muotikauppa

Muotikaupan ahdinko jatkuu – kaupat jatkavat työtä turvallisen asioinnin varmistamiseksi

Koronapandemia on iskenyt kovaa erityisesti muoti- ja urheilukauppaan, ja kesän pienen elpymisen jälkeen myynnit ovat jälleen laskeneet erityisesti kivijalkamyymälöissä. Kaupan liitto ja alan yrittäjät toivovat, että kauppojen määrätietoinen työ koronan leviämisen ehkäisemiseksi auttaa pitämään myymälät avoinna – ja talouden ja työllisyyden rattaat pyörimässä.

Vaatteiden ja jalkineiden lahjoitusten verovapaus edistäisi kaupan alan kiertotaloutta

Kaupan yritykset joutuvat maksamaan arvonlisäveroa vaatteita ja jalkineita lahjoittaessaan, mikä tekee lahjoittamisesta hankalaa ja kallista. Kaupalle epäkurantin varaston lahjoittaminen tarvitseville on niin ympäristön kuin sosiaalisenkin vastuun näkökulmasta kuitenkin paras vaihtoehto silloin, kun yritys syystä tai toisesta haluaa luopua hyväkuntoisista tuotteista. Lahjoittamisen tulisi olla mahdollisimman helppoa ja yksinkertaista, eikä sitä pitäisi lainsäädännöllä hankaloittaa.

Muotikaupan menestys piilee elämyksissä

Muotikaupan yhteisö Fashion Finlandin uusi tapahtuma saattaa toimialan tekijöitä yhteen ja kääntää katseet muotikaupan onnistujiin. Helmikuun lopulla järjestettävässä gaalassa julkistetaan mm. Suomen paras muotikauppa. Kuluttajien toiveet elämyksellisyydestä ja vastuullisuudesta on selvästi kuultu menestyjien pöydissä – ne nousevat esiin kaikissa palkintokategorioissa ja yhä useammin myös kietoutuvat yhteen.

Case #kauppa: H&M:n Tukholman-lippulaivamyymälän uudet palvelut kannustavat vastuullisempaan muodin kulutukseen

H&M:n Sergelin torin -myymälä Tukholmassa uudistui viime vuoden lopulla. Lippulaivamyymälässä on panostettu asiakaskokemukseen monin täysin uudenlaisin tavoin. Keskiöön on entistä selvemmin nostettu se, mitä asiakkaat arvostavat; uudistuksilla vastataan myös asiakkaiden kasvaviin toiveisiin vastuullisesta muodin kulutuksesta.

Marketit valtaavat vaatetuksen markkinoita

Vaatteiden kulutus Suomessa kasvaa noin kahden prosentin vuosivauhtia vuoteen 2023 asti. Suomalaisten vaateostokset ovat 65 prosenttia norjalaisten ostoskorista ja kenkäostokset runsaat puolet itävaltalaisten vastaavasta. Suomalaiset ostavat vaatteita ja kenkiä, myös urheilumuotia, paljon marketeista, jotka ovat jopa lisänneet vetovoimaansa viime vuoteen verrattuna. Näyttääkin siltä, että marketit ovat pystyneet vastaamaan kansainväliseen kilpailuun kuluttajista.

Case #kauppa: Carlingsin virtuaalinen vaatemallisto herättää pohtimaan kulutustottumuksia

Tekoälyn avulla luotu somevaikuttaja perl.www Carlingsin asu yllään
Norjalaisen nuorisovaatteisiin keskittyneen muotiketjun Carlingsin täysin digitaalisen vaatemalliston Neo-Ex’in suosio ylitti odotukset, kun tuotteita tilattiin kymmeniin maihin. Innovatiivisen kokeilun tavoitteena on kiinnittää huomiota muodin ympäristövaikutuksiin rajoittamatta mahdollisuutta nauttia uusien vaatteiden tuomasta ilosta.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi