vastuullisuus

Ikea Suomen monikulttuurisessa arjessa näkyy yhteisen kielen merkitys

Suomalaisessa työelämässä kielitaitovaatimukset vaihtelevat riippuen alasta, työtehtävistä ja työnantajan tarpeista. Ikea Suomi työllistää lähes 2 000 työntekijää, ja työyhteisössä on työntekijöitä yli 70 eri kansallisuudesta. Millaista kielitaitoa Ikea työntekijöiltään edellyttää? Entä miten yrityksen työkulttuuri ja arvot tukevat kansainvälisyyttä?

Kaupan ala mukana COP 29 -ilmastokokouksessa vähähiilisyystiekartallaan

YK:n ilmastokokous COP 29 on parhaillaan (11.– 22.11.2024) käynnissä Azerbaidzhanin Bakussa. Kokouksen sisällössä korostuvat ilmastotoimien rahoitus ja investoinnit. Elinkeinoelämän keskusliitto (EK) vie Bakuun viestiä suomalaisyritysten ilmastoratkaisuista ja esittelee toimialojen vähähiilisyystiekarttoja. Kaupan ala on kokouksessa mukana keväällä päivittämällään vähähiilisyystiekartalla.

Esihenkilöiden työhyvinvointihanke: Vastuullinen kauppa huolehtii myös esihenkilöistään -julkaisu valmistui

Kaupan liitto, Kaupanalan esimiesliitto KEY ja Palvelualojen ammattiliitto PAM ovat vuosia tehneet yhteistyötä vähittäiskaupan esihenkilöiden työhyvinvointihankkeessa. Viimeisin hankekausi tuli päätökseensä seminaarissa 10.10.2024, ja siellä esiteltiin julkaisu, joka laadittiin osana hanketta.

HUB logistics: CO2-päästölaskenta on välttämätöntä, jotta omaa toimintaa voi kehittää

HUB logistics on suomalainen logistiikkapalveluyritys, joka tarjoaa yrityksille varastointi-, sisälogistiikka- ja puupakkauspalvelua. HUB on yksi Suomen suurimmista logistiikkapalveluyrityksistä ja erityisen vahva markkina-asema sillä on sisälogistiikan palveluntarjoajana. Millainen on HUB logisticsin näkemys ympäristöasioista? Miten se valmistautuu CSRD-raportointiin?

Suomalaisten maksuvalmius kestävistä tuotteista vahvistuu – Epäluulo aasialaista verkkokauppaa kohtaan kasvaa

Hintavetoinen ostaminen on kahdessa vuodessa voimistunut. Tästä huolimatta valtaosa suomalaisista on valmis maksamaan korkeampaa hintaa kestävistä ja kierrätettävistä tuotteista. Suurin osa suomalaisista haluaisi suosia yhteiskuntavastuuta kotimaassa kantavia kauppoja, mutta maksuhalukkuus tästä on heikompaa. Tuoteturvallisuusepäilyt aasialaista verkkokauppaa kohtaan ovat voimistuneet, ja tuoreiden koeostojen mukaan epäilyille on myös perusteita.

Suurin osa suomalaiskulutuksen luontohaitoista ilmenee ulkomailla – S-ryhmä ehkäisemässä banaanin luontohaittoja Väli-Amerikassa

S-ryhmä tutkii parhaillaan toimintansa aiheuttamia haittoja luonnon monimuotoisuudelle. Tuotekohtainen luontohaittojen laskenta on vielä kesken, mutta se tiedetään, että suurin osa S-ryhmän luontojalanjäljestä muodostuu elintarvikkeista. Sekin tiedetään, että hedelmissä ja vihanneksissa banaani on merkittävä luontohaitan aiheuttaja. S-ryhmä onkin jo ryhtynyt ehkäisemään banaanin luontohaittoja Väli-Amerikassa.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi