tutkimukset

Erikois- ja käyttötavarakaupan odotukset joulusesonkiin ovat hivenen viime vuotta paremmat  

Suomalaisten usko omaan talouteen on vahvistunut, ja samalla myös erikois- ja käyttötavarakaupan odotukset loppuvuoden myynnistä ovat kohentuneet. Tänä vuonna joulukauppaa kuitenkin rasittaa juuri joulusesongin alle ajoitettu arvonlisäverotuksen kiristys, joka leikkaa niukasti kehittynyttä ostovoimaa entisestään. Joulusesonki alkaa toden teolla marraskuun puolivälissä, kun globaalit kampanjat houkuttelevat myös suomalaiskuluttajia. Vaikka joulukuu on ylivoimaisesti suurin vähittäiskaupan myyntikuukausi, kodintekniikassa marraskuun myynti on jo ohittanut joulukuun.

Suomalaisten maksuvalmius kestävistä tuotteista vahvistuu – Epäluulo aasialaista verkkokauppaa kohtaan kasvaa

Hintavetoinen ostaminen on kahdessa vuodessa voimistunut. Tästä huolimatta valtaosa suomalaisista on valmis maksamaan korkeampaa hintaa kestävistä ja kierrätettävistä tuotteista. Suurin osa suomalaisista haluaisi suosia yhteiskuntavastuuta kotimaassa kantavia kauppoja, mutta maksuhalukkuus tästä on heikompaa. Tuoteturvallisuusepäilyt aasialaista verkkokauppaa kohtaan ovat voimistuneet, ja tuoreiden koeostojen mukaan epäilyille on myös perusteita.

Kauppa kääntyy ensi vuonna hienoiseen kasvuun – hallituksen tuettava TKI-politiikallaan kaupan kansainvälistä kilpailukykyä

Vähittäiskaupan myynnin määrän lasku on jatkunut kuluvana vuonna, ja Kaupan liitto ennustaa sen pienenevän loppuvuoteen mentäessä vielä noin prosentin. Ensi vuonna kaupan myynnin ennakoidaan kääntyvän jo maltilliseen nousuun. Ennusteessa on kuitenkin riskinsä, ja hallituksen onkin tärkeää varmistaa TKI-päätöksillään kaupan kansainvälinen kilpailukyky ja välttää kuluttajien ostovoiman leikkaamista veropolitiikalla. Pian kiristyvä arvonlisäverotus ei helpota etenkään erikoiskaupan tilannetta.

Marketmuodin suosio näyttäisi toistaiseksi patoavan kiinalaisen ultrapikamuodin vyöryä

Kaupan liiton Muotikauppa ultrapikamuodin aikakaudella -tutkimuksen* mukaan suomalaiset vaatetuksen kuluttajamarkkinat ovat kehittyneet muita Pohjoismaita hitaammin. Hidas kasvu jatkuu myös lähivuosina, kun ikääntyvä väestö, niukka talouskasvu ja ostovoima rajoittavat kehitystä. Toisaalta ultrapikamuodin suosio kasvattaa kuluttajamarkkinoiden volyymeja. Marketit ovat Suomen suosituimpia vaatetuksen myyjiä, ja marketmuodin suosio voikin osaltaan hieman padota pikamuodin vyöryä. Tällä hetkellä lähes kolmannes vaatteiden digiostajista myös palauttaa tilauksiaan.

Kosmetiikkamarkkinat kasvavat kaikkialla – Suomessa luksustuotteisiin satsataan yhä enemmän

Euroopan ja Suomen kosmetiikkamarkkinoiden ennustetaan kasvavan lähivuosina selvästi muuta maailmaa hitaammin. Luksuskosmetiikassa Suomen markkinat kuitenkin kasvavat nopeammin kuin maailmalla keskimäärin, käy ilmi Kaupan liiton tuoreesta kosmetiikan kuluttajamarkkinoihin pureutuvasta selvityksestä. Vahvimmin suomalaisten kosmetiikkaostoksia ohjaavat halpa hinta ja sopivuus ihotyypille. Viime vuosina puhtaustuotteiden käyttö on vähentynyt varsinkin alle 30-vuotiailla.

Suomessa second hand -ostaminen on monelle yksi tapa kuluttaa muiden joukossa

Suomi on ollut yksi maailman johtavia second hand -ostamisen maita, mutta viime vuonna käytettyjen tuotteiden ostaminen väheni. Samaan aikaan suomalaisten ostaminen yleensäkin vähittäiskaupassa hiipui. Kaupan liiton tutkimus vahvistaa käsitystä siitä, että käytettyjen tuotteiden ostaminen on meillä yksi tapa kuluttaa muiden joukossa. Second hand -tuotteiden ostajia ei aina ohjaa vastuullisuuskriteerit, vaan he voivat olla hyvinkin tarjoushakuisia ja hintavetoisia kuluttajia.

Kaupan myynnin kehityksessä riskinsä – hallituksen huolehdittava kuluttajien ostovoimasta

Vähittäiskaupan liikevaihdon määrä pieneni viime vuonna yli kolme prosenttia, tänä vuonna myynnin määrän ennustetaan laskevan noin prosentilla. Parantuva ostovoima alkaa kääntää vähittäiskauppaa kasvuun loppuvuodesta. Kansainvälisen kilpailun kirittämä tarve kohentaa tuottavuutta ja tehostaa toimintoja heijastuu kaupan työllisyyteen myös jatkossa. Hallituksen on tärkeää huomioida päätöksissään kuluttajien ostovoiman tukeminen.

Asiakkaiden tyytyväisyys erikoiskauppaan kasvussa – parhaiten palvelu sujuu päivittäistavarakaupassa

Asiakastyytyväisyys on tänä vuonna noussut useimmilla vähittäiskaupan aloilla, poikkeuksena päivittäistavarakauppa sekä sisustus- ja huonekalukauppa. Päivittäistavarakaupassa niin asiakastyytyväisyys kuin palvelukokemuskin ovat kuitenkin edelleen keskimäärin selvästi korkeammalla kuin muilla kaupan aloilla. Monikanavaisen palvelun tarjoamisessa kaupalla on vielä työsarkaa.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi