erikoiskauppa

Analyysi: Vuodesta 2025 lupa odottaa parempaa kuin edelliset vuodet

Arhi Kivilahti
Tuloskauden käynnistyessä kuva viime vuodesta on hahmottunut. Monelta osin vuosi 2024 oli jatkumoa kahdelle edelliselle vaikealle vuodelle. Vaikutukset näkyivät vähemmän päivittäistavarakaupassa ja tavaratalokaupassa – erityisesti hypermarketeissa ja halpakaupoissa.  Sen sijaan erikoiskaupassa vuosi oli selvästi vaikeampi. Positiivista on, että syvimmät laskut näyttävät nyt olevan takanapäin. Arhi Kivilahti tarkastelee analyysissaan vuoden 2024 Q4-ajanjaksoa kaupan alalla.

Haastavassa suhdanteessa toimiva kotimainen erikoiskauppa etsii kasvua ja tehokkuutta digitalisaatiosta

Kotimainen erikoiskauppa elää haastavia aikoja. Suomalaisten kuluttajien luottamus talouteen on alhainen ja ostovoima rakenteellisesti heikko. Myös kilpailu kansainvälisessä verkkokaupassa on entistä kovempaa. Suomalaisen erikoiskaupan kannalta erityisesti TKI-toimintaan tulisi kiireellisesti panostaa ja vauhdittaa innovaatioiden käyttöönottoa, mikä tukisi yritysten liiketoiminnan kasvua ja kilpailukykyä.  

Asiakkaiden tyytyväisyys erikoiskauppaan kasvussa – parhaiten palvelu sujuu päivittäistavarakaupassa

Asiakastyytyväisyys on tänä vuonna noussut useimmilla vähittäiskaupan aloilla, poikkeuksena päivittäistavarakauppa sekä sisustus- ja huonekalukauppa. Päivittäistavarakaupassa niin asiakastyytyväisyys kuin palvelukokemuskin ovat kuitenkin edelleen keskimäärin selvästi korkeammalla kuin muilla kaupan aloilla. Monikanavaisen palvelun tarjoamisessa kaupalla on vielä työsarkaa.

Kaupan työllisten määrä vähenee

Vähittäiskaupan myynnin määrä* pienenee tänä vuonna noin 3,5 prosenttia, ja ensi vuonna kasvu on vain vähäistä. Myös kaupan investoinnit ovat laskussa. Vähittäiskaupan työllisten määrä vuosina 2023–2024 supistuu yhteensä lähes neljä prosenttia verrattuna vuoteen 2022. Hallituksen on työvoimauudistuksissaan tärkeää huomioida myös kuluttajapalveluiden työllisyys.

Tyytyväisyys erikoiskauppaan on parantunut viime vuodesta – kotimaiset kaupat ovat kohentaneet asemiaan

Asiakastyytyväisyys on noussut viime vuodesta kaikilla tutkituilla erikois- ja käyttötavarakaupan aloilla. Erityisesti kotimaiset ketjut ovat kohentaneet asemiaan niin asiakastyytyväisyydessä, palvelukokemuksessa kuin asiakkaiden kokemassa lojaliteetissakin. Vaikka asiakastyytyväisyys ei päivittäistavarakaupassa enää parantunutkaan, se on kuitenkin keskimäärin muita aloja selvästi suurempaa.

Miten erikoiskauppa voi menestyä?

Tommi Lehtinen
Kaupan menestystekijät, mitä ne ovat? Ihmisten johtaminen ja tulevaisuuden ennustaminen, vastasivat menestyneet Citymarket- ja Supermarket-kauppiaat 1990-luvun alkupuolella tehdyissä haastatteluissa. Paljon on vettä virrannut sen jälkeen, ja terminologiat ovat muuttuneet. Siihen aikaan ei edes ollut tulevaisuuden tutkimiseen liittyvää tieteenalaa tai tiedekuntaa – tai ei ainakaan yleisesti tiedossa.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi