kauppa

Vastuullisuus vahvistuu suomalaisten asenteissa – tuotteiden kestävyydestä ollaan valmiita maksamaan

Valtaosa suomalaisista pitää kestävien tuotteiden ostamista vastuullisen kuluttajan mittarina. He ovat myös valmiita maksamaan korkeampaa hintaa kestävistä tuotteista, ja varsinkin niin sanottujen digiostamisen edelläkävijöiden maksuhalukkuus on pandemian aikana kasvanut. Suurin osa suomalaisista haluaisi suosia yhteiskuntavastuuta kotimaassa kantavia kauppoja, mutta maksuhalukkuus tästä on hieman heikompaa.

Myymälöiden häiriönsietokykyä parannetaan laajassa projektissa

Huoltovarmuuskeskus (HVK) on päättänyt toteuttaa laajan Toimintavarma myymäläverkosto -projektin vuosina 2021−2027. Projektin suunnitteluun ja toteutukseen osallistuu Päivittäistavarakauppa ry:n luotsaama kauppa- ja jakelupooli. Laajasti alan yrityksiä osallistavassa projektissa kehitetään myymäläverkoston häiriönsietokykyä myös sähkökatkojen varalta.

Kansainvälisten kuljetusten häiriöt vaikuttavat kauppaan

Hanna Korvenpää
Kansainvälinen huolinta ja logistiikka on perinteisesti ollut halpa, luotettava, ennalta-arvattava, stabiili ja taustalla toimiva näkymätön koneisto, jonka avulla tavara on siirtynyt halutussa aikataulussa paikasta paikkaan. Vuosia koneisto on toiminut lähes moitteetta ja kuljetusten aikataulut ja hinnoittelu ovat olleet ennakoitavissa. Huolinta ja logistiikka ovatkin olleet varsin näkymätön osa yrityksen toimintaa, sen toimivana osana lähes itsestäänselvyys.

Ruohonjuuri valjasti uuden kauppansa ydinkeskustassa elämyksille ja palveluille

Ruohonjuuri avaa maaliskuussa uuden lippulaivamyymälän Helsingin ydinkeskustaan. Myymälälle on remontoitu hienot puitteet hulppeaan arvorakennukseen Mannerheimintielle, jossa aiemmin piti majaansa Nordean pankkikonttori. Ruohonjuuri sanoo toimivansa Helsingin keskustan vireyden puolesta tarjoamalla kaupassaan ostosmahdollisuuden lisäksi elämyksiä ja palveluita.

Kotimainen verkkokauppa on pandemian voittaja – digiostamisen kasvu hidastuu

Kotimainen verkkokauppa valtaa edelleen markkinoita. Kaupan liiton digiostamista koskevan tutkimuksen mukaan jo 64 prosenttia digiostoksista jää kotimaahan, kun vuonna 2017 osuus oli 54 prosenttia. Vaikka suomalaiset palauttavatkin verkko-ostoksiaan eurooppalaisittain maltillisesti, tuotepalautukset ovat yleistyneet kasvaneen digiostamisen myötä. Venäjän hyökkäyssota ja Kiinan pahentunut koronatilanne hidastavat verkkokaupan kasvuvauhtia alle 2010-luvun keskiarvon.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi