Tutkimukset

Koeostot Temu.com:n markkinapaikalta eivät täyttäneet eurooppalaisia vaatimuksia

Tuoteturvallisuuteen ja kuluttajansuojaan liittyvien hallinnollisten kustannusten vuoksi kiinalaisten myyjien maksamat hankintahinnat ovat 30–40 prosenttia halvemmat kuin suomalaisilla kaupoilla vastaavista tuotteista. Aina kyse ei edes ole vastaavista tuotteista, sillä kolmansien maiden markkinapaikoilla myytävät tuotteet eivät useinkaan vastaa eurooppalaisia vaatimuksia merkintöjen, jäljitettävyyden tai laadun puolesta. Tämä tuli hyvin ilmi toukokuussa 2024 tehdyissä koeostoissa Temu.com:n markkinapaikalta.

Analyysi: Muotikaupan tuotepalautuksissa niin kauppa kuin kuluttajakin voivat katsoa peiliin

Jaana Kurjenoja
Muotikauppa ultrapikamuodin aikakaudella -tutkimuksessa selvitettiin myös vaatteiden ja jalkineiden palautuksia. Vaatteiden palautuksista on tullut riesa yrityksille, mutta yhä kasvavassa määrin se on myös taakka luonnon kestokyvylle ja resursseille. Ilmainen palautusoikeus on verkkokaupoille kaksiteräinen miekka: toisaalta se on kilpailu- ja palvelukeino ja toisaalta pahimmillaan merkittävä kustannus. Logistiikkayrityksille se on osa liiketoimintaa.

Verkko-ostaminen kotimaasta väheni ja kasvoi Kiinasta – pärjätäkseen kilpailussa kotimainen erikoiskauppa tarvitsee tukea

Suomalaisten verkko-ostaminen koti- ja ulkomailta kutistui runsaat kolme prosenttia viime vuonna. Digiostaminen kotimaasta pieneni enemmän kuin ulkomailta, mihin vaikutti myös kiinalaisten digikaupan jättien, Temun ja Sheinin, nousu. Helmikuussa 2024 Temu on noussut vierailumäärillään jo suomalaisten eniten käyttämäksi ulkomaiseksi markkinapaikaksi. Jotta kotimainen erikoiskauppa pärjäisi kansainvälisessä kilpailussa, sen olisi saatava tukea digitalisaatioon ja esimerkiksi tekoälypohjaisten ratkaisujen käyttöönottoon ja soveltamiseen.

Asiakkaiden tyytyväisyys erikoiskauppaan kasvussa – parhaiten palvelu sujuu päivittäistavarakaupassa

Asiakastyytyväisyys on tänä vuonna noussut useimmilla vähittäiskaupan aloilla, poikkeuksena päivittäistavarakauppa sekä sisustus- ja huonekalukauppa. Päivittäistavarakaupassa niin asiakastyytyväisyys kuin palvelukokemuskin ovat kuitenkin edelleen keskimäärin selvästi korkeammalla kuin muilla kaupan aloilla. Monikanavaisen palvelun tarjoamisessa kaupalla on vielä työsarkaa.

Odotukset joulumyynnistä ovat viime vuotta korkeammalla

Marraskuun merkitys joulukaupassa on kasvanut vuosi vuodelta, mutta joulukuu on edelleen sesongin ja koko vuoden tärkein myyntikuukausi vähittäiskaupassa. Marraskuu on verkkokaupan suurta sesonkia ennen kaikkea pitkäksi venähtäneen Black Friday -kampanjoinnin vuoksi, mutta joulukuu on fyysisten myymälöiden juhlaa. Tänä vuonna joulukaupan myyntiodotukset ovat viime vuotta positiivisemmat.

Kaupan energiankäyttö kasvoi vuonna 2021 edellisvuoteen verrattuna − päästöt pysyivät ennallaan

Kaupan yritysten sähkön käyttö kasvoi 9 prosenttia ja lämmön käyttö 24 prosenttia vuonna 2021 vuoteen 2020 verrattuna, kertoo Tilastokeskus. Kaupan hiili-indeksin mukaan kaupan hiilidioksidipäästöt puolestaan pysyivät samalla tasolla vuonna 2021 verrattuna edellisvuoteen laskien 0,4 prosenttia. Kasvaneesta energian käytöstä huolimatta kaupan alalla onnistuttiin pitämään hiilidioksidipäästöt edellisen vuoden tasolla.

Suomi on maailman johtavia second hand -markkinoita

Kaupan liitto arvioi Suomessa käytävän kiertokaupan kokonaismarkkinan kooksi noin 895 miljoonaa euroa. Kiertokaupan suurin osa-alue, vertaisverkkokauppa, on lähes kaksinkertaistunut vuodesta 2015. Vertaiskaupan kasvu tuo myös kotimaisille kaupan yrityksille uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Kaupan liiton mukaan kaupan yrityksille suunnattava TKI-rahoitus kehittäisi kiertotalouden ekosysteemejä ja innovaatioita ja vauhdittaisi siten vihreää siirtymää entisestään.

Analyysi: Digikuluttajan ostopolku kansainvälisessä vertailussa

Eurooppalaiset kuluttajat ovat monin tavoin hyvin samankaltaisia, mutta erojakin löytyy. Taloustilanne heittää varjoa myös digikuluttajan ostopolulle. Pääekonomisti Jaana Kurjenojan laatimassa tutkimuksessa vertaillaan eurooppalaisten digikuluttajien ostopolkua. Tutkimuksen laaja versio on Kaupan liiton jäsenten saatavilla jäsensivuillamme.

Analyysi: Muutoksia Euroopan ja Suomen verkkokauppamarkkinoilla? SHEIN ja Temu haastavat Amazonia

Jaana Kurjenoja
Shein ja Temu ovat vallanneet digikaupan markkinoita läntisiltä jäteiltä, Amazonilta ja eBaylta niin USA:ssa kuin Euroopassakin. Myös Suomessa Sheinin ja Temu:n verkkokaupat ovat lisänneet käyttäjämääriä samalla, kun Amazonin, eBayn ja Aliexpressin alustat ovat niitä menettäneet. Temu:n mobiiliappista on tullut Suomen ladatuin ostossovellus.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi