kasvu

Kaupoissa valmistetuista mehuista on maksettava virvoitusjuomaveroa

Terveellisen elämäntapojen myötä tuoreista ja vitamiinipitoisista raaka-aineista valmistettujen mehujen ja smoothieiden kysyntä on lisääntynyt. Kaupat ovat vastanneet kysyntään perustamalla myymälöihinsä omia mehustuspisteitä. Verohallinto on julkaissut tiedotteen, jonka mukaan myymälöissä valmistetuista mehuista ja smoothieista on maksettava virvoitusjuomaveroa.

Toiveena tasa-arvoinen sääntely

Ulla Pöllänen
Kauppa on mukana kovassa kansainvälisessä kilpailussa. Suomalaisen kuluttajan taskusta löytyvät usein esimerkiksi Alibaba, Amazon ja eBay. Verkkokaupat toimivat 24/7-periaatteella eli työtä tehdään, kun asiakkaat ovat aktiivisia. Kuluttajat ostavat tuotteensa eri … Lue lisää

Joulukaupan eurot kerätään joulukuussa, vaikka Black Friday kasvattaa marraskuun myyntiä

Joulukauppa keskittyy lähes täysin joulukuulle, vaikka aivan viime vuosina vähittäiskaupan liikevaihdossa marraskuun merkitys on alkanut hieman kasvaa Black Friday -kampanjoiden myötä. Joulukaupan ennakoidaan kasvavan tänäkin vuonna selvästi, siitä huolimatta, että aivan viime vuosien kasvuluvut eivät olekaan enää yltäneet aikaisemmalle tasolle.

Kiinalaisista verkkokaupoista tilatuissa kuluttajatuotteissa vakavia puutteita

Edulliset hinnat houkuttelevat myös suomalaisia kuluttajia shoppailemaan EU:n ulkopuolisille, nk. kolmansien maiden markkinapaikoille. Halvat hinnat selittyvät osittain sillä, ettei unionin lainsäädäntö yllä kaukomaiden verkkokauppaan. Kaupan liiton Kiinasta tekemät koeostot vahvistivat, että kuluttajaturvallisuudessa ja tuotevaatimuksissa on paljon toivomisen varaa.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi