vastuullisuus

Digiostamisen edelläkävijät näyttävät suuntaa – vastuulliset verkko-ostokset kiinnostavat

Digimaailman ja verkko-ostamisen edelläkävijät ovat alkaneet kiinnostua erilaisista vastuullisuusteemoista. Myös hinta ensisijaisena tekijänä ostopäätöksissä on koronavuoden aikana alkanut horjua, selviää Kaupan liiton ja Postin digikuluttajien vastuullisuusasenteita selvittävästä tutkimuksesta. Digiostamisen edelläkävijöiden asennemuutokset voivat heijastaa yleisemminkin tulevaisuuden trendiä.

Amazon avasi verkkokauppansa Ruotsissa – kiristää kilpailua ja luo mahdollisuuksia

Amazon Box seen from above
Verkkokauppajätti Amazonin rantautuminen Pohjoismaiden markkinoille toteutui, kun se avasi tänään Amazon.se-sivustonsa Ruotsissa. Suomalaisille kuluttajabrändeille ja kaupoille Ruotsiin saapunut Amazon kiristää kilpailua, mutta on myös mahdollisuus kansainvälistyä ja saada uusia markkinoita tärkeimpien sesonkien kynnyksellä. Pohjoismaisten kuluttajien odotukset kohdistuvat nyt nopeisiin ja luotettaviin toimituksiin, joista alustajätti on opittu tuntemaan.

Kauppa jatkaa työtään koronaviruksen leviämisen estämiseksi

Puolisen vuotta kestäneestä pandemia-ajasta huolimatta kauppojen aukioloaikoihin, logistiikkaketjuihin tai tavaravirtoihin ei ole tullut merkittäviä muutoksia, sillä sairastuneiden määrä on pysynyt alalla hallinnassa. Tähän ovat myötävaikuttaneet muun muassa aktiivinen viranomaisyhteistyö ja kaupan yksiköiden omat vastuulliset toimenpiteet. Jokaisella ihmisellä on merkittävä mahdollisuus vaikuttaa koronaviruksen leviämisen estämiseen – niin työssään, vapaa-ajallaan kuin kaupassa asioidessaan.

Pro gradu -tutkielma Kaupan liiton datan pohjalta: Vastuulliset kuluttajat suosivat fyysisiä ostokanavia

Kaupan liitto on tehnyt jo vuosia hedelmällistä yhteistyötä yliopistojen ja korkeakoulujen kanssa eri tutkimushankkeisiin liittyen. Kumppanuus sai uuden muodon keväällä, kun liiton keräämä vastuullisuuden teemoja selvittävä kuluttajadata luovutettiin ensimmäistä kertaa hyödynnettäväksi pro gradu -tutkielman työstämisessä. Erinomaiseksi arvioidun opinnäytetyön tulokset kasvattavat kaupan yritysten ymmärrystä vastuullisten kuluttajien ostokanavista.

Kaupalla on hyvät valmiudet vastata suu-nenäsuojainten kasvavaan kulutuskysyntään

Suurimmat kaupan alan yritykset arvioivat kuluttajakäyttöön suunniteltujen suu-nenäsuojainten riittävyyden hyväksi, vaikka niiden kysyntä kasvaisi nopeastikin esimerkiksi muuttuvien viranomaissuositusten seurauksena. Kauppa panostaa kuluttajille tarkoitettujen suojaimien saatavuuteen täysillä nyt, kun terveydenhuollon tarvitsema varanto on saatu varmistettua.

Kauppa voi saavuttaa hiilineutraaliuden jo vuonna 2035 – veroratkaisut ja energiainvestointien tuki vievät tavoitteeseen

Kaupan alan vähähiilisyystiekartan tavoitteena on, että suomalainen kauppa on toimialansa globaali ilmastoedelläkävijä ja saavuttanut hiilineutraaliuden vuonna 2035, ja vuonna 2050 ala on lähes nollapäästöinen. Kauppa pystyy aikaistamaan hiilineutraaliutta 15 vuodella mm. alemmalla sähköverokannalla ja tuetulla uusiutuvan energian pientuotannolla. Koko suomalaista yhteiskuntaa palvelevien kaupan yritysten ilmastotyöllä on merkittävä positiivinen kädenjälkivaikutus koko arvo- ja toimitusketjuun sekä asiakkaiden mahdollisuuksiin toimia kestävästi.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi