nuoret

Maailman suurin etäTET tutustutti tuhansia nuoria kaupan alaan – mahdollisesti uudelleen ensi vuonna!

Maailman suurin etäTET kokosi viikon ajan yli 3000 nuorta eri puolilta Suomea tutustumaan eri ammattialoihin. EtäTET-viikko huipentui kaupan alan päivään perjantaina 26.11, jolloin HOK Elanto, Suomalainen Kirjakauppa, Onninen ja Varusteleka kertoivat kaupan alan työtehtävistä ja uramahdollisuuksista. Myös Mercuria-ammattioppilaitoksen nuoret esittelivät opintopolkujaan.

Kauppa ja työelämä tutuiksi nuorille Maailman suurimmassa etäTETissä

Elinkeinoelämän suurin työllistäjä ja suurin nuorten työllistäjä, kauppa, esittäytyy laajasti ja monipuolisesti nuorille Talous ja Nuoret TATin koordinoimassa Maailman suurimmassa etäTETissä marraskuussa. Kaupan liitto yrityskumppaneineen kantaa huolta myös kaupan alaa uhkaavasta osaajapulasta. Vetovoimatyöllä pyritään kannustamaan nuoria vastuulliselle ja jatkuvasti kehittyvälle kaupan alalle.

Kauppa kannattaa! – nuorille tehotietopaketti kaupan alasta maaliskuussa

Maaliskuu on nuorille suunnatun alalletuloviestinnän aikaa, kun kaupan ala saa erityisnäkyvyyttä Kun koulu loppuu -sivustolla ja somekanavilla. Tavoitteenamme on, että mahdollisimman moni hakisi kaupan alan tutkintoihin ammatilliseen oppilaitokseen ja korkeakouluihin. Kaupan liitto vaikuttaa tänä keväänä vahvasti myös Vastuullinen kesäduuni -kampanjassa.

Vastalääke nuorten koronakurimukseen on yhteinen toiveikkuus

Hannu Krook
Kaupan ala on silta työelämään. Yksin S-ryhmän työntekijöistä joka neljäs on alle 25-vuotias. Se tarkoittaa, että työllistämme noin 10 000 nuorta vakituisessa työsuhteessa. Tämän päälle tarjoamme harjoittelu- ja työssäoppimispaikkoja sekä kesätyön tuhansille nuorille vuosittain. Työllistäjän roolista seuraa hyvin kirkas vastuu: perehdyttäminen ja työnohjaus ovat kriittisiä positiivisen kokemuksen tarjoamiseksi, ja erityinen velvollisuutemme on välittää siitä, mitä näille nuorille kuuluu.

Korona-aika on vaikuttanut nuoriin digikuluttajiin monin tavoin

Terhi-Anna Wilska
Kenellekään ei liene enää epäselvää, että koronakriisi on vauhdittanut kulutuksen ja kaupan digitalisaatiota. Tutkimuksissa on havaittu, että erityisesti iäkkäämmät ja digiympäristöihin aiemmin tottumattomat kuluttajat ovat lisänneet verkko-ostamista. Nuorilla lisäys on ollut vähäisempää, sillä heille ahkera verkko-ostaminen kuului jo vanhaan normaaliin.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi