alustatalous

Analyysi: Euroopan komissiolta madonluvut digitaalisille alustoille, joista on tullut ”liian isoja välittämään”

Tuoreet esitykset digitaalisia palveluita (DSA) ja digitaalisia markkinoita (DMA) koskevista asetuksista tähtäävät verkkoliiketoiminnan avoimuuden ja tasapuolisten kilpailuedellytysten lisäämiseen. Komissio haluaa edellyttää alustoilta muun muassa bisnesasiakkaiden tunnistamista sekä puuttua aiempaa kovemmalla kädellä laittomien sisältöjen leviämiseen. Suurten portinvartija-alustojen menettelytavoille ollaan asettamassa tiukempia reunaehtoja, minkä lisäksi pyrkimyksenä on rajoittaa ennakoivasti digitaalisten markkinoiden keskittymistä.

Pohjoismaiset kaupan alan liitot: verkkoalustat on saatava vastuullisiksi

Pohjoismainen kaupan ala on laatinut yhdessä erityisesti EU-instituutioille suunnatun kannanoton, jossa vaaditaan nykyistä laajempia vastuita verkkoalustoille, joilla myydään tuotteita eurooppalaisille kuluttajille. Vastuiden tulisi kattaa mm. EU:n tuoteturvallisuutta, kemikaaleja ja kuluttajansuojaa koskevat säädökset silloin, kun EU:n ulkopuolisiin maihin sijoittautuneet kauppiaat myyvät alustojen kautta tuotteita eurooppalaisille kuluttajille. Uudistus parantaisi myös eurooppalaisten yritysten kilpailukykyä.

Näkökulmia kaupan transformaatioon

Hannu Saarijärvi
Kaupan ala käy läpi historiallista murrosta, monimuotoista transformaatiota. Kaupankäynnin kohteet, tavat, muodot ja toimijat ovat muutoksessa: kaupan digitalisoituminen, alustatalous, kuluttajien tarpeiden ja toiveiden pirstaloituminen sekä kaupungistuminen ovat esimerkkejä niistä päällekkäisistä muutosvoimista, jotka muokkaavat kannattavan ja vastuullisen kaupankäynnin edellytyksiä. Mitä on tapahtumassa? Käynnissä on kaupan vallan uusjako, joka resetoi globaaleja tavara-, raha- ja datavirtoja. Kotimainen kauppa … Lue lisää

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi