tutkimukset

Kosmetiikkamarkkina kasvaa maailmalla – Suomella vientipotentiaalia luonnonkosmetiikassa

Suomessa kosmetiikan kuluttajamarkkinat* ylsivät viime vuonna lähes 1,4 miljardiin euroon. Lähivuosien kasvu on kuitenkin kansainvälistä kehitystä hitaampaa. Vientipotentiaalia suomalaisille brändeille ja verkkokaupoille löytyisi esimerkiksi luonnonkosmetiikan maailmanmarkkinoiden vauhdikkaasta kasvusta. Toinen kansainvälinen trendi on miesten kosmetiikan käytön yleistyminen. Suomessa miesten kosmetiikankäyttö rajoittuu lähinnä hampaiden ja puhtauden hoitoon, mutta esimerkiksi hajusteiden käytön yleistyminen näkyy myös meillä.

Analyysi: Suomen korkeakoulutetut nuoret vähenevät, asiantuntijoiden kysyntä kasvaa

Heidi Lauttamäki
Tulevaisuudessa asiantuntijoiden ja korkeakoulutettujen tarve kasvaa entisestään, mikä tekee nuorten korkeakoulutuksen lisäämisestä Suomelle ensiarvoisen tärkeää. Nykyinen laskeva trendi ei ole kestävä, eikä se vastaa tuleviin työvoimatarpeisiin. Tämä analyysi tarkastelee kaupan alan ennustettuja työvoimatarpeita vuosille 2022–2035 Suomessa ja Ruotsissa, ja se perustuu joulukuussa 2024 julkaistuun Tulevaisuuden työvoimatarpeet -selvitykseen.

Suomalaisten verkko-ostaminen kääntyi kahden vuoden jälkeen kasvuun – Veturina ulkomainen online-myynti 

Suomalaisten verkko-ostokset kotimaasta kasvoivat viime vuonna kaksi prosenttia ja ulkomailta yhdeksän prosenttia. Erityisen paljon lisääntyivät terveyden ja kosmetiikan ostokset, joita siivittivät erilaiset globaalit trendit ja ulkomainen halpakauppa. Ulkomaisen verkkokaupan osuus suomalaisten digiostoksista on yli 37 prosenttia, kun taas kotimaisten verkkokauppojen vienti on keskimäärin seitsemän prosenttia niiden liikevaihdosta. Hallituksen elinkeinopolitiikasta on unohtunut kuluttajapalveluiden kehittäminen.

Analyysi: Työperäinen maahanmuutto vahvistaisi Suomen kilpailukykyä

Heidi Lauttamäki
Suomen työmarkkinoilla osaajapula pahenee erityisesti korkean osaamistason aloilla digitalisaation ja vihreän siirtymän myötä. Tutkimusten mukaan työperäinen maahanmuutto voisi helpottaa tilannetta ja vahvistaa innovaatiotoimintaa. Tämä analyysi perustuu joulukuussa julkaistuun Tulevaisuuden työvoimatarpeet -selvitykseen.

Analyysi: Kaupan alan kilpailukyvyn vahvistaminen, kauppa mukaan TK-tukien piiriin

Heidi Lauttamäki
Suomen kaupan ala on merkittävä investoija, mutta sen T&K-panostukset ja innovaatiot ovat huomattavan alhaisia verrattuna kansainvälisiin kilpailijoihin. Tämä hidastaa tuottavuuskasvua ja heikentää kilpailukykyä digitalisaation ja vihreän siirtymän tuomien muutosten keskellä. Ratkaisuksi tarvitaan T&K-tukien laajentamista, työperäisen maahanmuuton helpottamista ja osaamistason vahvistamista alan potentiaalin hyödyntämiseksi. Analyysi perustuu joulukuussa julkaistuun Tulevaisuuden työvoimatarpeet-selvitykseen.

Kaupan alan yritysten päästävä TK-tukien piiriin tuottavuuden kasvattamiseksi

Kaupan alan työvoimatarpeet muuttuvat merkittävästi lähivuosina. Erityisesti digitalisaatio ja vihreä siirtymä muokkaavat alan työtehtäviä sekä edellyttävät työntekijöiltä korkeampaa osaamistasoa. T&K-tuet auttaisivat kaupan yrityksiä työllistämään. Myös korkeakoulutettujen ja työperäisen maahanmuuton lisääminen ovat avainasemassa osaajapulan ratkaisemiseksi. 

Kaupan liiton lausunto työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan toimijoiden strategisista painopisteistä, toimialoista ja osaamiskeskittymistä

Työ- ja elinkeinoministeriö on pyytänyt lausuntoja luonnoksesta koskien työ- ja elinkeinoministeriön strategisia painopisteitä, toimialoja ja osaamiskeskittymiä. Kaupan liitto pitää erittäin ongelmallisena, että työ- ja elinkeinoministeriön ja hallinnonalan erityistehtäväyhtiöiden tulevan toiminnan … Lue lisää

Erikois- ja käyttötavarakaupan odotukset joulusesonkiin ovat hivenen viime vuotta paremmat  

Suomalaisten usko omaan talouteen on vahvistunut, ja samalla myös erikois- ja käyttötavarakaupan odotukset loppuvuoden myynnistä ovat kohentuneet. Tänä vuonna joulukauppaa kuitenkin rasittaa juuri joulusesongin alle ajoitettu arvonlisäverotuksen kiristys, joka leikkaa niukasti kehittynyttä ostovoimaa entisestään. Joulusesonki alkaa toden teolla marraskuun puolivälissä, kun globaalit kampanjat houkuttelevat myös suomalaiskuluttajia. Vaikka joulukuu on ylivoimaisesti suurin vähittäiskaupan myyntikuukausi, kodintekniikassa marraskuun myynti on jo ohittanut joulukuun.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi