tutkimukset

Suomalaisten verkko-ostaminen kääntyi kahden vuoden jälkeen kasvuun – Veturina ulkomainen online-myynti 

Suomalaisten verkko-ostokset kotimaasta kasvoivat viime vuonna kaksi prosenttia ja ulkomailta yhdeksän prosenttia. Erityisen paljon lisääntyivät terveyden ja kosmetiikan ostokset, joita siivittivät erilaiset globaalit trendit ja ulkomainen halpakauppa. Ulkomaisen verkkokaupan osuus suomalaisten digiostoksista on yli 37 prosenttia, kun taas kotimaisten verkkokauppojen vienti on keskimäärin seitsemän prosenttia niiden liikevaihdosta. Hallituksen elinkeinopolitiikasta on unohtunut kuluttajapalveluiden kehittäminen.

Analyysi: Työperäinen maahanmuutto vahvistaisi Suomen kilpailukykyä

Heidi Lauttamäki
Suomen työmarkkinoilla osaajapula pahenee erityisesti korkean osaamistason aloilla digitalisaation ja vihreän siirtymän myötä. Tutkimusten mukaan työperäinen maahanmuutto voisi helpottaa tilannetta ja vahvistaa innovaatiotoimintaa. Tämä analyysi perustuu joulukuussa julkaistuun Tulevaisuuden työvoimatarpeet -selvitykseen.

Analyysi: Kaupan alan kilpailukyvyn vahvistaminen, kauppa mukaan TK-tukien piiriin

Heidi Lauttamäki
Suomen kaupan ala on merkittävä investoija, mutta sen T&K-panostukset ja innovaatiot ovat huomattavan alhaisia verrattuna kansainvälisiin kilpailijoihin. Tämä hidastaa tuottavuuskasvua ja heikentää kilpailukykyä digitalisaation ja vihreän siirtymän tuomien muutosten keskellä. Ratkaisuksi tarvitaan T&K-tukien laajentamista, työperäisen maahanmuuton helpottamista ja osaamistason vahvistamista alan potentiaalin hyödyntämiseksi. Analyysi perustuu joulukuussa julkaistuun Tulevaisuuden työvoimatarpeet-selvitykseen.

Kaupan alan yritysten päästävä TK-tukien piiriin tuottavuuden kasvattamiseksi

Kaupan alan työvoimatarpeet muuttuvat merkittävästi lähivuosina. Erityisesti digitalisaatio ja vihreä siirtymä muokkaavat alan työtehtäviä sekä edellyttävät työntekijöiltä korkeampaa osaamistasoa. T&K-tuet auttaisivat kaupan yrityksiä työllistämään. Myös korkeakoulutettujen ja työperäisen maahanmuuton lisääminen ovat avainasemassa osaajapulan ratkaisemiseksi. 

Kaupan liiton lausunto työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan toimijoiden strategisista painopisteistä, toimialoista ja osaamiskeskittymistä

Työ- ja elinkeinoministeriö on pyytänyt lausuntoja luonnoksesta koskien työ- ja elinkeinoministeriön strategisia painopisteitä, toimialoja ja osaamiskeskittymiä. Kaupan liitto pitää erittäin ongelmallisena, että työ- ja elinkeinoministeriön ja hallinnonalan erityistehtäväyhtiöiden tulevan toiminnan … Lue lisää

Erikois- ja käyttötavarakaupan odotukset joulusesonkiin ovat hivenen viime vuotta paremmat  

Suomalaisten usko omaan talouteen on vahvistunut, ja samalla myös erikois- ja käyttötavarakaupan odotukset loppuvuoden myynnistä ovat kohentuneet. Tänä vuonna joulukauppaa kuitenkin rasittaa juuri joulusesongin alle ajoitettu arvonlisäverotuksen kiristys, joka leikkaa niukasti kehittynyttä ostovoimaa entisestään. Joulusesonki alkaa toden teolla marraskuun puolivälissä, kun globaalit kampanjat houkuttelevat myös suomalaiskuluttajia. Vaikka joulukuu on ylivoimaisesti suurin vähittäiskaupan myyntikuukausi, kodintekniikassa marraskuun myynti on jo ohittanut joulukuun.

Suomalaisten maksuvalmius kestävistä tuotteista vahvistuu – Epäluulo aasialaista verkkokauppaa kohtaan kasvaa

Hintavetoinen ostaminen on kahdessa vuodessa voimistunut. Tästä huolimatta valtaosa suomalaisista on valmis maksamaan korkeampaa hintaa kestävistä ja kierrätettävistä tuotteista. Suurin osa suomalaisista haluaisi suosia yhteiskuntavastuuta kotimaassa kantavia kauppoja, mutta maksuhalukkuus tästä on heikompaa. Tuoteturvallisuusepäilyt aasialaista verkkokauppaa kohtaan ovat voimistuneet, ja tuoreiden koeostojen mukaan epäilyille on myös perusteita.

Kauppa kääntyy ensi vuonna hienoiseen kasvuun – hallituksen tuettava TKI-politiikallaan kaupan kansainvälistä kilpailukykyä

Vähittäiskaupan myynnin määrän lasku on jatkunut kuluvana vuonna, ja Kaupan liitto ennustaa sen pienenevän loppuvuoteen mentäessä vielä noin prosentin. Ensi vuonna kaupan myynnin ennakoidaan kääntyvän jo maltilliseen nousuun. Ennusteessa on kuitenkin riskinsä, ja hallituksen onkin tärkeää varmistaa TKI-päätöksillään kaupan kansainvälinen kilpailukyky ja välttää kuluttajien ostovoiman leikkaamista veropolitiikalla. Pian kiristyvä arvonlisäverotus ei helpota etenkään erikoiskaupan tilannetta.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi