vastuullisuus

Kohti vastuullisia markkinapaikkoja ja reilua kilpailua

Ilari Kallio
Verkon markkinapaikat tarjoavat kuluttajille mahdollisuuden päästä käsiksi lähes loputtomaan tuotevalikoimaan muutamalla klikkauksella, myyjille valtavasti potentiaalisia uusia asiakkaita. Aina kaikki ei mene putkeen. Silloin kuluttaja tai myyjä voi joutua hakemaan vastausta ongelmiinsa laista eikä välttämättä ole selvää, kuka vastaa mistäkin. Päättäjät yrittävät nyt muuttaa tilannetta monin keinoin.

K-Marketien kiusaamisvapaa vyöhyke sai runsaasti näkyvyyttä: ”Kyseessä ei ole markkinointitempaus, vaan vastuullinen tapa toimia"

Koulujen alettua muutama kuukausi sitten lähes 800 Suomen K-Marketia julistautui kiusaamisvapaaksi vyöhykkeeksi. Mitä se käytännössä tarkoittaa? Kiusaamisvapaa vyöhyke on turvapaikka, jossa lapsi voi olla suojassa, jos hän joutuu kiusatuksi. Idea laajeni lumipalloefektin tavoin kauppias Ville Kestilältä K-Market Tervapadasta Janakkalasta.

Osuuskauppa Hämeenmaa vei työvuorosuunnittelun työpajoihin: ”Kun säännöt tehdään yhdessä, niihin myös sitoudutaan”

Osuuskauppa Hämeenmaa uudistaa parhaillaan työvuorosuunnitteluaan yhteisissä työpajoissa työntekijöiden kanssa. Henkilöstöjohtaja Sanna Virtainlahti sanoo, että tästä yhteistyöstä on tarkoitus saada aikaan Hämeenmaan vastuullisen työvuorosuunnittelun pelisäännöt. "Kun työvuorosuunnittelun säännöt tehdään yhdessä, niihin myös sitoudutaan”, hän uskoo.

Vastuullinen työnantaja ei ole yksisarvinen

Petteri Huovinen
”Vain noin puolet työntekijöistä on tietoisia työnantajansa vastuullisuusohjelmasta tai -periaatteista”, totesi Oikotie ”Työpaikkojen Vastuullinen työnantaja” -tutkimuksessa kesällä 2020. Tutkimuksessa pyydettiin myös kuvailemaan asioita, jotka ovat tärkeimpiä vastuullisessa työnantajuudessa. Käytetyissä termeissä korostui eniten luotettavuus (19 %), muita mainintoja saivat tasapuolisuus ja tasa-arvoisuus (10 %).

Kaupan liitto mukana luonnon monimuotoisuutta edistävässä Biodiversiteetti-hankkeessa: "Aihe koetaan tärkeäksi kaupan alan yrityksissä"

Kaupan liitto on mukana Turun yliopiston johtamassa Biodiversiteetti-hankkeessa, jossa tarkastellaan luonnon monimuotoisuutta eri tekijöiden, kuten kulutuksen, liiketoiminnan ja koko yhteiskunnan kannalta. Hankkeen tavoitteena pysäyttää luonnon köyhtymistä ja elvyttää sen monimuotoisuutta.

Kalevala Koru rakensi koulutuskeskuksen tyttöjen auttamiseksi Keniassa: ”Nyt puhutaan panostuksesta, joka on pk-yritykselle mahdollinen”

Kalevala Korun sydän on aina sykkinyt hyväntekeväisyydelle. Jo sodanaikaisessa Suomessa yritys rahoitti korumyynnillään hädänalaisten auttamiseen tarkoitettuja äitikoteja, monilapsisten perheiden äideille tarkoitettuja lepopaikkoja. Tänäkin päivänä Kalevala Korulla on erilaisia hyväntekeväisyysprojekteja meneillään, yksi on viime syksynä toimintansa aloittanut tyttöjen koulutuskeskus Keniassa.

#YhdessäEnemmän kertoo jälleen kaupan yritysten innovaatioista ja toimialaa uudistavista teoista 

Kaupan liiton somekampanja kaupan alan yritysten pienistä ja suuremmista hyvistä teoista sai alkunsa viime keväänä koronaepidemian puhjettua. Tänä keväänä jatkamme viestimällä edelleen siitä, kuinka monin erilaisin ja innovatiivisin tavoin toimiala uudistuu palvellakseen asiakkaitaan ja pitääkseen Suomen talouden rattaat pyörimässä.  

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi