vastuullisuus

Case #kauppa: Heinon Tukussa satsataan materiaalitehokkuuden parantamiseen

Elintarvikealan sitoumuksen vuosille 2019−2021 allekirjoittivat Päivittäistavarakauppa ry:n lisäksi Elintarviketeollisuusliitto ry, Suomen Pakkausyhdistys ry sekä kolme ministeriötä: maa- ja metsätalousministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö sekä ympäristöministeriö. Sitoumuksella, joka on ensimmäinen laatuaan Suomessa, vähennetään ruoan valmistuksen, jakelun ja kulutuksen ympäristövaikutuksia.

Kaupan liitto ja Vates-säätiö: Nostetaan työllisyysastetta helpottamalla osatyökykyisten henkilöiden sosiaalista työllistämistä

Kauppa voisi tarjota nykyistä enemmän työpaikkoja osatyökykyisille henkilöille nk. sosiaalisen työllistämisen näkökulmasta. Toteutuakseen tämä vaatisi, että osa-aikaisten työntekijöiden lisätyön tarjoamisvelvoitteeseen säädettäisiin rajattu poikkeamismahdollisuus. Sosiaalisella työllistämisellä olisi positiivinen vaikutus myös työllisyysasteeseen.

Nuoret vaativat ympäristötekoja – mutta kulutuksen lisääminen tekee iloiseksi

Z-sukupolvi eli 15−25-vuotiaat nuoret shoppailevat mielellään kivijalassa, ja usein matkapuhelin kädessä. Mobiilia käytetään myymälässä varsinkin lisätiedon etsimiseen. Vaikka digiostaminen on tuttua kaikille ikäpolville, nuoret asioivat verkkokaupoissa vanhempia mieluummin – ja varsinkin vaateostoksilla. Suomalaisnuorten mielestä poliitikoilta tarvittaisiin nyt merkittäviä ympäristötekoja, mutta nuoret tunnustavat, että tavaroiden ostaminen tekisi heidät itsensä iloisemmiksi.

Nostetaan työllisyysastetta sosiaalisella työllistämisellä

Kaupat voisivat tarjota nykyistä enemmän työtä myös niin sanotun sosiaalisen työllistämisen näkökulmasta. Se koskisi tiettyjä rajattuja tilanteita ja erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden, kuten osatyökykyisten, pitkäaikaistyöttömien, maahanmuuttajien tai syrjäytymisvaarassa olevien nuorten työllistämistä. Samalla saataisiin nostettua myös työllisyysastetta.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi