kuluttajat

Radikaalilla optimismilla pelkoa vastaan

Tuula Loikkanen
Vuoden merkittävin kaupan alan tapahtuma, National Retail Federationin Retail’s Big Show 2020, kokosi alan päättäjiä tammikuussa New Yorkiin. Perinteikkäässä tapahtumassa keskusteltiin muun muassa siitä, miten kuluttajat ja heidän ostokäyttäytymisensä muuttuvat. Mihin ilmiöihin kaupan pitää pystyä vastaamaan, jos se haluaa pärjätä?

Ostaminen on ikääntyvälle helppoa – digiostaminen tuottaa kuitenkin joskus päänvaivaa

Ostaminen on ikääntyville asiakkaille helppoa, ja varsinkin fyysisissä myymälöissä käydään mielellään. Yli 55-vuotiaat eivät myymälöissä asioidessaan kuitenkaan juuri mobiilia käytä, eivätkä he halua mobiilimainontaa kännyköihinsä, toisin kuin nuoremmat. Monet ikääntyvät ostavat ja tilaavat verkkokaupoista sujuvasti, mutta varsinkin yli 65-vuotiaat kohtaavat digiostamisessa myös vaikeuksia. Suunnitellaanko verkkokauppoja vain nuoremmille?

Kummallisen kunnollinen kuluttaja

Tuula Loikkanen
Loppuvuoden kansainväliset myyntikampanjat – Singles’ Day, Black Friday, Cyber Monday – ja joulun lähestyminen ovat tänäkin vuonna nostaneet kuluttamisen puheenaiheeksi. Ostetaanko tänä vuonna taas enemmän lahjoja kuin viime vuonna? Kuinka paljon kulutetaan jouluruokaan, onko tarpeen ostaa mitään mustana perjantaina? Nämä kysymykset pyörivät niin kuluttajien mielissä kuin median lööpeissäkin.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi