kasvu

Kilpailun kautta kasvuun

Alexander Bargum
EK julkaisi hiljattain ehdotuksensa Suomen talouden kasvuohjelmaksi. Ohjelman otsikkona on osuvasti ReStart – uusi alku tai uudelleenkäynnistys, – jo yli viisitoista vuotta jatkuneen nollakasvun jälkeen. Puhdas sattuma lienee, että julkaisu osui Runebergin päivälle, mutta toimikoon sekin muistutuksena kasvuohjelman ainoasta tavoitteesta. On aika murtaa Maamme-laulun myytti: "On maamme köyhä, siksi jää", "Sen vieras kyllä hylkäjää". Myyttiä ei kuitenkaan murreta ilman konkreettisia toimia.

Kaupan liiton lausunto työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan toimijoiden strategisista painopisteistä, toimialoista ja osaamiskeskittymistä

Työ- ja elinkeinoministeriö on pyytänyt lausuntoja luonnoksesta koskien työ- ja elinkeinoministeriön strategisia painopisteitä, toimialoja ja osaamiskeskittymiä. Kaupan liitto pitää erittäin ongelmallisena, että työ- ja elinkeinoministeriön ja hallinnonalan erityistehtäväyhtiöiden tulevan toiminnan … Lue lisää

Kauppa luo hyvinvointia Suomeen ja kasvua muille aloille

Kaupan merkitys talouskasvun ja hyvinvoinnin muodostajana Suomessa on kasvanut. Kauppa tuottaa arvonlisää, eli käytännössä taloudellista hyvinvointia, sekä suoraan omalla toiminnallaan että välillisesti tilaamalla tuotteita ja palveluita ja siten luomalla työtä ja kasvua myös muille aloille. Koko kansantalouden kannalta on olennaista, valuuko kaupan tuottama arvonlisä maan rajojen ulkopuolelle vai pysyykö se Suomessa.

Elinvoimainen kauppa luo kasvua kunnissa

Jaana Kurjenoja
Poliitikot kuntapäättäjistä ministereihin hehkuvat usein tyytyväisyydestä, kun Suomeen tai omaan kuntaan tehdään isoja tehdasinvestointeja. Valtiota huudetaan sitten apuun, jos tehdas tai kaivos lopettaa. Kaupan menestystä tai ongelmia ei usein noteerata, ennen kuin pääkatu hiljenee. Ja se on virhe.

Korona sysäsi kauppaa kasvuun – työllisyys heikkeni

Vähittäiskaupan liikevaihto kasvoi koronavuonna vajaat neljä prosenttia. Korona kuitenkin kohteli kaupan toimialoja hyvin vaihtelevasti. Liikevaihdon kasvu viime vuonna ei näy kaupan työllisten tai yritysten määrän kasvuna, vaan ne jatkavat trendinomaista laskuaan. Digikaupan pandemia siivitti ennätyslukemiin. Ostovoimasta, osaamisesta ja yrittäjyydestä huolehtiminen ovat avainasemassa koronan jälkeiseen aikaan siirryttäessä.

Kansainvälistyminen on suomalaisen kaupan elinvoimaisuuden eliksiiri

Harri Broman
Korona turvotti viime vuonna julkisen keskustelun agendan, eikä muita teemoja viitekehykseen sitten juuri mahtunutkaan. Pandemian merkitystä ei tule tietenkään vähätellä. Kaupoilla on ollut merkittävä rooli turvallisen yhteiskunnan varmistajana, ja kaupoissa hyvin tehty turvallisuustyö mahdollistaa jatkossakin turvallisen asioinnin. Keskustelun agendaa ja toimien painopistettä on kuitenkin välttämätöntä laajentaa sulkemis- ja turvaamistoimista elinvoimaisuuden vahvistamiseen.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi