Aitoja, ulkomaisia tuotteita maahantuovat ja myyvät verkkokauppa-alustat ovat tällä hetkellä hyvin suosittuja kiinalaisten kuluttajien keskuudessa. Vuonna 2015 perustettu verkkokauppa-alusta NetEase Kaola on muutamassa vuodessa noussut ykköseksi Kiinaan maahantuovien verkkokauppa-alustojen joukossa, kertoo Ecommerce DB -sivusto. Kaolan alusta voi tarjota uuden mahdollisuuden myös suomalaisille yrityksille.
Suomen hallituksen keskeisimpänä tavoitteena oleva työllisten määrän kasvattaminen ei onnistu ilman kaupan alan vahvaa roolia. Digitalisaatio muokkaa alan työtehtäviä ja osaamistarpeita, mutta avaimia menestykseen voidaan hakea esimerkiksi mainetyön, paikallisen sopimisen ja jatkuvan oppimisen avulla.
Neljässä Prismassa kokeillaan ostosten käsiskannausta puolen vuoden ajan. Ostokset voi siis pakata kaupassa suoraan kasseihin eikä niitä tarvitse purkaa hihnalle maksamista varten. Yksi koontikuitti riittää.
Kosmetiikan kuluttajamarkkinat ovat Suomessa kasvussa, ja kosmetiikan digiostamisen ennustetaankin lisääntyvän vauhdilla lähivuosina, Kaupan liitto kertoo. Ahkerimpia kosmetiikan digiostajia ovat alle 35-vuotiaat.
Asiakkaan vahvan tunnistamisen vaatimus maksamisessa tulee sitovana voimaan 14.9.2019. Finanssivalvonta on kuitenkin ilmoittanut 5.9., että se ei aio vielä toistaiseksi kohdistaa hallinnollisia seuraamuksia valvottaviinsa, vaikka nämä laiminlöisivät velvollisuutensa asiakkaan vahvaan tunnistamiseen verkkokaupan korttimaksujen yhteydessä.
Uusi työkalu auttaa verkkokauppaa harjoittavia yrityksiä kertomaan kuluttajille pakolliset tiedot verkosta ostamisen ehdoista ja käytännöistä. Ensi vuonna muuttuvan lainsäädännön myötä kauppojen kannattaa viimeistään nyt käydä käytänteensä läpi.
Vähittäiskauppa on jo muutaman vuoden kasvanut parin prosentin vauhtia. Ensi vuonna kasvu hidastuu, muttei tyrehdy. Tukkukaupassa liikevaihdon määrän* kasvu sen sijaan hidastui jo viime vuonna, ja nyt alkuvuodesta se on jopa hieman supistunut. Seuraavien kymmenen vuoden aikana kaupan alan yritysrakenteessa ja yritysten määrässä tapahtuu Kaupan liiton ennusteen mukaan suuria muutoksia, jotka heijastuvat myös työllisyyteen.
Tänä vuonna verkkokaupan liikevaihdon ennustetaan kirivän lähes 14 prosentin kasvuun Euroopassa. Verkko-ostosten kokonaisarvo yltäisi siinä tapauksessa 621 miljardiin euroon.
Venäläiset kuluttajat panostavat tällä hetkellä hyvinvointiin, terveyteen ja matkailuun. Digitaalisen ostamisen kasvu on maassa voimakasta, mutta kaupan kehitysnäkymät ovat aikaisempaa sumeampia.