muotikauppa

Analyysi: Muotikaupan tuotepalautuksissa niin kauppa kuin kuluttajakin voivat katsoa peiliin

Jaana Kurjenoja
Muotikauppa ultrapikamuodin aikakaudella -tutkimuksessa selvitettiin myös vaatteiden ja jalkineiden palautuksia. Vaatteiden palautuksista on tullut riesa yrityksille, mutta yhä kasvavassa määrin se on myös taakka luonnon kestokyvylle ja resursseille. Ilmainen palautusoikeus on verkkokaupoille kaksiteräinen miekka: toisaalta se on kilpailu- ja palvelukeino ja toisaalta pahimmillaan merkittävä kustannus. Logistiikkayrityksille se on osa liiketoimintaa.

Marketmuodin suosio näyttäisi toistaiseksi patoavan kiinalaisen ultrapikamuodin vyöryä

Kaupan liiton Muotikauppa ultrapikamuodin aikakaudella -tutkimuksen* mukaan suomalaiset vaatetuksen kuluttajamarkkinat ovat kehittyneet muita Pohjoismaita hitaammin. Hidas kasvu jatkuu myös lähivuosina, kun ikääntyvä väestö, niukka talouskasvu ja ostovoima rajoittavat kehitystä. Toisaalta ultrapikamuodin suosio kasvattaa kuluttajamarkkinoiden volyymeja. Marketit ovat Suomen suosituimpia vaatetuksen myyjiä, ja marketmuodin suosio voikin osaltaan hieman padota pikamuodin vyöryä. Tällä hetkellä lähes kolmannes vaatteiden digiostajista myös palauttaa tilauksiaan.

Suomessa second hand -ostaminen on monelle yksi tapa kuluttaa muiden joukossa

Suomi on ollut yksi maailman johtavia second hand -ostamisen maita, mutta viime vuonna käytettyjen tuotteiden ostaminen väheni. Samaan aikaan suomalaisten ostaminen yleensäkin vähittäiskaupassa hiipui. Kaupan liiton tutkimus vahvistaa käsitystä siitä, että käytettyjen tuotteiden ostaminen on meillä yksi tapa kuluttaa muiden joukossa. Second hand -tuotteiden ostajia ei aina ohjaa vastuullisuuskriteerit, vaan he voivat olla hyvinkin tarjoushakuisia ja hintavetoisia kuluttajia.

Vähittäiskauppa tavoittelee viime kesän kasvulukuja – myyntiin vauhtia kesäkampanjoilla

Monilla aloilla kauppa käy nyt kiivaasti, kun pandemia-ajan rajoitukset ovat hellittäneet. Päivittäistavarakaupassa kesäsesonki osuu kesä-heinäkuulle, juhannuksen ja lomailukauden aikaan, erikoiskaupassa taas myyntihuiput vaihtelevat aloittain. Kaupan kesäsesongin kasvu voi yltää viime kesän lukuihin, mutta kasvu nojaa inflaation vuoksi nyt kustannusten ja hintojen nousuun.

Bestseller kantaa yhteiskuntavastuuta tarjoamalla opiskelijoille harjoittelupaikkoja

Vaatealan yritys Bestseller tekee yhteistyötä Mercuria Kauppaoppilaitos Oy:n kanssa tarjoamalla muotialan opiskelijoille harjoittelupaikkoja myymälöissä sekä yrityksen pääkonttorilla. Yhteistyökuvio on sopinut hyvin osaksi Bestsellerin yhteiskuntavastuullista toimintaa. Opiskelijat puolestaan tuovat taloon raikasta osaamistaan. Mutta millainen on muotikaupan tulevaisuuden showroom?

Muotialan yrittäjille räätälöity neuvontapalvelu tarjoaa maksutonta tukea liiketoiminnan kehittämiseksi

Kauppa elää murroksessa, ja koronapandemia on entisestään lisännyt monen erikoiskaupan haasteita etenkin muoti- ja kenkäalalla. Kaupan liiton jäsenliitto Fashion Finland tarjoaa uudella neuvontapalvelullaan työkaluja ja tukea muotialan yrittäjille. Matalan kynnyksen maksuttomalla toiminnalla halutaan auttaa muotikauppiaita kehittämään liiketoimintaansa, aikaansaamaan kasvua ja pääsemään haastavien aikojen yli.

Analyysi: Korona nopeutti vaatetuksen kuluttajamarkkinoiden muutosta

Jaana Kurjenoja
Kaupan liitossa toteutettiin muotikaupan markkinoita ja asiakkaan ostopolkua selvittävä tutkimus: Muotikauppa koronan jälkeen. Tässä artikkelissa kerron joistakin tutkimuksen toisen osan tuloksista ja havainnoista. Tutkimuksen toinen osa keskittyy kotimaiseen muotikaupan asiakkaaseen ja asiakkaan ostopolkuun. Ensimmäisessä osassa selvitän muun muassa muotikaupan kansainvälisiä markkinoita ja kotimaisia kehitysnäkymiä.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi