tutkimukset

Kauppa odottaa maltillista kasvua joulukauppaan

Joulusesonki alkaa toden teolla marraskuun puolivälissä, kun globaalit kampanjat houkuttelevat myös suomalaiskuluttajia. Joulukuu on kuitenkin edelleen ylivoimaisesti suurin vähittäiskaupan myyntikuukausi, vaikka marraskuun merkitys onkin kasvanut selvästi. Kaupan alan näkymät joulusesongille ovat varovaisen positiiviset, sillä suomalaisten ostovoima on vahvistumassa.

Kauppa luo työtä ja verotuloja – veropolitiikka ei ole tukenut kasvua toivotusti

Kauppa on yksi Suomen talouden tukipilareista, sillä se on merkittävä työllistäjä, veronmaksaja ja kasvun rakentaja. Myös kaupan luoma arvonlisäverokertymä on lähes puolet koko Suomen arvonlisäverotuotoista. Hallituksen veropolitiikka on kuitenkin kiristänyt etenkin erikoiskaupan toimintaympäristöä ja heikentänyt sen kilpailukykyä, ilman että kiristykset näkyisivät valtion verokertymässä hallituksen toivomalla tavalla.

Kotimainen verkkokauppa piristyy joulun lähestyessä – kolmannella vuosineljänneksellä kasvua lähes 7 prosenttia

Suomessa toimivien verkkokauppojen myynti kasvoi heinä-syyskuussa lähes 7 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna, mutta online-myynti edellisestä vuosineljänneksestä ei kuitenkaan kasvanut. Turbulenssi geopolitiikassa on heikentänyt varsinkin Yhdysvaltain markkinoille myyvien verkkokauppiaiden odotuksia rajat ylittävän myynnin kasvusta. Joulun lähestyessä verkkokauppiaat odottavat entistä vahvemmin kotimaisen online-kaupan kasvua.

Analyysi: Yli 55-vuotiaista apua tuleviin kaupan alan rekrytointihaasteisiin  

Moona Naakka
Kaupan liiton, Palvelualojen työnantajat Paltan ja Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan yhteisen Palvelualojen osaajabarometrin mukaan kaupan alan yritysten rekrytoinnit ovat helpottuneet merkittävästi viime vuosien aikana. Vaikka rekrytoinnit nähdään tässä hetkessä melko helppoina, yli kolmasosa vastaajista arvioi niiden kehittyvän vaikeiksi lähivuosien aikana. Tilannetta voi tulevaisuudessa helpottaa yli 55-vuotiaiden työllistäminen. 

Kotimainen verkkokauppa elpymässä – toisella vuosineljänneksellä kasvua lähes viisi prosenttia

Suomessa toimivien verkkokauppojen myynti kasvoi lähes viisi prosenttia huhti-kesäkuussa viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Jatkossa verkkokaupat odottavat kasvua varsinkin kansainvälisiltä markkinoilta, vaikka geopolitiikan käänteet huolestuttavatkin. Suurimmiksi kansainvälisen kasvun esteiksi verkkokaupat näkevät muun muassa markkinointiresurssit ja -osaamisen. Myös verkkokauppatoimitusten hinnoittelua ihmetellään.

Kosmetiikkamarkkina kasvaa maailmalla – Suomella vientipotentiaalia luonnonkosmetiikassa

Suomessa kosmetiikan kuluttajamarkkinat* ylsivät viime vuonna lähes 1,4 miljardiin euroon. Lähivuosien kasvu on kuitenkin kansainvälistä kehitystä hitaampaa. Vientipotentiaalia suomalaisille brändeille ja verkkokaupoille löytyisi esimerkiksi luonnonkosmetiikan maailmanmarkkinoiden vauhdikkaasta kasvusta. Toinen kansainvälinen trendi on miesten kosmetiikan käytön yleistyminen. Suomessa miesten kosmetiikankäyttö rajoittuu lähinnä hampaiden ja puhtauden hoitoon, mutta esimerkiksi hajusteiden käytön yleistyminen näkyy myös meillä.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi