kauppa

Maailmanmarkkinahintojen kallistuminen nostaa kauppojen liikevaihtoa – työllisyys hiipuu

Kaupan liiton mukaan seuraavan parin vuoden aikana vähittäiskaupan euromääräisen liikevaihdon kasvu johtuu pääasiassa maailmanmarkkinahintojen noususta. Varsinkin raaka-aineiden ja energian kustannukset nostavat hintoja. Viime vuoden viimeisellä neljänneksellä liikevaihdon kasvu perustui jo pelkästään hintojen nousulle. Pandemiakauden jälkeen vähittäiskaupan työllisyyden ennakoidaan kääntyvän laskusuuntaan.

Suomalaisten halukkuus tehdä ostoksia fyysisissä myymälöissä on kasvanut korona-aikana – ruoan verkkokauppa herättää kiinnostusta 

Vähittäiskaupan tutkimussäätiön tuoreen tutkimuksen mukaan koronapandemia näkyy ensimmäistä kertaa suomalaisten kuluttajien arvoissa. Erityisesti nuoret ovat kokeneet verkko-ostamisessa aiempaa enemmän vaikeuksia mahdollisesti tuotteiden saatavuusongelmien takia, ja samalla ihmisten halukkuus tehdä ostoksia fyysisissä myymälöissä on suurta. Sosiaalisen median merkitys ostopäätöksissä on kasvanut.  

Kauppa vaikuttaa kansalaisten arjen sujumiseen kaikissa tilanteissa

Lauri Kulonen
Kaupan palvelut ovat kansalaisten arjen sujumisen kannalta keskeisessä asemassa – myös häiriötilanteissa. Mutta miten kauppa vaikuttaa kansalaisten arkeen yhteiskunnan kannalta vakavassa häiriötilanteessa? Entä miten kaupan toimijat pyrkivät kehittämään palveluidensa jatkuvuutta niiden varalle? Arjen sujumisen kannalta tärkeiden palveluiden jatkuvuudella on selkeä yhteys huoltovarmuuteen.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi