digitaalisia palveluita (DSA) ja digitaalisia markkinoita (DMA) koskevista asetuksista tähtäävät verkkoliiketoiminnan avoimuuden ja tasapuolisten kilpailuedellytysten lisäämiseen. Komissio haluaa edellyttää alustoilta muun muassa bisnesasiakkaiden tunnistamista sekä puuttua aiempaa kovemmalla kädellä laittomien sisältöjen leviämiseen. Suurten portinvartija-alustojen menettelytavoille ollaan asettamassa tiukempia reunaehtoja, minkä lisäksi pyrkimyksenä on rajoittaa ennakoivasti digitaalisten markkinoiden keskittymistä.

Komissio arvioi Amazonin käyttävän väärin määräävää markkina-asemaansa

Reilun vuoden kestäneen tutkinnan perusteella komissio on ilmoittanut tulleensa alustavasti siihen johtopäätökseen, että verkkokauppajätti Amazon väärinkäyttää määräävää markkina-asemaansa hyödyntäessään myyjiltä keräämäänsä dataa oman myyntinsä tukemiseen. Kaupan liiton johtava asiantuntija Ilari Kallio ennakoi, että komission tulkinta on kuitenkin kaikkea muuta kuin läpihuutojuttu.

Analyysi: Komissio keskittyy ensi vuonna digivihreisiin teemoihin, unohtuvatko sisämarkkinat?

Komission työohjelmassa vuodelle 2021 keskiössä ovat koronaviruspandemian selättämisen ohella ilmasto ja viherelvytys, digitalisaatio sekä demokratian vahvistaminen Euroopassa ja sen ulkopuolella. Elinvoimaisten yritysten ja toimivien sisämarkkinoiden rooli kriisin selättämisessä sekä digitaalisten ja vihreiden ratkaisujen kehittämisessä jäävät kuitenkin vähälle huomiolle.

Analyysi: Euroopan komission puheenjohtaja valoi tulevaisuudenuskoa – linjapuheessa mukana myös huolestuttavia nostoja

Komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen käsitteli eilisessä linjapuheessaan koronapandemian hoitoa, ilmastonmuutosta ja ihmisoikeuksia. Vaikka puhe unionin tilasta keskittyy perinteisesti laajempiin teemoihin, oli sekaan ripoteltu tietoa myös sellaisista yritysten toiminnalle merkittävistä hankkeista, joiden medianäkyvyys on vähäisempää ja joihin liittyy huolia suomalaisen elinkeinoelämän näkökulmasta.

Kaupan kannalta tärkeä digitaalisia palveluita koskeva säädös etenee EU:ssa

Komission työohjelmassaan julkistama Digital Services Act, digitaalisia palveluita koskeva uusi säädös, etenee EU:n instituutioissa. Parlamentissa aiheesta on parhaillaan tekeillä useita mietintöjä. Kaupan liitto on tyytyväinen erityisesti siihen, että parlamentti näyttäisi ottavan tiukan linjan monien verkkoalustojen käyttämää, kilpailua vääristävää liiketoimintamallia kohtaan.

Taxfree-myynti turisteille – Verohallinon ohjetta päivitetty

Verohallinto on päivittänyt kauppojen taxfree-myyntiä käsittelevää ohjettaan. Päivityksen myötä on tarkennettu matkailijamyynnin verojen käsittelyä ja myynnin ajallista kohdistamista sekä korjattu siinä olleita virheitä. Kaupoille taxfree-myynti eli niin sanottu arvonlisäveroton matkailijamyynti EU:n ulkopuolisille turisteille on vapaaehtoista. Verottoman taxfree-myynnin ehdot ovat kuitenkin tiukat, joten kaupan on erityisen tärkeää varmistaa, että myynti turisteille on järjestetty oikein.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi