verkkokauppa

Kaupan yritykset pelastautuvat nyt digiloikilla

Kauppa on aina mennyt sinne, minne ihmisetkin – nyt poikkeuskeväänä yhä useammin kuluttajien koteihin. Koronavirusepidemian tyrehdyttäessä kivijalkakauppojen asiakasvirtoja ovat kaupan alan yritykset ja niiden sidosryhmät innovoineet monenlaisia selviytymiskeinoja, joista suuri osa liittyy palvelun digitalisointiin. Verkko-ostaminen onkin lisääntynyt voimakkaasti.

Osaamisesta huolehtimalla kohti digitaalista tulevaisuutta

Bate Ismail
Pandemian suljettua maailman on hyvä hetki paneutua digikaupan maailmaan. Miten suomalainen kauppa menestyy entistä paremmin kovan kilpailun digimaailmassa? Kuluttajat, yritykset ja organisaatiot tekevät entistä enemmän kauppaa digitaalisesti, ja koronakriisin myötä tämä trendi kiihtyy entisestään. Asiakkaat löytävät uusia väyliä tehdä hankintansa, ja osa heistä siirtyy pysyvästi digitaalisen kaupan puolelle.

Suomalainen verkkokauppa valtaa markkinoita

Suomalaisen kaupan digitalisoituminen on ollut nopeaa, ja varsinkin kotimainen verkkokauppa on vallannut markkinoita, selviää Kaupan liiton tuoreesta verkkokauppaselvityksestä. Kotimaisten verkkokauppojen toimintaa myös arvostetaan. Tästä huolimatta suomalaisen digikaupan kansainvälistymisessä on vielä tekemistä. Ruoan verkkokauppa on kasvanut hurjaa tahtia, ja koronaepidemia vauhdittaa todennäköisesti kasvua entisestään.

Robotit tanssivat Amazonin Pariisin-logistiikkakeskuksessa

Verkkokauppajätti Amazonin rantautumisesta Pohjoismaihin on puhuttu jo pitkään. Pohjoismaisten verkkosivujen avaaminen tarkoittaisi suomalaiselle kaupalle uutta kilpailutilannetta, mutta myös rutkasti uusia mahdollisuuksia. Joukko Kaupan liiton asiantuntijoita ja yritysedustajia kutsuttiin ensimmäisenä suomalaisena ryhmänä tutustumaan Amazonin Pariisin-logistiikkakeskukseen. Mitä suomalainen kauppa voi Amazonilta oppia?

Tietoisku: Millainen on ikääntyvä asiakas nyt ja huomenna?

Vähittäiskaupan tutkimussäätiön joulukuussa 2019 toteuttamassa kyselytutkimuksessa selvitettiin 55−80-vuotiaiden suomalaisten ’senioreiden’ arvoja, asenteita ja ostokäyttäytymistä. Tutkimuksen päätulokset kertovat, että senioreille tärkeitä arvoja elämässä ovat turvallisuus, hyvät ihmissuhteet ja itsekunnioitus. Tulokset tukivat myös ennakkohypoteesejamme siitä, että seniorit ostavat tuotteita mieluummin myymälöistä kuin verkosta. Tiedon haussa he käyttävät ostamisen tukena huomattavasti vähemmän sosiaalista mediaa ja älypuhelimia verrattuna nuorempiin kuluttajiin. Iän karttuessa he välttävät myös nuorempaa ikäluokkaa enemmän turhaa kulutusta.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi