Teknologia ja palvelumuodot digitaalisessa kuluttajakaupassa kehittyvät kohisten. Koko ostoprosessi mainonnasta tuotehakuun ja tilaamiseen sekä maksamisesta toimittamiseen pyritään tekemään aina vain sujuvammaksi. Kiinalaiset verkkokaupat ja markkinapaikat sekä Amazon kirittävät suomalaista digikauppaa, jonka kansainvälistyminen on vielä toistaiseksi ollut hidasta. Kokosimme katsaukseemme poimintoja digikaupan kehityssuunnista ja trendeistä.
Vähittäiskauppaa on siirtynyt vauhdilla verkkoon, kun pyrkimykset estää koronaviruksen leviäminen ovat sulkeneet ihmiset koteihinsa maailmanlaajuisesti. Koteihin tilataan kaupoista nyt ennätysmääriä ruokaa ja muita päivittäistavaroita samalla kun erikoiskaupan tuotteiden myynti putoaa jyrkästi. Kaupan liiton tuoreesta selvityksestä ilmenee myös, että epidemia saa kuluttajat tekemään epäterveellisempiä valintoja.
Jo pitkään on pidetty lähes varmana, että Amazon avaa Pohjoismaihin oman alustan. Epävarmuutta on ollut vain ajankohdasta. Miksi huhut markkinapaikan mahdollisesta avaamisesta vielä tämän vuoden aikana ryöpsähtivät liikkeelle – ja juuri nyt?
Kaupan liitto pitää erittäin valitettavana, että Palvelualojen ammattiliitto PAM on katkaissut kaupan työehtosopimusneuvottelut ja ilmoittanut ylityökiellosta ja työnseisauksista. Kauppa on sitoutunut Suomen menestykselle tärkeään vientivetoiseen työmarkkinamalliin ja haluaa myös pitää kiinni toimialan edellytyksistä työllistää.
Melkein kaikilla meillä on muistoja omista ensimmäisistä ostotapahtumista. Niistä, joissa tiukasti nyrkkiin puristettu pikku kolikko ojennetaan juhlallisesti myyjälle ja toisessa nyrkissä puristetaan huolella valittua karkkia. Itse muistan ostaneeni lähikaupan tutulta myyjältä nallekarkin, joka 1970-luvun alussa maksoi pennin. Lapsena oli myös mukava säästää rahaa säästöpossuun. Kivaa oli myös opetella, millä logiikalla markat ja pennit sekä myöhemmin eurot ja sentit suhteutuvat toisiinsa.
Kotimainen vähittäis- ja tukkukauppaketju Oy Carlson on viettänyt 160-vuotisjuhlavuottaan panostamalla vahvasti paitsi myymälöihinsä myös verkkokauppaan. Asiakkaan saama henkilökohtainen palvelu pysyy jatkossakin toiminnan keskiössä.
Suomen hallituksen keskeisimpänä tavoitteena oleva työllisten määrän kasvattaminen ei onnistu ilman kaupan alan vahvaa roolia. Digitalisaatio muokkaa alan työtehtäviä ja osaamistarpeita, mutta avaimia menestykseen voidaan hakea esimerkiksi mainetyön, paikallisen sopimisen ja jatkuvan oppimisen avulla.
Statista-tilastotietopalvelun mukaan päivittäistavaroiden verkkokauppa on kasvussa. Vielä riittää kuitenkin paljon kirittävää, mikäli verkkokauppa mielii viedä markkinaosuutta kivijalkamyymälöiltä.
Statista-tilastotietopalvelun mukaan sisustuksen ja kodin käyttötavaroiden digitaalinen kauppa kasvaa Suomessa voimakkaasti seuraavan viiden vuoden aikana. Samaan aikaan digiostajien määrän odotetaan lähes tuplaantuvan. Tuotekategorian verkkokaupoista nettomyynniltään suurin on Suomessa Prisma.fi.
Evästeet auttavat meitä kehittämään verkkopalveluamme ja parantamaan sen sisältöjä ja saavutettavuutta. Osa evästeistä on välttämättömiä, jotta sivut toimivat oikein. Voit palata asetuksiin myöhemmin Tietosuoja ja käyttöehdot -sivulla. Hallinnoi evästeasetuksiasi.
Evästeet auttavat meitä kehittämään verkkopalveluamme ja parantamaan sen sisältöjä ja saavutettavuutta. Osa evästeistä on välttämättömiä, jotta sivut toimivat oikein. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai vain välttämättömät.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Duration
Description
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_UA-7567086-1
1 minute
A variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
vuid
2 years
Vimeo installs this cookie to collect tracking information by setting a unique ID to embed videos to the website.