vastuullisuus

Case #kauppa: Heinon Tukussa satsataan materiaalitehokkuuden parantamiseen

Elintarvikealan sitoumuksen vuosille 2019−2021 allekirjoittivat Päivittäistavarakauppa ry:n lisäksi Elintarviketeollisuusliitto ry, Suomen Pakkausyhdistys ry sekä kolme ministeriötä: maa- ja metsätalousministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö sekä ympäristöministeriö. Sitoumuksella, joka on ensimmäinen laatuaan Suomessa, vähennetään ruoan valmistuksen, jakelun ja kulutuksen ympäristövaikutuksia.

Kaupan liitto ja Vates-säätiö: Nostetaan työllisyysastetta helpottamalla osatyökykyisten henkilöiden sosiaalista työllistämistä

Kauppa voisi tarjota nykyistä enemmän työpaikkoja osatyökykyisille henkilöille nk. sosiaalisen työllistämisen näkökulmasta. Toteutuakseen tämä vaatisi, että osa-aikaisten työntekijöiden lisätyön tarjoamisvelvoitteeseen säädettäisiin rajattu poikkeamismahdollisuus. Sosiaalisella työllistämisellä olisi positiivinen vaikutus myös työllisyysasteeseen.

Nuoret vaativat ympäristötekoja – mutta kulutuksen lisääminen tekee iloiseksi

Z-sukupolvi eli 15−25-vuotiaat nuoret shoppailevat mielellään kivijalassa, ja usein matkapuhelin kädessä. Mobiilia käytetään myymälässä varsinkin lisätiedon etsimiseen. Vaikka digiostaminen on tuttua kaikille ikäpolville, nuoret asioivat verkkokaupoissa vanhempia mieluummin – ja varsinkin vaateostoksilla. Suomalaisnuorten mielestä poliitikoilta tarvittaisiin nyt merkittäviä ympäristötekoja, mutta nuoret tunnustavat, että tavaroiden ostaminen tekisi heidät itsensä iloisemmiksi.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi