digikauppa

Kotimaisen verkko-ostamisen kasvu katkesi – digiostaminen on muutoksessa

Yli 10 vuotta jatkunut kotimaisen verkkokaupan kasvu katkesi viime vuonna samalla, kun ostokset muista EU-maista kasvoivat. Kaiken kaikkiaan suomalaisten verkko-ostokset kutistuivat noin kuusi prosenttia edellisvuodesta. Vaikka pandemian tuoma ylimääräinen kasvusysäys on nyt väistynyt, verkko-ostoksia tehtiin silti kolmanneksen enemmän kuin ennen pandemiaa. Verkko-ostamisen yleistyttyä tuotepalautusten määrä on lisääntynyt.

Analyysi: Vastuullisuusasenteet vahvistuvat digikaupan edelläkävijöillä − Entä sitten?

Jaana Kurjenoja
Niin sanotut digiostamisen edelläkävijät tulevat muuttamaan ostamisen ja kuluttamisen tapoja ja koko kaupan markkinaa. Siksi yrityksissä on hyvä ymmärtää heidän asenteitaan, ja valmistauduttava vastaamaan niiden realisoitumiseen käytännön toiminnassa. Yksittäisille yrityksille kyse voi olla kilpailuedusta.

Kilpailu kirittää ruoan verkkokauppaa – Asiakkaat hakevat arjen helppoutta

Säännöllisesti päivittäistavaroiden verkkokauppaa käyttävien määrä on yli kaksinkertaistunut verrattuna aikaan ennen koronaa alkuvuonna 2020. Etenkin lapsiperheet ostavat päivittäistavaroita verkkokaupasta muita ahkerammin, ja he olisivat myös muita kiinnostuneempia sitä kokeilemaan. Uusien yritysten ja toimintatapojen myötä kilpailu ruoan verkkokaupassa on nyt vasta toden teolla alkanut.

Digiostaminen kasvoi Suomessa yli viidenneksellä – kotimainen verkkokauppa valtasi markkinoita

Vähittäiskaupan tuotteiden digiostaminen kasvoi viime vuonna 22 prosenttia, koko 2010-luvun ennätysvauhtia. Samalla kotimaisten digiostosten osuus kasvoi, ja aikaisempaa useampi kotimainen verkkokauppa ylsi asiakkaiden parhaimmiksi arvioimien kauppojen listalle, jota Kaupan liitto julkaisee nyt neljättä kertaa. Verkko on vakiintumassa kuluttajien ostoskanavana, joten nyt jos koskaan sen kehittämiseen olisi satsattava niin yritystasolla kuin poliittisin päätöksin.

Rajat ylittävä kuluttajamyynti Venäjälle voi olla iso mahdollisuus

Venäjän verkkokauppamarkkinat kasvavat niin ostajamäärien kuin ostoskertojenkin myötä. Korona on sysännyt markkinoita vielä lisäkasvuun, joka jatkuu lähivuosina. Markkinoiden kehittyessä muun muassa logistiikka on parantunut, ja logistiikkayhtiöt sekä markkina-alustat tarjoavat väylää venäläisen digikuluttajan ostoskoriin. Samalla venäläinen digikauppa on aktivoitunut myymään kansainvälisille markkinoille, ja tilausmäärät ulkomailta ovat huimassa kasvussa.

Kuluttajan matka digitaalisella ostopolulla kiihtyy - katsaus digikaupan trendeihin

Teknologia ja palvelumuodot digitaalisessa kuluttajakaupassa kehittyvät kohisten. Koko ostoprosessi mainonnasta tuotehakuun ja tilaamiseen sekä maksamisesta toimittamiseen pyritään tekemään aina vain sujuvammaksi. Kiinalaiset verkkokaupat ja markkinapaikat sekä Amazon kirittävät suomalaista digikauppaa, jonka kansainvälistyminen on vielä toistaiseksi ollut hidasta. Kokosimme katsaukseemme poimintoja digikaupan kehityssuunnista ja trendeistä.

Aasialaisilla verkkokaupoilla merkittävä kilpailuetu tuoteturvallisuuden kustannuksella

EU:n ulkopuoliset verkkokaupat saavat suomalaisiin kauppoihin nähden epäreilua ja merkittävää kilpailuetua. Erään merkittävimmistä eroista tuo tuoteturvallisuutta koskeva lainsäädäntö. Sen pitäisi tasapuolisemman kilpailun vuoksi ja kuluttajaturvallisuudenkin vahvistamiseksi koskettaa myös EU:n ulkopuolella tehtävää kuluttajakauppaa.

Kaupan yritykset pelastautuvat nyt digiloikilla

Kauppa on aina mennyt sinne, minne ihmisetkin – nyt poikkeuskeväänä yhä useammin kuluttajien koteihin. Koronavirusepidemian tyrehdyttäessä kivijalkakauppojen asiakasvirtoja ovat kaupan alan yritykset ja niiden sidosryhmät innovoineet monenlaisia selviytymiskeinoja, joista suuri osa liittyy palvelun digitalisointiin. Verkko-ostaminen onkin lisääntynyt voimakkaasti.

Osaamisesta huolehtimalla kohti digitaalista tulevaisuutta

Bate Ismail
Pandemian suljettua maailman on hyvä hetki paneutua digikaupan maailmaan. Miten suomalainen kauppa menestyy entistä paremmin kovan kilpailun digimaailmassa? Kuluttajat, yritykset ja organisaatiot tekevät entistä enemmän kauppaa digitaalisesti, ja koronakriisin myötä tämä trendi kiihtyy entisestään. Asiakkaat löytävät uusia väyliä tehdä hankintansa, ja osa heistä siirtyy pysyvästi digitaalisen kaupan puolelle.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi