kuluttajat

Turbulenssia kodintekniikan kaupassa – aasialaiset verkkokaupat epäilyttävät

Kaupan liiton tutkimuksen* mukaan suomalaiset poikkeavat kodintekniikan ostoksillaan useimmiten Gigantin, Prisman ja Powerin myymälöihin ja Verkkokauppa.comin verkkokauppaan. Viime vuoden lopulla kodintekniikan myynti alkoi laskea pandemian nostattamista huippuluvuista, ja myynnin yskiminen voi jatkua vielä pitkään logistiikkaongelmien, Kiinan koronasulkujen ja komponenttipulan vuoksi. Suomalaiset eivät mielellään osta käytettyä elektroniikkaa, mutta tämä voi muuttua lähivuosina.

Lausunto kolmesta valtioneuvoston asetuksesta, jotka koskevat eräiden tuotteiden ja palvelujen saavutettavuus- ja esteettömyysvaatimuksia

Ehdotus valtioneuvoston asetukseksi esteettömyysvaatimuksista eräille tuotteille on pääosin selkeä ja vastaa sisällöltään esteettömyysdirektiivin liitettä I. Yleiset vaatimukset tuotteiden esteettömyydelle ovat jo itsessään varsin pitkälle meneviä ja yksityiskohtaisia, minkä lisäksi niitä … Lue lisää

Viivyttely lainvalmistelussa kaatuu yritysten ja kuluttajien niskaan

Kaupan liitto peräänkuuluttaa oikeusministeriötä ja eduskuntaa kantamaan vastuunsa EU:n kuluttajalainsäädännön viivästyneestä täytäntöönpanosta. Kuluttajansuojalakia ollaan muuttamassa toistamiseen puolen vuoden sisään tavalla, joka edellyttää kaupan alan yrityksiltä huomattavia ponnistuksia. Silti yritysten oletetaan sopeutuvan uusiin velvollisuuksiin lähes yhdessä yössä. Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi on harmistunut siitä, että lainvalmistelijoiden viivästyksistä kärsivät sekä yritykset että kuluttajat.

Analyysi: Lainsäädännöllä lisää läpinäkyvyyttä tavaroiden kestävyyteen ja ympäristöväittämiin

Ilari Kallio
Jotta kulutuksesta saadaan kestävämpää, pitäisi myyjien kertoa yksityiskohtaisesti tavaran tuottajan antamasta kaupallisesta takuusta, ohjelmistopäivitysten saatavuudesta ja tarvittaessa korjattavuudesta, uskoo EU-komissio. Erilaiset tavaran ympäristövaikutuksia koskevat väittämät olisi myös kyettävä perustelemaan. Kaupan liiton mielestä olisi hyvä huolehtia siitä, ettei vastuuta tavaroiden kestävyydestä valuteta valmistajilta myyjille. Lisäksi kuluttajien omaa vastuuta tavaroiden kestävästä käytöstä pitäisi lisästä.

Nämä viisi avaintrendiä muovaavat päivittäistavarakauppaa lähivuosina              

Konsulttiyritys McKinsey & Companyn ja EuroCommercen tuore raportti* tarkastelee laajasti avaintrendejä, jotka muovaavat päivittäistavarakauppaa lähivuosina. Raportissa päivittäistavarakaupan markkinatilanteen ennakoitiin joka tapauksessa heikentyvän vuonna 2022, vaikka raporttia laadittaessa ei vielä tiedetty Ukrainan sodasta tai sen vaikutuksista yleiseen hintakehitykseen.

Kosmetiikkamarkkinat vauhdittuvat ensi vuonna – jo joulupaketteihin kauneustuotteita kääritään viime vuotta enemmän

Kosmetiikkatuotteiden kysyntä on tänä vuonna kasvanut vuoteen 2020 verrattuna, mutta varsinaista kysynnän kasvua odotetaan ensi vuodelle. Eniten pandemia-aika on Suomessa rokottanut meikkien ja hajusteiden ostamista, vähiten henkilökohtaiseen puhtauteen liittyviä tuotteita. Kosmetiikan digiostosten ennakoidaan kasvavan tulevaisuudessa vauhdilla.

Analyysi: Korona nopeutti vaatetuksen kuluttajamarkkinoiden muutosta

Jaana Kurjenoja
Kaupan liitossa toteutettiin muotikaupan markkinoita ja asiakkaan ostopolkua selvittävä tutkimus: Muotikauppa koronan jälkeen. Tässä artikkelissa kerron joistakin tutkimuksen toisen osan tuloksista ja havainnoista. Tutkimuksen toinen osa keskittyy kotimaiseen muotikaupan asiakkaaseen ja asiakkaan ostopolkuun. Ensimmäisessä osassa selvitän muun muassa muotikaupan kansainvälisiä markkinoita ja kotimaisia kehitysnäkymiä.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi