vastuullisuus

Monimuotoisuudesta kaupan vetovoiman ajuri

Nina Meincke
Viime aikojen tapahtumat Yhdysvalloissa ovat jälleen muistuttaneet meitä siitä, kuinka tärkeää on rakentaa monimuotoisuuden ympärille hyväksyvää ja arvostavaa kulttuuria. Kaupan toimialana ja sen yritysten yksittäisinä toimijoina pitää olla tavoitteen edistämisessä aktiivisia.

Mobiilisovellusten käyttödata paljastaa kuluttajatrendejä

Aivan viimeaikaiset muutokset älypuhelinten ostossovellusten käytössä heijastavat yleisiä kuluttajatrendejä laajemminkin. Halpa- ja pikamuodin vetovoima on digiostajien keskuudessa edelleen vahvaa, mutta samalla myös vastuullinen kuluttaminen ja kierrättäminen yleistyvät. ’Kiina-nyssäköiden’ tulva Pohjoismaihin on alkanut hidastua, mutta kiinalainen halpamuoti on alkanut kiinnostaa. Loppuvuoden lahjaostokset brittiläisistä verkkokaupoista voivat aiheuttaa lisäyllätyksiä myös suomalaisille kuluttajille.

Vastuullisuuden olennaisuusanalyysi vahvistaa: Kaupalle olennaisten vastuullisuusteemojen kirjo on hyvin laaja

Millaisia teemoja pidetään tärkeinä kaupan vastuullisuustyössä? Entä mitä Kaupan liiton sidosryhmät odottavat liiton vastuullisuustyöltä? Kaupan liitto toteutti syyskauden aikana vastuullisuuden olennaisuusanalyysin sidosryhmiään kuullen, strategiauudistuksen rinnalla. Tulokset kytketään liiton toiminnan suunnitteluun.

Muovinkierrätys lisääntyy rakentamisessa – kauppa mukana tuoreessa Green Deal -sopimuksessa

Kalvomuovien erilliskeräystä lisätään koko rakentamisen toimitusketjussa ja rakentamisessa tänään allekirjoitetulla vapaaehtoisella Rakentamisen muovit Green Deal -sopimuksella. Mukana ovat myös Kaupan liiton jäsenliitot Teknisen Kaupan liitto, Sähköteknisen Kaupan liitto ja Rakennus- ja Sisustustarvikekaupan liitto RASI, joiden tavoitteena on, että mahdollisimman moni toimialojen kaupan yritys liittyy sopimukseen ja vie tavoitetta osaltaan eteenpäin.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi