sosiaalinen vastuu

Esihenkilöiden työhyvinvointihanke: Vastuullinen kauppa huolehtii myös esihenkilöistään -julkaisu valmistui

Kaupan liitto, Kaupanalan esimiesliitto KEY ja Palvelualojen ammattiliitto PAM ovat vuosia tehneet yhteistyötä vähittäiskaupan esihenkilöiden työhyvinvointihankkeessa. Viimeisin hankekausi tuli päätökseensä seminaarissa 10.10.2024, ja siellä esiteltiin julkaisu, joka laadittiin osana hanketta.

Monen kauppiaan mielestä yrityslähestymiskielto nostaisi rimaa varkauksille ja uhkatilanteille kaupoissa

Kauppiaat kokevat näpistysten, varkauksien ja ryöstöjen lisääntyneen kaupoissa selvästi jo pidemmän aikaa. Kysyimme kahdelta kauppiaalta Harri Nykoppilta ja Mikko Huhtaselta asiakkaiden häiriökäyttäytymisestä sekä hankalien tilanteiden selvittämisestä kaupoissa. Mitä mieltä kauppiaat ovat nykyiseen hallitusohjelmaankin kirjatusta yrityslähestymiskiellosta?

Venäjän hyökkäyssota jatkuu: Monet kaupan yritykset tukevat ukrainalaisia Suomessa ja Ukrainassa

Kun Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan yli kaksi vuotta sitten alkoi, moni jäsenyrityksemme riensi auttamaan ja tukemaan Ukrainaa ja ukrainalaisia. Sota jatkuu edelleen ja avun tarve Ukrainassa on suuri. Monet kaupan yritykset auttavat sekä Suomessa olevia ukrainalaisia että Ukrainassa olevia, joko suoraan tai erilaisten avustusjärjestöjen kautta.

Ahlsell: Työ monimuotoisen ja inklusiivisen työkulttuurin eteen vauhdissa

Ahlsell on askel kerrallaan lähtenyt kehittämään henkilöstönsä kanssa monimuotoisuutta ja inklusiivisuutta. Ne ovat Ahlsellin mukaan tärkeitä tekijöitä yrityksen menestyksessä. Yksi porras etenemisessä oli loppuvuonna 2023 henkilöstölle toteutettu monimuotoisuuskysely, jonka avulla kehityskohteita tunnistettiin. Nyt työ monimuotoisen ja inklusiivisen työyhteisön eteen on täydessä vauhdissa!

Sosiaalinen vastuu ei vaadi ihmetekoja

Nina Meincke
Sosiaalinen vastuu puhuttaa tällä hetkellä yrityksiä, mutta asia tuntuu monista vaikeasti tartuttavalta. Esimerkiksi sosiaaliseen vastuuseen liittyvät raportointivelvoitteet hämmentävät. Kyse on kuitenkin yksinkertaisesti siitä, miten yritys kohtelee omia työntekijöitään ja muuta käyttämäänsä työvoimaa, sekä kuinka se toimii ja vaikuttaa ympäröivässä yhteiskunnassa. Sosiaalisesti vastuullinen yritys tunnistaa oman toimintansa vaikutukset ja toimii avoimesti.

Clas Ohlson: Hyvä työnhakijakokemus alkaa jo työpaikkailmoituksesta

Clas Ohlsonissa tiedetään, että hyvä kokemus työnhausta on tärkeää paitsi itse työnhakijalle, myös yritykselle. Vaikka työnhakija ei tulisikaan valituksi avoinna olevaan tehtävään, hän voi samassa yrityksessä olla arvokas valinta johonkin toiseen. Hakijat myös puhuvat kokemuksistaan muille, joten ei ole yhdentekevää, millainen maku työnhausta jää. Kerromme tässä artikkelissa hyvän työnhakijakokemuksen lisäksi perehdytyksestä sekä yhdenvertaisuudesta työelämässä.

Stockmann jakaa osaamista ja hiljaista tietoa mentoreidensa välityksellä

Ensimmäinen Career Days -urapäivien ohjelma pyörähti Stockmannilla käyntiin vuosi sitten keväällä. Tuolloin mentorina aloitti Minna Laine, joka vastaa Stockmannilla omnichannel-liiketoiminnan ja asiakaskokemuksen kehittämisestä. ”On aivan upea tunne, että voin auttaa lahjakkaita ja mukavia ihmisiä kehittymään eteenpäin urallaan”, Laine sanoo. Stockmannin Career Days -ohjelma saa jatkoa tänä keväänä.

Tokmannilla esihenkilöiden työhyvinvoinnin eteen tehty työ näkyy hiljalleen tuloksissa

Tokmannilla esihenkilöiden työhyvinvointiin liittyvät haasteet nousivat pinnalle muutama vuosi sitten henkilöstölle suunnatussa kyselyssä ja kehityskeskusteluissa. Siitä alkoi suunnitelmallinen työ esihenkilöiden työhyvinvoinnin tukemiseksi. ”Uusin Pulssikyselymme antoi jo viitteitä paremmasta”, iloitsee henkilöstö -ja vastuullisuusjohtaja Sirpa Huuskonen.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi