Vaatteiden uudelleenkäyttö on ilmastoteko. Kun vaatteita lahjoitetaan ja käytetään uudelleen, ilmasto hyötyy, sanoo vaatteiden keräyspalvelua pyörittävä UFF.
Stockmann on mukana HSY:n poistotekstiilien keräyspilotissa. Tammikuun alussa alkanut keräys neljässä toimipisteessä pääkaupunkiseudulla on jo alkuvaiheessaan saanut suuren suosion. Tekstiilien kierrätys tuo hyvän lisän Stockmannin kiertotaloustoimiin.
Lifestyle & muotiyritys By Pia’s haluaa menestyä tulevinakin vuosina, joten se laati suunnitelman kohti hiilineutraaliutta vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteet ovat tärkeitä, jotta ilmastoystävällisyys ei jää vain puheen tasolle.
Keskon entistä tiukemmat tieteeseen perustuvat kasvihuonekaasujen päästövähennystavoitteet ovat saaneet Science Based Targets -aloitteen (SBTi) hyväksynnän. SBTi on yritysten ilmastotekoja ja päästöjä seuraava kansainvälinen organisaatio, joka muun muassa tarjoaa yritysten ilmastotyölle yhtenäiset standardit*. Mitä se Keskossa tarkoittaa?
Varusteleka tunnetaan armeijan ylijäämätuotteiden ja ulkoiluvarusteiden lisäksi tinkimättömän persoonallisesta viestinnästään. Yritys esimerkiksi kiistää jyrkästi olevansa ympäristön ystävä. Mitäs ihmeen puhetta tämä nyt on? Varusteleka osallistui Maailman suurimpaan etäTETiin kaupan alan päivänä 26.11.2021. etäTETissä Varusteleka kertoi nuorille kaupan alan ja verkkokaupan ympäristövastuutyöstä.
HOK-Elanto tunnetaan pääkaupunkiseudun ja lähikuntien laajasta päivittäistavarakaupan myymäläverkostostaan, jonka kesätöissä moni nuori saa ensituntumaa työelämään. Kauppa onkin siinä suhteessa ympäristönä antoisa ja monipuolinen työpaikka. HOK-Elanto oli mukana Maailman suurimman etäTETin kaupan alan päivässä kertomassa alan kesätöiden merkityksestä.
Kun Suomi pantiin koronapandemian takia säppiin keväällä 2020, myös Instrumentarium sulki lähes kaikki myymälänsä. Se merkitsi kuitenkin uuden alkua: resursseja vapautui ja siinä tilanteessa alettiin kehittää uutta, kuten silmälasien verkkokauppaa.
Kaupan liiton ja Palvelualojen ammattiliitto PAMin Ollaan ihmisiksi -kampanja herättelee kuluttajia miettimään omaa rooliaan myyjien ja muiden asiakaspalvelutyötä tekevien työhyvinvoinnin edistämisessä. Tänään käynnistyvä viestintäponnistus ajoittuu jälleen kiireiseen joulusesonkiin. Jo perinteikkään kampanjan viesti ei ole vanhentunut – päinvastoin.
YK:n ilmastokokous Skotlannin Glasgow’ssa kannustaa maita jälleen kerran mittaviin ilmastotoimiin, jotta maapallon keskilämpötilan nousu saataisiin rajattua 1,5 asteeseen. Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi sanoo, että kaupan ala on tehnyt jo vuosikymmenten ajan hyvää ilmastotyötä, mutta tavoitteita riittää jatkossakin. Kaupan keinot päästöjen vähentämiseksi ovat jo valmiina.
R-kioski avasi muutama viikko sitten Helsingin Viikin kampusalueella Suomen ensimmäisen itsepalveluperiaatteella toimivan kioskin. Kaupassa ei ole lainkaan myyjää, ja asiakkaat hoitavat ostoksensa R-kioskin omalla sovelluksella. Mitä ihmettä? Millaisia innovaatioita pienen kioskin sisään oikein kätkeytyy?