vastuullisuus

Kesko asetti toiminnalleen entistä tiukemmat päästövähennystavoitteet

Keskon entistä tiukemmat tieteeseen perustuvat kasvihuonekaasujen päästövähennystavoitteet ovat saaneet Science Based Targets -aloitteen (SBTi) hyväksynnän. SBTi on yritysten ilmastotekoja ja päästöjä seuraava kansainvälinen organisaatio, joka muun muassa tarjoaa yritysten ilmastotyölle yhtenäiset standardit*. Mitä se Keskossa tarkoittaa?

Varusteleka ottaa vastuullisuuden tosissaan, muttei vakavasti

Varusteleka tunnetaan armeijan ylijäämätuotteiden ja ulkoiluvarusteiden lisäksi tinkimättömän persoonallisesta viestinnästään. Yritys esimerkiksi kiistää jyrkästi olevansa ympäristön ystävä. Mitäs ihmeen puhetta tämä nyt on? Varusteleka osallistui Maailman suurimpaan etäTETiin kaupan alan päivänä 26.11.2021. etäTETissä Varusteleka kertoi nuorille kaupan alan ja verkkokaupan ympäristövastuutyöstä.

Kauppa kannattaa myös kesätyöpaikkana

HOK-Elanto tunnetaan pääkaupunkiseudun ja lähikuntien laajasta päivittäistavarakaupan myymäläverkostostaan, jonka kesätöissä moni nuori saa ensituntumaa työelämään. Kauppa onkin siinä suhteessa ympäristönä antoisa ja monipuolinen työpaikka. HOK-Elanto oli mukana Maailman suurimman etäTETin kaupan alan päivässä kertomassa alan kesätöiden merkityksestä.

Ollaan ihmisiksi -kampanja käynnistyy – yhteisvoimin epäasiallista käytöstä vastaan

Kaupan liiton ja Palvelualojen ammattiliitto PAMin Ollaan ihmisiksi -kampanja herättelee kuluttajia miettimään omaa rooliaan myyjien ja muiden asiakaspalvelutyötä tekevien työhyvinvoinnin edistämisessä. Tänään käynnistyvä viestintäponnistus ajoittuu jälleen kiireiseen joulusesonkiin. Jo perinteikkään kampanjan viesti ei ole vanhentunut – päinvastoin.   

Kaupan ala seuraa mielenkiinnolla Glasgow’ta, mutta odotukset kohdistuvat Suomen hallitukseen

YK:n ilmastokokous Skotlannin Glasgow’ssa kannustaa maita jälleen kerran mittaviin ilmastotoimiin, jotta maapallon keskilämpötilan nousu saataisiin rajattua 1,5 asteeseen. Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi sanoo, että kaupan ala on tehnyt jo vuosikymmenten ajan hyvää ilmastotyötä, mutta tavoitteita riittää jatkossakin. Kaupan keinot päästöjen vähentämiseksi ovat jo valmiina.

Kohti vastuullisia markkinapaikkoja ja reilua kilpailua

Ilari Kallio
Verkon markkinapaikat tarjoavat kuluttajille mahdollisuuden päästä käsiksi lähes loputtomaan tuotevalikoimaan muutamalla klikkauksella, myyjille valtavasti potentiaalisia uusia asiakkaita. Aina kaikki ei mene putkeen. Silloin kuluttaja tai myyjä voi joutua hakemaan vastausta ongelmiinsa laista eikä välttämättä ole selvää, kuka vastaa mistäkin. Päättäjät yrittävät nyt muuttaa tilannetta monin keinoin.

K-Marketien kiusaamisvapaa vyöhyke sai runsaasti näkyvyyttä: ”Kyseessä ei ole markkinointitempaus, vaan vastuullinen tapa toimia"

Koulujen alettua muutama kuukausi sitten lähes 800 Suomen K-Marketia julistautui kiusaamisvapaaksi vyöhykkeeksi. Mitä se käytännössä tarkoittaa? Kiusaamisvapaa vyöhyke on turvapaikka, jossa lapsi voi olla suojassa, jos hän joutuu kiusatuksi. Idea laajeni lumipalloefektin tavoin kauppias Ville Kestilältä K-Market Tervapadasta Janakkalasta.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi