vastuullisuus

Balmuir kokeili innovatiivista käsidesiratkaisua Future Touchless Shop -hankkeessa

Lifestyle-liike Balmuir Brand Store Helsinki on mukana Haaga-Helian ja Metropolian Future Touchless Shop -hankkeessa, jossa tutkitaan ja kehitetään uusia vähittäiskaupan konsepteja sekä terveysturvallista ostamista kivijalkaliikkeissä. Balmuir kokeili uudenlaista käsidesifiointilaitetta ja nano-otsonivettä sisältävää puhdistussuihketta.  

Kirjauksia kestävästä kaupasta

Pia Pere-Vanhanen
Tehdäänkö teillä vastuullisuustyötä pienen porukan ponnistuksena vai koko talon voimin ja yhdessä sidosryhmien kanssa? Saako asiakkaanne sopivasti ja oikea-aikaisesti vastuullisuustietoa ostopolun eri vaiheissa? Regulaatiotsunami on liikkeellä, miten olette varautuneet? Kestävän kehityksen moniulotteiset näkökulmat ja kiperätkin kysymykset olivat agendalla Kaupan liiton ja Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Kestävä kauppa -tapahtumassa 21. syyskuuta.  

Analyysi: Vastuullisuusasenteet vahvistuvat digikaupan edelläkävijöillä − Entä sitten?

Jaana Kurjenoja
Niin sanotut digiostamisen edelläkävijät tulevat muuttamaan ostamisen ja kuluttamisen tapoja ja koko kaupan markkinaa. Siksi yrityksissä on hyvä ymmärtää heidän asenteitaan, ja valmistauduttava vastaamaan niiden realisoitumiseen käytännön toiminnassa. Yksittäisille yrityksille kyse voi olla kilpailuedusta.

Synsam kierrättää vanhat silmälasit uusiksi kehyksiksi

Synsamin myymälöihin on jo usean vuoden ajan voinut viedä vanhoja, jo parhaat päivänsä nähneitä silmälaseja, joiden materiaalit kierrätetään uusien silmälasien kehyksiksi. Viime vuonna Synsam avasi Suomeen ensimmäisen Recycling Outlet -kierrätyskehyskaupan. "Kuluttajat ovat olleet konseptista erittäin kiinnostuneita", Synsamin brand manager Sami Verno kehuu.

Vastuullisuus vahvistuu suomalaisten asenteissa – tuotteiden kestävyydestä ollaan valmiita maksamaan

Valtaosa suomalaisista pitää kestävien tuotteiden ostamista vastuullisen kuluttajan mittarina. He ovat myös valmiita maksamaan korkeampaa hintaa kestävistä tuotteista, ja varsinkin niin sanottujen digiostamisen edelläkävijöiden maksuhalukkuus on pandemian aikana kasvanut. Suurin osa suomalaisista haluaisi suosia yhteiskuntavastuuta kotimaassa kantavia kauppoja, mutta maksuhalukkuus tästä on hieman heikompaa.

Leipurin ja Telkon liiketoiminta Ukrainassa pysähtyi sotaan − päätös auttaa työntekijöitä oli selvä

Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan mullisti viime keväänä ukrainalaisten arjen, kun monet joutuivat jättämään kotinsa, työnsä ja tutun elämänpiirinsä. Kansainväliseen Aspo-konserniin kuuluvilla Leipurin- ja Telko-yrityksillä oli vielä helmikuussa liiketoimintaa Ukrainassa, mutta sodan alettua toiminta pysähtyi kuin seinään. Molemmille yrityksille oli selvää, että kotiseudultaan pakenevia ukrainalaistyöntekijöitä ryhdytään auttamaan.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi