kuluttajansuoja

Suomalaisten maksuvalmius kestävistä tuotteista vahvistuu – Epäluulo aasialaista verkkokauppaa kohtaan kasvaa

Hintavetoinen ostaminen on kahdessa vuodessa voimistunut. Tästä huolimatta valtaosa suomalaisista on valmis maksamaan korkeampaa hintaa kestävistä ja kierrätettävistä tuotteista. Suurin osa suomalaisista haluaisi suosia yhteiskuntavastuuta kotimaassa kantavia kauppoja, mutta maksuhalukkuus tästä on heikompaa. Tuoteturvallisuusepäilyt aasialaista verkkokauppaa kohtaan ovat voimistuneet, ja tuoreiden koeostojen mukaan epäilyille on myös perusteita.

Fiksummalla sääntelyllä reilumpaa kaupankäyntiä

Ilari Kallio, Toni Jääskeläinen
Suomeen aggressiivisesti rantautuneiden kiinalaisten halpaverkkokauppojen ja verkkomarkkinapaikkojen kasvu näkyy Kaupan liiton digiostamisen selvityksessä. Sen mukaan suomalaiset tekivät vuonna 2023 yhä enemmän muodin ja elektroniikan digiostoksia Kiinasta. Samaan aikaan suomalaiset vähensivät digiostoksia erityisesti kotimaasta, mutta myös muista EU-maista. Tällä hetkellä EU:n ulkopuolinen digikauppa hyötyy puutteellisesta sääntelystä ja valvonnasta.

Lausunto valtioneuvoston kirjelmästä eduskunnalle ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston vihreän siirtymän kuluttajansuojadirektiiviksi (U 37/2022 vp)

Kaupan liiton yleinen kanta on, että kestävän kulutuksen edistäminen vaatii toimenpiteitä niin tavaroiden tuottajilta, myyjiltä kuin kuluttajilta. Tasapainon löytäminen eri osapuolten oikeuksien ja velvollisuuksien välillä on tärkeätä, jotta sääntely ei … Lue lisää

Lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle laeiksi kuluttajansuojalain ja kuluttajansuojaviranomaisten eräistä toimivaltuuksista annetun lain muuttamisesta sekä eräiksi muiksi laeiksi

Kaupan liitto keskittyy lausunnossaan Omnibus-direktiiviin sisältyvän hinnanalennusten ilmoittamista koskevan direktiivin 98/6/EY uuden artiklan 6a täytäntöönpanoon. Ehdotettu kuluttajansuojalain 2 luvun 11 § tavaroita koskevista hinnanalennusilmoituksista on peruslähtökohdiltaan selkeä, mutta se sisältää … Lue lisää

Tavaroiden kuluttajakaupan uudistuvat säännöt vaativat yrityksiltä perehtymistä ja tarkkuutta

Consumer protection law concept. Shopping cart and gavel.
Kuluttajansuojalaki muuttuu vuodenvaihteessa, kun tavarankauppaa koskevia pykäliä päivitetään ja lakiin lisätään oma lukunsa digitaalisten sisältöjen ja palveluiden kaupasta. Luvassa on muun muassa virheen toteamiseen ja oikaisuun liittyviä muutoksia, joihin kaikkien kuluttajakauppaa käyvien yritysten on hyvä perehtyä. Lakiluonnos on parhaillaan lausuntokierroksella, ja eduskuntaan esitys etenee syksyllä.

Markkinapaikoilta löytää mitä vain - hyvässä ja pahassa

Ilari Kallio
Digitaaliset kaupankäyntialustat, erityisesti kansainväliset markkinapaikat, ovat moninkertaistaneet kuluttajien valinnanmahdollisuudet ja muodostuneet merkittäväksi myyntikanavaksi monelle kaupan alan yritykselle. Lieveilmiönä myös vaarallisten tai väärennettyjen tavaroiden tarjonta verkossa on kasvanut. Kuluttajien olisi hyvä olla nykyistä paremmin perillä riskeistä, joita markkinapaikoilta ostettuihin tavaroihin liittyy.

Etämyynti ja verkkokaupan perustaminen

Etämyynti ja verkkokaupan perustaminen – arvonlisäverotus & kuluttajansuoja Koulutuksessa perehdytään kansainvälisen kuluttajakaupan arvonlisäverotukseen. Keskiössä on erityisesti heinäkuussa 2021 voimaan tuleva kansainvälisen verkkokaupan arvonlisäverotusta koskeva lakiuudistus. Uudistus tuo muutoksia kuluttajakauppaan sekä … Lue lisää

Analyysi: Kohti kestävää kulutusta eurooppalaisella sääntelyllä?

Kuluttajat kertovat kaipaavansa enemmän tietoa tavaroiden kestävyydestä ja korjattavuudesta. Lainsäätäjät haluavat vastata toiveeseen säätämällä uusista tiedonantovelvoitteista ja ympäristöväitteiden perustelemisesta. Tieto voi lisätä tuskaa, mutta ei yksistään riitä. Kestävän kulutuksen edistämiseksi on ensiarvoisen tärkeätä, että yritykset kotimaassa, sisämarkkinoilla ja kolmansissa maissa toimivat samoilla säännöillä.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi