työelämä

Kaupan liitto ja PAM: Häirintään puututaan kaupan alalla painokkaasti − työmarkkinajärjestöt julkaisivat ohjeita häirinnän kitkemiseksi

Kaupan liitto ja Palvelualojen ammattiliitto PAM ovat julkaisseet yhdessä toimintaohjeistuksen häirinnän ja seksuaalisen häirinnän estämiseksi, ehkäisemiseksi ja asiaan puuttumiseksi alan yrityksissä. Mukana ohjeistuksessa on suositus asiakkaan varoitusmenettelystä häiritsevästi käyttäytyvän asiakkaan varalle.

Monimuotoisuudesta kaupan vetovoiman ajuri

Nina Meincke
Viime aikojen tapahtumat Yhdysvalloissa ovat jälleen muistuttaneet meitä siitä, kuinka tärkeää on rakentaa monimuotoisuuden ympärille hyväksyvää ja arvostavaa kulttuuria. Kaupan toimialana ja sen yritysten yksittäisinä toimijoina pitää olla tavoitteen edistämisessä aktiivisia.

Työlainsäädännön koronapoikkeukset päättyivät 31.12.2020

Työvoiman vähentämistä koskevat määräaikaiset muutokset (lyhyempi yt-neuvotteluaika, lomautusilmoitusaika, määräaikaisten työntekijöiden lomauttaminen, koeaikapurku tuta-syillä, pidempi takaisinottoaika) päättyivät 31.12.2020. Samassa yhteydessä päättyivät työntekijöiden työttömyysturvaa koskevat väliaikaiset parannukset (alkuomavastuuajan poisto, enimmäiskeston laskurin pysäyttäminen sekä työssäoloehdon lyhentäminen).

Pro tekee järjestöpolitiikkaa työntekijöiden kustannuksella

Pro moukaroi parhaillaan kaupan alan yritystä, Suomen Kotidataa, kuukauden lakolla. Kaupan liitto ei ole kuitenkaan vieläkään saanut yhtään yksilöityä työntekijöiden työsuhde- tai palkkaepäselvyyttä ratkaistavakseen, vaikka yrityksessä on ollut jo vuosia Kaupan TES:n toisen sopijapuolen, PAMin, luottamusmies. Tämäkö on Pron tapa ratkoa yksittäisten työntekijöiden työsuhdeongelmia?

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi