kuluttajat

Analyysi: Vuodesta 2025 lupa odottaa parempaa kuin edelliset vuodet

Arhi Kivilahti
Tuloskauden käynnistyessä kuva viime vuodesta on hahmottunut. Monelta osin vuosi 2024 oli jatkumoa kahdelle edelliselle vaikealle vuodelle. Vaikutukset näkyivät vähemmän päivittäistavarakaupassa ja tavaratalokaupassa – erityisesti hypermarketeissa ja halpakaupoissa.  Sen sijaan erikoiskaupassa vuosi oli selvästi vaikeampi. Positiivista on, että syvimmät laskut näyttävät nyt olevan takanapäin. Arhi Kivilahti tarkastelee analyysissaan vuoden 2024 Q4-ajanjaksoa kaupan alalla.

Kuluttajien luottamus pysyi matalalla helmikuussa

Helmikuussa näkemykset sekä omasta että Suomen taloudesta heikkenivät hieman edelliskuuhun verrattuna, kertoo Tilastokeskus. Arvio oman talouden nykytilasta oli synkähkö. Odotukset omasta ja Suomen taloudesta vuoden kuluttua pysyivät vaisuina. Kaupan liiton ekonomisti Heidi Lauttamäki arvioi, että Yhdysvaltain linjaukset ja niiden myötä muuttuva Euroopan turvallisuustilanne todennäköisesti hidastavat kuluttajien luottamuksen elpymistä.

Komission esittämät toimet verkkokauppaan riittämättömiä – pakettivyöry ei tule niillä laantumaan

Komissio julkaisi tänään pitkän odotuksen jälkeen verkkokauppaa koskevan tiedonannon, jossa se esittelee toimia turvallisen ja kestävän EU:n ulkopuolisen verkkokaupan varmistamiseksi. Komission toimet ovat kaupalle pettymys, ja pohjoismaiset kaupan alan järjestöt ovat yhdessä ottaneet kantaa tehokkaampien toimien puolesta.

Analyysi: Kuluttajien luottamus: ristiriitaisia viestejä joulukauppaan

Jaana Kurjenoja
Kahtena edellisenä joulusesonkina kauppa on käynyt vaisusti kodintekniikan ja sisustuksen erikoiskaupoissa. Siksi kuluttajien piristyneet ostoaikeet näillä aloilla herättävät toiveita tulevasta joulusesongista. Odotuksia vahvistavat parantuneet odotukset kotitalouksien omasta taloudesta, vaikka työttömyysuhka koetaankin edelleen suureksi.

Kuluttajia vaivaa viherväsymys, siksi ympäristöväitteisiin tarvitaan lisää avoimuutta

Terhi-Anna Wilska
Kulutukseen liittyvää mediakeskustelu on koko koronapandemian jälkeisen ajan ollut varsin hinta- ja kustannuskeskeistä. Luemme jatkuvasti kyselytutkimuksista, joissa valtaosa vastaajista on huolissaan rahojensa riittävyydestä. Kuluttajien luottamus talouteensa on pysynyt matalana. Inflaatio, korkojen nousu ja energian kalleus ovat haudanneet alleen ennen kaikkea kestävyyteen ja vastuullisuuteen liittyvät teemat kulutuksessa.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi