vastuullisuus

Kaupan ala mukana COP 29 -ilmastokokouksessa vähähiilisyystiekartallaan

YK:n ilmastokokous COP 29 on parhaillaan (11.– 22.11.2024) käynnissä Azerbaidzhanin Bakussa. Kokouksen sisällössä korostuvat ilmastotoimien rahoitus ja investoinnit. Elinkeinoelämän keskusliitto (EK) vie Bakuun viestiä suomalaisyritysten ilmastoratkaisuista ja esittelee toimialojen vähähiilisyystiekarttoja. Kaupan ala on kokouksessa mukana keväällä päivittämällään vähähiilisyystiekartalla.

Esihenkilöiden työhyvinvointihanke: Vastuullinen kauppa huolehtii myös esihenkilöistään -julkaisu valmistui

Kaupan liitto, Kaupanalan esimiesliitto KEY ja Palvelualojen ammattiliitto PAM ovat vuosia tehneet yhteistyötä vähittäiskaupan esihenkilöiden työhyvinvointihankkeessa. Viimeisin hankekausi tuli päätökseensä seminaarissa 10.10.2024, ja siellä esiteltiin julkaisu, joka laadittiin osana hanketta.

Suomalaisten maksuvalmius kestävistä tuotteista vahvistuu – Epäluulo aasialaista verkkokauppaa kohtaan kasvaa

Hintavetoinen ostaminen on kahdessa vuodessa voimistunut. Tästä huolimatta valtaosa suomalaisista on valmis maksamaan korkeampaa hintaa kestävistä ja kierrätettävistä tuotteista. Suurin osa suomalaisista haluaisi suosia yhteiskuntavastuuta kotimaassa kantavia kauppoja, mutta maksuhalukkuus tästä on heikompaa. Tuoteturvallisuusepäilyt aasialaista verkkokauppaa kohtaan ovat voimistuneet, ja tuoreiden koeostojen mukaan epäilyille on myös perusteita.

Suurin osa suomalaiskulutuksen luontohaitoista ilmenee ulkomailla – S-ryhmä ehkäisemässä banaanin luontohaittoja Väli-Amerikassa

S-ryhmä tutkii parhaillaan toimintansa aiheuttamia haittoja luonnon monimuotoisuudelle. Tuotekohtainen luontohaittojen laskenta on vielä kesken, mutta se tiedetään, että suurin osa S-ryhmän luontojalanjäljestä muodostuu elintarvikkeista. Sekin tiedetään, että hedelmissä ja vihanneksissa banaani on merkittävä luontohaitan aiheuttaja. S-ryhmä onkin jo ryhtynyt ehkäisemään banaanin luontohaittoja Väli-Amerikassa.

Kaupan vastuullisuusaamupäivä – Millä keinoilla vastataan asiakkaiden vastuullisuuskutsuun?

Ovatko verkkokauppa-asiakkaat vastuullisia vai vastuuttomia? Entä miten kauppa voi tukea digiasiakkaansa vastuullisuustyötä ja kestävämpää arkea? Kaupan vastuullisuusaamupäivässä julkistetaan Digikuluttajan vastuullisuus -tutkimus. Saamme myös ajankohtaisen katsauksen verkko-ostamisen vastuullisuuteen ja pureudumme verkkokaupan … Lue lisää

K-ryhmä tarttui hyvinvoinnin haasteeseen: K-Ruoka-sovellus tukee suomalaisten terveellisiä ostosvalintoja

Hyvinvointi on yksi tämän hetken megatrendejä, ja suomalaisten ruokavaliossa olisikin parantamisen varaa. K-ryhmä on tarttunut haasteeseen helpottamalla terveellisten valintojen tekemistä jo kaupassa K-Ruoka-sovelluksen avulla. Samalla asiakkaille palautetaan omaan käyttöön heidän ostodataansa.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi