verotus

Kaupan liitto: Hallituksen tukitoimien mittakaava on hyvä, mutta lisätoimenpiteitä tarvitaan

Hallituksen tänään julkistama tukipaketti koronavirusepidemian haittojen torjumiseksi on mittakaavaltaan hyvä. Uusia toimenpiteitä kuitenkin tarvitaan. Työlainsäädäntöä ja työttömyysturvaa koskevien muutosten kolmen kuukauden voimassaoloaika on riittämätön. Myös yrityksille suunnattujen tukien kokonaisuus vaatii täydentämistä.

Kauppa pandemian keskellä – missä nyt mennään?

Koronaviruspandemia vaikuttaa Suomessa toimiviin kaupan alan yrityksiin monin eri tavoin, ja Suomen hallitus on tehnyt tärkeitä toimenpiteitä mm. veropolitiikkaan ja yritysten rahoitukseen. TES-poikkeusmääräyksillä turvataan työpaikkoja. Logistiikka ja verkkokauppa toimivat toistaiseksi normaalisti. Olemme koostaneet elinkeinopolitiikan tilannekuvaa kauppaan vaikuttavista tekijöistä.

Vaatteiden ja jalkineiden lahjoitusten verovapaus edistäisi kaupan alan kiertotaloutta

Kaupan yritykset joutuvat maksamaan arvonlisäveroa vaatteita ja jalkineita lahjoittaessaan, mikä tekee lahjoittamisesta hankalaa ja kallista. Kaupalle epäkurantin varaston lahjoittaminen tarvitseville on niin ympäristön kuin sosiaalisenkin vastuun näkökulmasta kuitenkin paras vaihtoehto silloin, kun yritys syystä tai toisesta haluaa luopua hyväkuntoisista tuotteista. Lahjoittamisen tulisi olla mahdollisimman helppoa ja yksinkertaista, eikä sitä pitäisi lainsäädännöllä hankaloittaa.

Kaupan liiton lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi valmiste- ja autoverotusmenettelyn uudistamista koskevaksi lainsäädännöksi

Esityksen taustalla on Tullille kuuluneiden auto- ja valmisteverotustehtävien siirto Verohallinnon hoidettavaksi vuoden 2017 alussa. Siirron yhteydessä ei puututtu siirtyneiden verotehtävien verotus- ja veronkantomenettelyihin. Nyt lausuttavana olevalla ehdotuksella pyritään yhdenmukaistamaan edellä … Lue lisää

Asiakastyytyväisyys puntaroitu – urheilu-, päivittäistavara- ja rautakaupan ketjut parantaneet eniten

Asiakastyytyväisyys on kasvanut kaikilla kaupan aloilla Suomessa, Kaupan liiton tuore Asiakastyytyväisyysindeksi kertoo. Palvelualojen suurin nousija on urheilukauppa, kun taas suurin lasku on tapahtunut tyytyväisyydessä lääkäripalveluihin. Päivittäistavarakauppa luo kaikista tutkituista aloista parasta palvelukokemusta. Asiakaspalvelu on suomalaisen kaupan kilpailuetu – myös joulukaupassa. Joulu on perinteisesti vähittäiskaupan vuoden ykkössesonkia: keskimäärin myynti kasvaa joulukuussa neljänneksen, ja joillakin erikoiskaupan aloilla myynti yli tuplaantuu.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi