verkkoalustat

Analyysi: Tullivapaudella tuetaan kiinalaista verkkokauppaa ja rangaistaan kotimaista

Toni Jääskeläinen
Vuoden 2021 voimaan tulleen EU-direktiivin myötä EU:n ulkopuolelta Suomeen tuoduista tilauksista on pitänyt maksaa arvonlisäveroa ensimmäisestä sentistä lähtien. Ennen direktiiviä kuluttajien oli mahdollista tilata enintään 22 euron arvoisia paketteja EU:n ulkopuolisista maista, kuten Kiinasta, verovapaasti. Kilpailun kannalta tämä oli kestämätöntä, sillä myydessään vastaavia tuotteita suomalaiset kaupat joutuivat lisäämään tuotteen hintaan 24 prosentin arvonlisäveron. Verovapaus olikin helppo nähdä tukena kiinalaisille ja muille EU:n ulkopuolisille verkkokaupoille.

Rajat ylittävä kuluttajamyynti Venäjälle voi olla iso mahdollisuus

Venäjän verkkokauppamarkkinat kasvavat niin ostajamäärien kuin ostoskertojenkin myötä. Korona on sysännyt markkinoita vielä lisäkasvuun, joka jatkuu lähivuosina. Markkinoiden kehittyessä muun muassa logistiikka on parantunut, ja logistiikkayhtiöt sekä markkina-alustat tarjoavat väylää venäläisen digikuluttajan ostoskoriin. Samalla venäläinen digikauppa on aktivoitunut myymään kansainvälisille markkinoille, ja tilausmäärät ulkomailta ovat huimassa kasvussa.

Analyysi: Euroopan komissiolta madonluvut digitaalisille alustoille, joista on tullut ”liian isoja välittämään”

Tuoreet esitykset digitaalisia palveluita (DSA) ja digitaalisia markkinoita (DMA) koskevista asetuksista tähtäävät verkkoliiketoiminnan avoimuuden ja tasapuolisten kilpailuedellytysten lisäämiseen. Komissio haluaa edellyttää alustoilta muun muassa bisnesasiakkaiden tunnistamista sekä puuttua aiempaa kovemmalla kädellä laittomien sisältöjen leviämiseen. Suurten portinvartija-alustojen menettelytavoille ollaan asettamassa tiukempia reunaehtoja, minkä lisäksi pyrkimyksenä on rajoittaa ennakoivasti digitaalisten markkinoiden keskittymistä.

Komissio arvioi Amazonin käyttävän väärin määräävää markkina-asemaansa

Reilun vuoden kestäneen tutkinnan perusteella komissio on ilmoittanut tulleensa alustavasti siihen johtopäätökseen, että verkkokauppajätti Amazon väärinkäyttää määräävää markkina-asemaansa hyödyntäessään myyjiltä keräämäänsä dataa oman myyntinsä tukemiseen. Kaupan liiton johtava asiantuntija Ilari Kallio ennakoi, että komission tulkinta on kuitenkin kaikkea muuta kuin läpihuutojuttu.

Jätelainsäädäntö uudistuu – kansainväliset alustatoimijat saatava tuottajavastuun piiriin

Uudistuvan jätelainsäädännön myötä pakkausjätteiden keräämiseen ja kierrätykseen on tulossa uusia ja kiristyviä vastuita myös kaupalle. Tuottajavastuun laajenemisen myötä kustannukset kasvavat. Suomalaisen kaupan toimintaedellytysten varmistamiseksi olisi tärkeää, että tuottajavastuu laajenisi koskemaan myös kansainvälisiä verkkokauppoja ja alustatoimijoita.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi