vastuullisuus

Vastuullisuus vahvistuu suomalaisten asenteissa – tuotteiden kestävyydestä ollaan valmiita maksamaan

Valtaosa suomalaisista pitää kestävien tuotteiden ostamista vastuullisen kuluttajan mittarina. He ovat myös valmiita maksamaan korkeampaa hintaa kestävistä tuotteista, ja varsinkin niin sanottujen digiostamisen edelläkävijöiden maksuhalukkuus on pandemian aikana kasvanut. Suurin osa suomalaisista haluaisi suosia yhteiskuntavastuuta kotimaassa kantavia kauppoja, mutta maksuhalukkuus tästä on hieman heikompaa.

Leipurin ja Telkon liiketoiminta Ukrainassa pysähtyi sotaan − päätös auttaa työntekijöitä oli selvä

Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan mullisti viime keväänä ukrainalaisten arjen, kun monet joutuivat jättämään kotinsa, työnsä ja tutun elämänpiirinsä. Kansainväliseen Aspo-konserniin kuuluvilla Leipurin- ja Telko-yrityksillä oli vielä helmikuussa liiketoimintaa Ukrainassa, mutta sodan alettua toiminta pysähtyi kuin seinään. Molemmille yrityksille oli selvää, että kotiseudultaan pakenevia ukrainalaistyöntekijöitä ryhdytään auttamaan.

Akateemisessa uuden oppiminen näkyy asiantuntevissa myyjissä

Akateemisessa Kirjakaupassa työ opettaa ja työssä oppiminen näkyy asiansa osaavina työntekijöinä, kehuu Store Operations Manager Kirsi-Marja Wikman. Kirjakaupassa myyntikausi vaihtuu useamman kerran vuodessa, mikä myyjän työssä tarkoittaa uusia kirjoja, lukemista ja opettelua. Moni kehuukin työn suolan olevan siinä, että aina tulee uutta!  

Päivittäistavarakauppa otti käyttöön yhteisen mittariston alansa ilmastotyölle

Suomi tavoittelee hallituksen päätöksen mukaisesti hiilineutraaliutta vuoteen 2035 mennessä. Eri alat, kuten Kaupan liittokin, ovat laatineet tiekarttoja tavoitteen saavuttamiseksi. Päivittäistavarakauppa ry lähti mukaan kirjaamalla kootusti päivittäistavarakaupan alan ilmastotoimia. "Oli hienoa pohtia yhdessä jäsentemme kanssa, mikä ilmastotyössä on oleellista ja mitä voimme yhteisesti mitata", PTY ry:n viestintäpäällikkö Mari Mattila kuvaa.

Kaupan liitto alkaa koota toimialan vastuullisuustietoa – päämääränä kestävästi kilpailukykyinen kauppa

Kaupan liitto alkaa koota alan vastuullisuustietoa entistä johdonmukaisemmin. Liitossa on luotu kaupan vastuullisuuden tavoitekuva yhteistyössä yritysten ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä määritetty ensisijaiset indikaattorit toimialan vastuullisuuden seuraamiseen. Yhteisenä päämääränä on kestävästi kilpailukykyinen kauppa.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi