vähittäiskauppa

Erikois- ja käyttötavarakaupan odotukset joulusesonkiin ovat hivenen viime vuotta paremmat  

Suomalaisten usko omaan talouteen on vahvistunut, ja samalla myös erikois- ja käyttötavarakaupan odotukset loppuvuoden myynnistä ovat kohentuneet. Tänä vuonna joulukauppaa kuitenkin rasittaa juuri joulusesongin alle ajoitettu arvonlisäverotuksen kiristys, joka leikkaa niukasti kehittynyttä ostovoimaa entisestään. Joulusesonki alkaa toden teolla marraskuun puolivälissä, kun globaalit kampanjat houkuttelevat myös suomalaiskuluttajia. Vaikka joulukuu on ylivoimaisesti suurin vähittäiskaupan myyntikuukausi, kodintekniikassa marraskuun myynti on jo ohittanut joulukuun.

Kaupan myynti kutistuu – myös kannustinloukut aiheuttavat päänvaivaa

Kaupan liiton tuoreen ennusteen mukaan vähittäiskaupan myynnin määrä* putoaa tänä vuonna noin kaksi prosenttia, ja euromääräisen liikevaihdon kasvu nojaa pelkästään kustannusten ja hintojen nousuun. Kustannuskilpailu alalla kiihtyy ja työllisten määrä vähenee. Kiivas kustannuskilpailu ei kuitenkaan edistä alan kehittämistä kansainvälisessä kilpailuympäristössä, kun myös pula osaavasta työvoimasta vaivaa. Koko kansantalouden – myös kaupan – kasvun kannalta tulevan hallituksen on tärkeää turvata osaavan työvoiman saatavuus.

Vähittäiskauppa tavoittelee viime kesän kasvulukuja – myyntiin vauhtia kesäkampanjoilla

Monilla aloilla kauppa käy nyt kiivaasti, kun pandemia-ajan rajoitukset ovat hellittäneet. Päivittäistavarakaupassa kesäsesonki osuu kesä-heinäkuulle, juhannuksen ja lomailukauden aikaan, erikoiskaupassa taas myyntihuiput vaihtelevat aloittain. Kaupan kesäsesongin kasvu voi yltää viime kesän lukuihin, mutta kasvu nojaa inflaation vuoksi nyt kustannusten ja hintojen nousuun.

Ruohonjuuri valjasti uuden kauppansa ydinkeskustassa elämyksille ja palveluille

Ruohonjuuri avaa maaliskuussa uuden lippulaivamyymälän Helsingin ydinkeskustaan. Myymälälle on remontoitu hienot puitteet hulppeaan arvorakennukseen Mannerheimintielle, jossa aiemmin piti majaansa Nordean pankkikonttori. Ruohonjuuri sanoo toimivansa Helsingin keskustan vireyden puolesta tarjoamalla kaupassaan ostosmahdollisuuden lisäksi elämyksiä ja palveluita.

Maailmanmarkkinahintojen kallistuminen nostaa kauppojen liikevaihtoa – työllisyys hiipuu

Kaupan liiton mukaan seuraavan parin vuoden aikana vähittäiskaupan euromääräisen liikevaihdon kasvu johtuu pääasiassa maailmanmarkkinahintojen noususta. Varsinkin raaka-aineiden ja energian kustannukset nostavat hintoja. Viime vuoden viimeisellä neljänneksellä liikevaihdon kasvu perustui jo pelkästään hintojen nousulle. Pandemiakauden jälkeen vähittäiskaupan työllisyyden ennakoidaan kääntyvän laskusuuntaan.

Monta tietä kaupan huipulle

Lasse Mitronen
Kaupan alaa voidaan pitää monella tapaa ihmisten elämän ja koko yhteiskunnan muutosten puntarina. Kaupan muutoksille on tunnusomaista, että kauppa sopeutuu, mutta samalla joku häviää ja uutta syntyy. Kiinnostavaa onkin koittaa ymmärtää, että miksi jotkut menestyvät ja jotkut tuhoutuvat? Millainen on huippukauppa?

Kaupan liikevaihto kasvoi elokuussa 7, 3 prosenttia − erikoiskaupassa kodintekniikka porskuttaa, kirjakauppa laskenut entisestään tänä vuonna

Koko kaupan työpäiväkorjattu liikevaihto kasvoi elokuussa 7,3 prosenttia vuoden 2020 elokuusta. Asiasta kertoo Tilastokeskus. Vähittäiskaupassa työpäiväkorjattu liikevaihto nousi elokuussa kaikkiaan 4,9 prosenttia ja myynnin määrä 3,4 prosenttia. Eniten vähittäiskaupan toimialoista kasvoi tavaratalokauppa, myös erikoiskauppa toimialana elpyi. Kaupan liiton ekonomisti Bate Ismail muistuttaa, että korona-aika kohteli erikoiskauppaa hyvin eri tavoin: esimerkiksi kodintekniikka myy, mutta kirjakauppa on laskenut.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi