tutkimukset

Analyysi: Yli 55-vuotiasta apua tuleviin kaupan alan rekrytointihaasteisiin  

Moona Naakka
Kaupan liiton, Palvelualojen työnantajat Paltan ja Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan yhteisen Palvelualojen osaajabarometrin mukaan kaupan alan yritysten rekrytoinnit ovat helpottuneet merkittävästi viime vuosien aikana. Vaikka rekrytoinnit nähdään tässä hetkessä melko helppoina, yli kolmasosa vastaajista arvioi niiden kehittyvän vaikeiksi lähivuosien aikana. Tilannetta voi tulevaisuudessa helpottaa yli 55-vuotiaiden työllistäminen. 

Kotimainen verkkokauppa elpymässä – toisella vuosineljänneksellä kasvua lähes viisi prosenttia

Suomessa toimivien verkkokauppojen myynti kasvoi lähes viisi prosenttia huhti-kesäkuussa viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Jatkossa verkkokaupat odottavat kasvua varsinkin kansainvälisiltä markkinoilta, vaikka geopolitiikan käänteet huolestuttavatkin. Suurimmiksi kansainvälisen kasvun esteiksi verkkokaupat näkevät muun muassa markkinointiresurssit ja -osaamisen. Myös verkkokauppatoimitusten hinnoittelua ihmetellään.

Kosmetiikkamarkkina kasvaa maailmalla – Suomella vientipotentiaalia luonnonkosmetiikassa

Suomessa kosmetiikan kuluttajamarkkinat* ylsivät viime vuonna lähes 1,4 miljardiin euroon. Lähivuosien kasvu on kuitenkin kansainvälistä kehitystä hitaampaa. Vientipotentiaalia suomalaisille brändeille ja verkkokaupoille löytyisi esimerkiksi luonnonkosmetiikan maailmanmarkkinoiden vauhdikkaasta kasvusta. Toinen kansainvälinen trendi on miesten kosmetiikan käytön yleistyminen. Suomessa miesten kosmetiikankäyttö rajoittuu lähinnä hampaiden ja puhtauden hoitoon, mutta esimerkiksi hajusteiden käytön yleistyminen näkyy myös meillä.

Analyysi: Suomen korkeakoulutetut nuoret vähenevät, asiantuntijoiden kysyntä kasvaa

Heidi Lauttamäki
Tulevaisuudessa asiantuntijoiden ja korkeakoulutettujen tarve kasvaa entisestään, mikä tekee nuorten korkeakoulutuksen lisäämisestä Suomelle ensiarvoisen tärkeää. Nykyinen laskeva trendi ei ole kestävä, eikä se vastaa tuleviin työvoimatarpeisiin. Tämä analyysi tarkastelee kaupan alan ennustettuja työvoimatarpeita vuosille 2022–2035 Suomessa ja Ruotsissa, ja se perustuu joulukuussa 2024 julkaistuun Tulevaisuuden työvoimatarpeet -selvitykseen.

Suomalaisten verkko-ostaminen kääntyi kahden vuoden jälkeen kasvuun – Veturina ulkomainen online-myynti 

Suomalaisten verkko-ostokset kotimaasta kasvoivat viime vuonna kaksi prosenttia ja ulkomailta yhdeksän prosenttia. Erityisen paljon lisääntyivät terveyden ja kosmetiikan ostokset, joita siivittivät erilaiset globaalit trendit ja ulkomainen halpakauppa. Ulkomaisen verkkokaupan osuus suomalaisten digiostoksista on yli 37 prosenttia, kun taas kotimaisten verkkokauppojen vienti on keskimäärin seitsemän prosenttia niiden liikevaihdosta. Hallituksen elinkeinopolitiikasta on unohtunut kuluttajapalveluiden kehittäminen.

Analyysi: Kaupan alan kilpailukyvyn vahvistaminen, kauppa mukaan TK-tukien piiriin

Heidi Lauttamäki
Suomen kaupan ala on merkittävä investoija, mutta sen T&K-panostukset ja innovaatiot ovat huomattavan alhaisia verrattuna kansainvälisiin kilpailijoihin. Tämä hidastaa tuottavuuskasvua ja heikentää kilpailukykyä digitalisaation ja vihreän siirtymän tuomien muutosten keskellä. Ratkaisuksi tarvitaan T&K-tukien laajentamista, työperäisen maahanmuuton helpottamista ja osaamistason vahvistamista alan potentiaalin hyödyntämiseksi. Analyysi perustuu joulukuussa julkaistuun Tulevaisuuden työvoimatarpeet-selvitykseen.

Kaupan alan yritysten päästävä TK-tukien piiriin tuottavuuden kasvattamiseksi

Kaupan alan työvoimatarpeet muuttuvat merkittävästi lähivuosina. Erityisesti digitalisaatio ja vihreä siirtymä muokkaavat alan työtehtäviä sekä edellyttävät työntekijöiltä korkeampaa osaamistasoa. T&K-tuet auttaisivat kaupan yrityksiä työllistämään. Myös korkeakoulutettujen ja työperäisen maahanmuuton lisääminen ovat avainasemassa osaajapulan ratkaisemiseksi. 

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi