Tutkimukset

Korona sysäsi kauppaa kasvuun – työllisyys heikkeni

Vähittäiskaupan liikevaihto kasvoi koronavuonna vajaat neljä prosenttia. Korona kuitenkin kohteli kaupan toimialoja hyvin vaihtelevasti. Liikevaihdon kasvu viime vuonna ei näy kaupan työllisten tai yritysten määrän kasvuna, vaan ne jatkavat trendinomaista laskuaan. Digikaupan pandemia siivitti ennätyslukemiin. Ostovoimasta, osaamisesta ja yrittäjyydestä huolehtiminen ovat avainasemassa koronan jälkeiseen aikaan siirryttäessä.

Tutkimusjulkistus 28.1.2021: Nouseeko epävarmuudesta menestys?

Tie, jossa vuosiluku 2021
Koronavuosi on vaatinut paljon sekä kaupalta että kuluttajiltakin. Miten kuluttajakäyttäytyminen on pandemian kuluessa muuttunut? Entä miten kauppa pystyy vastaamaan kriisin aiheuttamaan shokkiin ja johtamaan muutosta? Vähittäiskaupan Tutkimussäätiö on teettänyt koronavuoden aikana kaksi kuluttajakyselyä, ja muun muassa niiden tuloksia esitellään torstaina 28. tammikuuta 2021 järjestettävässä seminaarissa.

Aalto-yliopiston päättäjäkysely: investoinnit vähentyneet koronan takia, osaamistarpeet tulevaisuuden pullonkaulana myös kaupan alalla

Koronakriisi on leikannut investointeja ja kasvattanut osaamistarpeita yrityskentällä, mutta toisaalta innovaatiot ovat lisääntyneet. Aalto-yliopiston toteuttaman päättäjäkyselyn perusteella koronakriisi jakaa yrityskentän entistä vahvemmin osaajiin ja häviäjiin. Kaupan liitto on ollut yksi tutkimuksen toteutuksen kumppaneista.

Tyytyväinen asiakas palaa takaisin

Lasse Mitronen
Yksi liikkeenjohdon ehkä kuuluisimmista ajattelijoista, edesmennyt Peter F. Drucker, totesi aikoinaan, että yrityksen tärkein tehtävä on hankkia asiakkaita ja pitää ne. Tämä ohjenuora sopii paremmin kuin hyvin myös nykyajan koronaviruksen riivaamassa toimintaympäristössä kamppailevalle kaupalle. Asiakkaista on tullut äärettömän tärkeitä kaikin tavoin, ja asiakastyytyväisyydestä kannattaa pitää nyt erityistä huolta.

Fyysisiä myymälöitä ja palveluja arvostetaan myös korona-aikana – päivittäistavarakaupassa paras palvelukokemus

Kuluttajapalveluille vaikean koronavuoden aikana asiakastyytyväisyys on noussut eniten lääkärikeskuksissa. Yksittäisistä yrityksistä tyytyväisyys on kohentunut voimakkaimmin Alepa-ketjussa, ja parasta se on Dressmannin asiakkailla. Palvelukokemus vaikuttaa voimakkaasti asiakastyytyväisyyteen, ja paras palvelukokemus on päivittäistavarakaupassa. Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenojan mukaan fyysiset myymälät pystyvät kilpailemaan digiostamisen kanssa sijainnilla, valikoimilla ja asiakaspalvelulla.

Tulossa kaikkien aikojen digijoulu

Joulukaupan ennakoiminen on tänä vuonna erityisen vaikeaa. Monet erikoiskaupan alat, joille joulusesonki on perinteisesti ollut vuoden tärkein myyntikausi, ovat kärsineet koronavuoden aikana. Alkavan sesongin kannalta on kutenkin rohkaisevaa, että kulutusaikeet monissa tärkeissä tuoteryhmissä ovat juuri nyt voimistuneet. Joulukuu on edelleen ehdottomasti tärkein myyntikuukausi Suomessa toimivalle kaupalle.

Digiostamisen edelläkävijät näyttävät suuntaa – vastuulliset verkko-ostokset kiinnostavat

Digimaailman ja verkko-ostamisen edelläkävijät ovat alkaneet kiinnostua erilaisista vastuullisuusteemoista. Myös hinta ensisijaisena tekijänä ostopäätöksissä on koronavuoden aikana alkanut horjua, selviää Kaupan liiton ja Postin digikuluttajien vastuullisuusasenteita selvittävästä tutkimuksesta. Digiostamisen edelläkävijöiden asennemuutokset voivat heijastaa yleisemminkin tulevaisuuden trendiä.

Laadun merkitys kasvamassa – korona muokkaa kuluttajan ostopolkua, mutta kuinka pitkäksi aikaa?

Verkkokauppojen jatkuva aukiolo on noussut yleisimmäksi syyksi digiostamiselle. Tämä on tärkeä huomio, kun mietitään kotimaisten verkkokauppojen kansainvälistä kilpailukykyä. Premium-tuotteiden merkitys on koronavuoden aikana kasvanut useissa tuoteryhmissä, kuten ulkoilussa ja urheilussa. Tulos on tärkeä myös alkavan joulukaupan kannalta, sillä aikaisempaa useampi kuluttaja voi nyt olla valmis panostamaan laatuun halvan hinnan sijasta.

Venäjän verkkokauppamarkkina kasvaa ja kansainvälistyy – koronapandemia vauhdittaa kehitystä

Heikohkosta ostovoimasta huolimatta Venäjä on yksi maailman suurimmista verkkokauppamarkkinoista, joka on vielä kehittymässä ja kypsymässä. Digiostaminen on yleistynyt vauhdilla viime vuosina, ja koronapandemia on kirittänyt muun muassa maksamisen ja logistiikan kehitystä. Venäläiset kuluttajat eroavat vielä monella tapaa pohjoismaalaisista, ja etenkin vertaisarvioilla on heille tärkeä merkitys ostopäätöksiä tehtäessä. Vaikka Kiina dominoikin rajat ylittävää digiostamista, ostokset muualta yleistyvät. Venäläiset markkina-alustat voivat tarjota myös suomalaisille verkkokaupoille uusia kasvumahdollisuuksia.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi