palvelu

Ruohonjuuri valjasti uuden kauppansa ydinkeskustassa elämyksille ja palveluille

Ruohonjuuri avaa maaliskuussa uuden lippulaivamyymälän Helsingin ydinkeskustaan. Myymälälle on remontoitu hienot puitteet hulppeaan arvorakennukseen Mannerheimintielle, jossa aiemmin piti majaansa Nordean pankkikonttori. Ruohonjuuri sanoo toimivansa Helsingin keskustan vireyden puolesta tarjoamalla kaupassaan ostosmahdollisuuden lisäksi elämyksiä ja palveluita.

Muotialan yrittäjille räätälöity neuvontapalvelu tarjoaa maksutonta tukea liiketoiminnan kehittämiseksi

Kauppa elää murroksessa, ja koronapandemia on entisestään lisännyt monen erikoiskaupan haasteita etenkin muoti- ja kenkäalalla. Kaupan liiton jäsenliitto Fashion Finland tarjoaa uudella neuvontapalvelullaan työkaluja ja tukea muotialan yrittäjille. Matalan kynnyksen maksuttomalla toiminnalla halutaan auttaa muotikauppiaita kehittämään liiketoimintaansa, aikaansaamaan kasvua ja pääsemään haastavien aikojen yli.

Korona on haastanut kaupan palvelukykyä – päivittäistavarakaupassa tyytyväisimmät asiakkaat

Asiakkaiden kokemus palvelusta luo asiakastyytyväisyyttä ja sitä kautta myös lojaliteettia kauppaan. Palvelukokemuksen merkitys asiakastyytyväisyyteen on erityisen voimakas yli viisikymppisillä asiakkailla. Ikärakenteeltaan muuttuvassa Suomessa kaupalle on entistä tärkeämpää pohtia, miten vastata eri ikäisten asiakkaiden tarpeisiin. Paras palvelukokemus ja asiakastyytyväisyys on päivittäistavarakaupassa ja heikoin rautakaupassa sekä sisustus- ja huonekalukaupassa.

Palvelualojen järjestöt: Palvelualojen sähköveron alentaminen nopeuttaisi ilmastotavoitteiden saavuttamista ja vahvistaisi kilpailukykyä

Hiilineutraalisuustavoitteen saavuttaminen vuoteen 2035 mennessä edellyttää maan hallitukselta palvelualojen yritysten vähähiilisyyttä tukevia päätöksiä. Keskeinen tällainen päätös olisi palvelualan sähköveron alentaminen. Sähköveron alennuksella turvattaisiin myös Suomen kustannuskilpailukykyä ja kotimaisia työpaikkoja. Yhä kiristyvässä kansainvälisessä kilpailussa kamppaileva palvelusektori maksaa tällä hetkellä 45 kertaa kalliimpaa sähköveroa teollisuuteen verrattuna.

Fyysisiä myymälöitä ja palveluja arvostetaan myös korona-aikana – päivittäistavarakaupassa paras palvelukokemus

Kuluttajapalveluille vaikean koronavuoden aikana asiakastyytyväisyys on noussut eniten lääkärikeskuksissa. Yksittäisistä yrityksistä tyytyväisyys on kohentunut voimakkaimmin Alepa-ketjussa, ja parasta se on Dressmannin asiakkailla. Palvelukokemus vaikuttaa voimakkaasti asiakastyytyväisyyteen, ja paras palvelukokemus on päivittäistavarakaupassa. Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenojan mukaan fyysiset myymälät pystyvät kilpailemaan digiostamisen kanssa sijainnilla, valikoimilla ja asiakaspalvelulla.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi