Kotimainen verkkokauppa valtaa edelleen markkinoita. Kaupan liiton digiostamista koskevan tutkimuksen mukaan jo 64 prosenttia digiostoksista jää kotimaahan, kun vuonna 2017 osuus oli 54 prosenttia. Vaikka suomalaiset palauttavatkin verkko-ostoksiaan eurooppalaisittain maltillisesti, tuotepalautukset ovat yleistyneet kasvaneen digiostamisen myötä. Venäjän hyökkäyssota ja Kiinan pahentunut koronatilanne hidastavat verkkokaupan kasvuvauhtia alle 2010-luvun keskiarvon.
EU-maiden valtiovarainministerit pääsivät tiistaina 15. maaliskuuta sopuun talous- ja rahoitusasioiden neuvostossa (Ecofin) hiilirajamekanismin perustamisesta. Siinä tietyille EU:n ulkopuolelta tuleville tuotteille asetetaan samanlainen maksu kuin EU:ssa valmistettuihin vastaaviin tuotteisiin EU:n päästökaupassa.
Kaupan alakaan ei ole kyberturvallisuuteen kohdistuvilta häiriöiltä ja uhkilta suojassa, vaan myös kauppojen on tärkeää kehittää varautumistaan niihin. Ukrainan sota on osaltaan lisännyt kyberuhkia myös Suomessa.
Ukrainan vaikea tilanne keskellä sotaa on herättänyt monet jäsenyrityksemme toimimaan. Kymmenet kaupan alan erikokoiset yritykset ovat tehneet lahjoituksia ukrainalaisten hyväksi. Keräsimme muutamia esimerkkejä siitä, miten jäsenyrityksemme ovat mukana tukemassa Ukrainaa.
Kaupan liiton mukaan seuraavan parin vuoden aikana vähittäiskaupan euromääräisen liikevaihdon kasvu johtuu pääasiassa maailmanmarkkinahintojen noususta. Varsinkin raaka-aineiden ja energian kustannukset nostavat hintoja. Viime vuoden viimeisellä neljänneksellä liikevaihdon kasvu perustui jo pelkästään hintojen nousulle. Pandemiakauden jälkeen vähittäiskaupan työllisyyden ennakoidaan kääntyvän laskusuuntaan.
Korona-aika muutti monen vähittäiskaupan tuotteiden kysyntää, ja eri kaupan toimialojen liikevaihdon kasvuprosentit vaihtelivat paljon. Mielenkiintoista on, että monet korona-aikana nopeasti kasvaneet kaupat ovat kyenneet säilyttämään korkean kannattavuustason.
Omikron virusvariantin leviämisen johdosta asetetut voimakkaat rajoitustoimet ovat vaikuttaneet lukuisten kaupan alan yritysten liiketoimintaan ja näiden asiakaskuntaan. Kaupan liitto toteaa, että toimialalla on edelleen tarvetta kustannustuelle ja on tärkeää, että … Lue lisää
Vähittäiskaupan tutkimussäätiön tuoreen tutkimuksen mukaan koronapandemia näkyy ensimmäistä kertaa suomalaisten kuluttajien arvoissa. Erityisesti nuoret ovat kokeneet verkko-ostamisessa aiempaa enemmän vaikeuksia mahdollisesti tuotteiden saatavuusongelmien takia, ja samalla ihmisten halukkuus tehdä ostoksia fyysisissä myymälöissä on suurta. Sosiaalisen median merkitys ostopäätöksissä on kasvanut.
Työsuhdeasioiden peruskurssilla saat hyvän yleiskuvan kaupan keskeisistä työsuhdemääräyksistä. Opit tuntemaan sekä Kaupan työehtosopimuksen määräyksiä että työlainsäädäntöä käsiteltävien aiheiden osalta. Asiantuntijoidemme koulutuksissa saat parasta asiantuntemusta Kaupan työehtosopimuksen tulkintaan. Koulutus jakautuu kolmeen … Lue lisää
Evästeet auttavat meitä kehittämään verkkopalveluamme ja parantamaan sen sisältöjä ja saavutettavuutta. Osa evästeistä on välttämättömiä, jotta sivut toimivat oikein. Voit palata asetuksiin myöhemmin Tietosuoja ja käyttöehdot -sivulla. Hallinnoi evästeasetuksiasi.
Evästeet auttavat meitä kehittämään verkkopalveluamme ja parantamaan sen sisältöjä ja saavutettavuutta. Osa evästeistä on välttämättömiä, jotta sivut toimivat oikein. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai vain välttämättömät.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Duration
Description
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_UA-7567086-1
1 minute
A variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
vuid
2 years
Vimeo installs this cookie to collect tracking information by setting a unique ID to embed videos to the website.