innovaatiot

Haastavassa suhdanteessa toimiva kotimainen erikoiskauppa etsii kasvua ja tehokkuutta digitalisaatiosta

Kotimainen erikoiskauppa elää haastavia aikoja. Suomalaisten kuluttajien luottamus talouteen on alhainen ja ostovoima rakenteellisesti heikko. Myös kilpailu kansainvälisessä verkkokaupassa on entistä kovempaa. Suomalaisen erikoiskaupan kannalta erityisesti TKI-toimintaan tulisi kiireellisesti panostaa ja vauhdittaa innovaatioiden käyttöönottoa, mikä tukisi yritysten liiketoiminnan kasvua ja kilpailukykyä.  

OECD kannustaa Suomea monipuolistamaan innovaatioekosysteemiään – panostuksia tarvitaan erityisesti kaupan alalle ja pk-yrityksiin

Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö OECD kehottaa joulukuussa julkaistussa maaraportissaan Suomea uudistamaan innovaatioekosysteemiään. OECD:n mukaan innovaatioekosysteemin monipuolistaminen lisäisi järjestelmän resilienssiä kohdata toimialakohtaisia shokkeja, kuten Nokian matkapuhelinliiketoiminnan alasajon kaltaisia vaikutuksia tutkimus- ja kehittämistoimintaan.

Balmuir kokeili innovatiivista käsidesiratkaisua Future Touchless Shop -hankkeessa

Lifestyle-liike Balmuir Brand Store Helsinki on mukana Haaga-Helian ja Metropolian Future Touchless Shop -hankkeessa, jossa tutkitaan ja kehitetään uusia vähittäiskaupan konsepteja sekä terveysturvallista ostamista kivijalkaliikkeissä. Balmuir kokeili uudenlaista käsidesifiointilaitetta ja nano-otsonivettä sisältävää puhdistussuihketta.  

Aalto-yliopiston päättäjäkysely: investoinnit vähentyneet koronan takia, osaamistarpeet tulevaisuuden pullonkaulana myös kaupan alalla

Koronakriisi on leikannut investointeja ja kasvattanut osaamistarpeita yrityskentällä, mutta toisaalta innovaatiot ovat lisääntyneet. Aalto-yliopiston toteuttaman päättäjäkyselyn perusteella koronakriisi jakaa yrityskentän entistä vahvemmin osaajiin ja häviäjiin. Kaupan liitto on ollut yksi tutkimuksen toteutuksen kumppaneista.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi