verkkokauppa

Amazon avasi verkkokauppansa Ruotsissa – kiristää kilpailua ja luo mahdollisuuksia

Amazon Box seen from above
Verkkokauppajätti Amazonin rantautuminen Pohjoismaiden markkinoille toteutui, kun se avasi tänään Amazon.se-sivustonsa Ruotsissa. Suomalaisille kuluttajabrändeille ja kaupoille Ruotsiin saapunut Amazon kiristää kilpailua, mutta on myös mahdollisuus kansainvälistyä ja saada uusia markkinoita tärkeimpien sesonkien kynnyksellä. Pohjoismaisten kuluttajien odotukset kohdistuvat nyt nopeisiin ja luotettaviin toimituksiin, joista alustajätti on opittu tuntemaan.

Viisi vinkkiä turvallisempiin nettiostoksiin

Huijarit kuriin! -hankkeen kumppanit kampanjoivat tällä viikolla nettikauppahuijausten ehkäisemiseksi. Esimerkiksi sosiaalisessa mediassa nettihuijausten tunnistaminen on entistä vaikeampaa, eikä nettikauppojen luotettavuutta aina osata tarkistaa. Verkossa ostaminen on turvallista, kun tietää mitä tekee. Paras tapa estää huijauksia on kasvattaa omaa osaamista ja nettikaupankäynnin taitoja.

Laadun merkitys kasvamassa – korona muokkaa kuluttajan ostopolkua, mutta kuinka pitkäksi aikaa?

Verkkokauppojen jatkuva aukiolo on noussut yleisimmäksi syyksi digiostamiselle. Tämä on tärkeä huomio, kun mietitään kotimaisten verkkokauppojen kansainvälistä kilpailukykyä. Premium-tuotteiden merkitys on koronavuoden aikana kasvanut useissa tuoteryhmissä, kuten ulkoilussa ja urheilussa. Tulos on tärkeä myös alkavan joulukaupan kannalta, sillä aikaisempaa useampi kuluttaja voi nyt olla valmis panostamaan laatuun halvan hinnan sijasta.

Digital Services Actin toivotaan keskittyvän sisämarkkinoihin ja eurooppalaisten yritysten kilpailukykyyn

Ilari Kallio
Digitaalisen liiketoiminnan ja alustatalouden sääntöjä ollaan EU-tasolla tuomassa kertaheitolla vuosituhannen vaihteesta tälle vuosikymmenelle, jos komission suunnitelmat uudesta digitaalisia palveluja koskevasta säädöksestä etenevät odotetusti. Nimestään huolimatta paketti sisältää myös kaupan alan kannalta merkittäviä avauksia. Etenkin alustojen vastuuta laittomista sisällöistä olisi Kaupan liiton mielestä tiukennettava.

Venäjän verkkokauppamarkkina kasvaa ja kansainvälistyy – koronapandemia vauhdittaa kehitystä

Heikohkosta ostovoimasta huolimatta Venäjä on yksi maailman suurimmista verkkokauppamarkkinoista, joka on vielä kehittymässä ja kypsymässä. Digiostaminen on yleistynyt vauhdilla viime vuosina, ja koronapandemia on kirittänyt muun muassa maksamisen ja logistiikan kehitystä. Venäläiset kuluttajat eroavat vielä monella tapaa pohjoismaalaisista, ja etenkin vertaisarvioilla on heille tärkeä merkitys ostopäätöksiä tehtäessä. Vaikka Kiina dominoikin rajat ylittävää digiostamista, ostokset muualta yleistyvät. Venäläiset markkina-alustat voivat tarjota myös suomalaisille verkkokaupoille uusia kasvumahdollisuuksia.

Rajoitustoimien helpottuminen lisäsi kivijalkakaupan vetovoimaa

Kesäkuun alussa liikkumisrajoitteiden helpotuttua aikomukset lisätä digiostamista ovat tasaantuneet. Varsinkin lapsiperheet lisäsivät kevään aikana käyttö- ja erikoiskaupan digiostoja, mutta heilläkään aikomukset lisätä verkko-ostamista eivät ole enää voimistuneet. Liikkumisen vapautuminen näkyy varsinkin yli 65-vuotiaiden asiointikäynneissä ruokakaupoissa. Osa voimakkaasti kasvaneen ruoan verkkokaupan asiakkaista onkin jo lisännyt käyntejään fyysisissä myymälöissä.

Ostaminen muuttui koronan myötä – kriisissä on myös voittajia

Koronaepidemian myötä sosiaalisen median ja erilaisten laitteiden käyttö on muuttunut. Muutokset näkyvät jo kuluttajan ostopolun ensimetreillä, kuten ostoherätteiden saamisessa. Myös digitaalinen ostaminen on muuttunut sekä ostamisessa käytettävien laitteiden että ostettavien tuotteiden osalta. Vaatetuksen digiostosten sijaan kuluttajat ovat siirtyneet elektroniikkaostoksille niin fyysisiin liikkeisiin kuin verkkokauppaankin. Selvitys perustuu Statistan kansainvälisen kuluttajakyselyn tietoihin.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi