digitaalisuus

Kauppa etsii uutta suuntaa

Lasse Mitronen
Kaupan alan kansainvälinen väki kokoontui Yhdysvaltojen kaupan alan järjestön NRF:n suurtapahtumaan New Yorkissa 14.−17.1.2023. Mukana oli 36 000 osallistujaa ja tarjolla yli 100 alustusta ja noin 950 eri messuosastoa. Puhetta ja teknologiaa oli Javits-messukeskus tulvillaan. Verkot olivat vesillä, mutta mitä haaviin lopulta jäi?

Analyysi: Korealainen kuluttaja taitaa sähköisen asioinnin ja kaupan sovellukset

Lasse Mitronen
Koreassa on noin 52 miljoonaa asukasta, jotka ovat tottuneet asioimaan monin tavoin sähköisesti. He ovat myös taitavia ja vaativia kuluttajia, joita kaupat pyrkivät palvelemaan monin tavoin. Kuluttajina korealaiset ovat hyvin laatutietoisia ja vasta viime aikoina innostuneet ostamaan myös käytettyjä tuotteita.

Digitaalisen kaupan kärki Shoptalk-tapahtumassa Lontoossa − käytännön vinkkejä alan toimijoille

Digitaalisen kaupan kärkiosaajat kokoontuivat kesäkuun  toisella viikolla Shoptalk Europe 2022 -tapahtumaan Lontooseen. Tarjolla oli kolme päivää asiantuntevia esityksiä alan nimekkäimmiltä toimijoilta, case-esimerkkejä ketteristä D2C-yrityksistä sekä ennen kaikkea paljon vertaiskeskusteluja ja verkottumista. Suomesta paikalla oli parinkymmenen verkkokauppiaan ryhmä.    

Ammatilliset oppilaitokset, ammattikorkeakoulut ja yliopistot kehittävät opintojaan vastaamaan kaupan alan murrokseen   

Digitalisaation myötä kaupan ala elää historiallista murrosta. Muutos edellyttää täysin uudenlaista osaamista kaupan alan työntekijöiltä. Tähän haasteeseen ovat vastanneet ammatilliset oppilaitokset, ammattikorkeakoulut ja yliopistot uudistamalla opintotarjontaansa tai aloittamalla kokonaan uusia koulutuksia.

Muotikauppa koronan jälkeen – Miten ala toipuu koronan iskusta?

Viime vuonna kotitalouksien vaate- ja kenkäostokset kutistuivat 24 prosenttia, ja joka kymmenes alan erikoiskauppa lopetti toimintansa. Kaupan liiton ennusteen mukaan vaatetuksen kuluttajamarkkinat eivät lähivuosina palaa pandemiaa edeltävälle tasolle. Suurimmiksi ongelmiksi muotikaupan tulevaisuudelle Suomessa yritykset näkevät korkean kustannustason, heikon ostovoiman, ulkomaisten yritysten suotuisammat kilpailuedellytykset sekä sen, ettei alan digitalisaatiota ja kansainvälistymistä tueta riittävästi. Ennen pandemiaa puolella muotikaupoista ei ollut verkkokauppaa, ja edelleenkään runsas viidennes ei sellaista edes suunnittele.

Elinkeinoelämä vetoaa laajalla rintamalla markkinapaikkojen sääntelyyn Euroopassa

Jopa kolmekymmentä eurooppalaista elinkeinoelämän organisaatiota ja kansalaisjärjestöä ovat laatineet vetoomuskirjeen EU:n päätöksentekijöille verkon markkinapaikkojen sääntelystä. Vetoomuksen allekirjoittaneet tahot edustavat teollisuutta, kaupan alaa, ympäristötoimijoita  ja kuluttajia. Kaupan alan kannalta on tärkeää, että markkinapaikat tunnistavat niitä käyttävät kauppiaat ja puuttuvat tehokkaasti vaarallisten tai muutoin laittomien tavaroiden ja palveluiden myyntiin.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi