vastuullisuus

Analyysi: Teknologian ja kuluttajakäyttäytymisen muutos on väistämätöntä 

Ulla Pöllänen
Kaupan ala on kokemassa suurta muutosta, jossa erityisesti teknologian kehitys ja kuluttajien muuttuvat odotukset muovaavat tulevaisuuden suuntaa. Näiden haasteiden ja mahdollisuuksien tarkastelu on keskiössä Vähittäiskaupan Tutkimussäätiön Kaupan tutkimuspäivässä, joka kokoaa yhteen alan asiantuntijat ja toimijat jakamaan näkemyksiä ja etsimään ratkaisuja. 

Transmeri: Tuotteen takana voi olla suuri määrä vastuullisuustyötä

Täydellinen vastuullisuus on yrityksille ja niiden tuotteille aina haastavaa, ne voivat silti pyrkiä jatkuvasti kohti kestävämpiä käytäntöjä. Oy Transmeri Ab:n kotimainen TAIKA-luonnonkosmetiikkasarja syntyi tavoitteesta luoda vastuullinen tuote. Sarja muun muassa kantaa kansainvälistä Ecocert-sertifikaattia. Myös sarjan tuotekohtaiset hiilijalanjälkilaskelmat on tehty ja tuotteiden päästöt on kumottu.

Ikea Suomen monikulttuurisessa arjessa näkyy yhteisen kielen merkitys

Suomalaisessa työelämässä kielitaitovaatimukset vaihtelevat riippuen alasta, työtehtävistä ja työnantajan tarpeista. Ikea Suomi työllistää lähes 2 000 työntekijää, ja työyhteisössä on työntekijöitä yli 70 eri kansallisuudesta. Millaista kielitaitoa Ikea työntekijöiltään edellyttää? Entä miten yrityksen työkulttuuri ja arvot tukevat kansainvälisyyttä?

Kaupan ala mukana COP 29 -ilmastokokouksessa vähähiilisyystiekartallaan

YK:n ilmastokokous COP 29 on parhaillaan (11.– 22.11.2024) käynnissä Azerbaidzhanin Bakussa. Kokouksen sisällössä korostuvat ilmastotoimien rahoitus ja investoinnit. Elinkeinoelämän keskusliitto (EK) vie Bakuun viestiä suomalaisyritysten ilmastoratkaisuista ja esittelee toimialojen vähähiilisyystiekarttoja. Kaupan ala on kokouksessa mukana keväällä päivittämällään vähähiilisyystiekartalla.

Esihenkilöiden työhyvinvointihanke: Vastuullinen kauppa huolehtii myös esihenkilöistään -julkaisu valmistui

Kaupan liitto, Kaupanalan esimiesliitto KEY ja Palvelualojen ammattiliitto PAM ovat vuosia tehneet yhteistyötä vähittäiskaupan esihenkilöiden työhyvinvointihankkeessa. Viimeisin hankekausi tuli päätökseensä seminaarissa 10.10.2024, ja siellä esiteltiin julkaisu, joka laadittiin osana hanketta.

Suomalaisten maksuvalmius kestävistä tuotteista vahvistuu – Epäluulo aasialaista verkkokauppaa kohtaan kasvaa

Hintavetoinen ostaminen on kahdessa vuodessa voimistunut. Tästä huolimatta valtaosa suomalaisista on valmis maksamaan korkeampaa hintaa kestävistä ja kierrätettävistä tuotteista. Suurin osa suomalaisista haluaisi suosia yhteiskuntavastuuta kotimaassa kantavia kauppoja, mutta maksuhalukkuus tästä on heikompaa. Tuoteturvallisuusepäilyt aasialaista verkkokauppaa kohtaan ovat voimistuneet, ja tuoreiden koeostojen mukaan epäilyille on myös perusteita.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi