Ennusteen mukaan viisi kaupan alaan vuonna 2019 vaikuttavaa trendiä ovat datalähtöisyys, ympäristötietoisuus, saumaton ostokokemus, terveys ja hyvinvointi sekä sosiaalisen median kautta ostaminen.
Kaupat voisivat tarjota nykyistä enemmän työtä myös niin sanotun sosiaalisen työllistämisen näkökulmasta. Se koskisi tiettyjä rajattuja tilanteita ja erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden, kuten osatyökykyisten, pitkäaikaistyöttömien, maahanmuuttajien tai syrjäytymisvaarassa olevien nuorten työllistämistä. Samalla saataisiin nostettua myös työllisyysastetta.
Edulliset hinnat houkuttelevat myös suomalaisia kuluttajia shoppailemaan EU:n ulkopuolisille, nk. kolmansien maiden markkinapaikoille. Halvat hinnat selittyvät osittain sillä, ettei unionin lainsäädäntö yllä kaukomaiden verkkokauppaan. Kaupan liiton Kiinasta tekemät koeostot vahvistivat, että kuluttajaturvallisuudessa ja tuotevaatimuksissa on paljon toivomisen varaa.
Yritykset tarvitsevat tukea ottaessaan töihin nuoren, jolla ei ole ammatillista koulutusta eikä työkokemusta. Kaupan liitto ehdottaa tukimuodoiksi lyhyttä koulutusjaksoa elämänhallinnan ja työelämän perustaidoista sekä työvalmennuspalvelua perehdytyksen tueksi. Mallin pilotti on suunnitteluvaiheessa.
Kaupan liitto järjesti keskiviikkona 7.11. koko päivän kestäneen koulutustilaisuuden muoveihin liittyen. Antoisien puheenvuorojen myötä monipuolisen muovin käyttöä pohdittiin myös tulevaisuuden tiukentuvia säädöksiä silmällä pitäen.
Maahanmuuttajataustaiset työntekijät nähdään kaupan alan yrityksissä tärkeänä voimavarana. Organisaation monimuotoisuuden edistäminen sisältyy usein yritysten strategiaan, sillä sen myötä työyhteisö voi paremmin ja tuottaa siten parempaa tulosta. Maahanmuuttajien tehokas työllistyminen edellyttää kuitenkin sekä työelämän että kaupan uudistumista.
Ympäristöministeriö asetti kuluvan vuoden maaliskuussa työryhmän laatimaan Suomelle ensimmäistä kansallista muovitiekarttaa. Sitä on työstetty kevään ja kesän aikana, ja tänään 16.10. se on luovutettu asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikaiselle. Kauppa iloitsee erityisesti ehdotuksesta nostaa globaali muovihaaste Suomen kansainväliselle asialistalle.
Kauppa on nuorten suurin työllistäjä, ja monelle nuorelle kauppa on myös ensimmäinen työpaikka. Ikea Suomi haluaa olla mukana tarjoamassa nuorille hyviä kesätyökokemuksia ja samalla tutustua tulevaisuuden ammattilaisiin jo mahdollisimman varhaisessa vaiheessa työuraa.
Evästeet auttavat meitä kehittämään verkkopalveluamme ja parantamaan sen sisältöjä ja saavutettavuutta. Osa evästeistä on välttämättömiä, jotta sivut toimivat oikein. Voit palata asetuksiin myöhemmin Tietosuoja ja käyttöehdot -sivulla. Hallinnoi evästeasetuksiasi.
Evästeet auttavat meitä kehittämään verkkopalveluamme ja parantamaan sen sisältöjä ja saavutettavuutta. Osa evästeistä on välttämättömiä, jotta sivut toimivat oikein. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai vain välttämättömät.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Duration
Description
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_UA-7567086-1
1 minute
A variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
vuid
2 years
Vimeo installs this cookie to collect tracking information by setting a unique ID to embed videos to the website.