vastuullisuus

Lidl työskentelee monimuotoisemman luonnon puolesta

Lidlin suurimmat vaikutukset luonnon monimuotoisuuteen liittyvät ruoantuotannon toimitusketjuihin ja raaka-aineiden hankintaan. "Siksi keskitymme tukemaan luonnon monimuotoisuutta erityisesti toimitusketjuissa", toteaa Lidl Suomen vastuullisuuspäällikkö Annu Puurula. Lidl edistää ekologisia toimenpiteitä myös Suomessa esimerkiksi myymälöidensä ympäristössä.

Kauppa kuluttajan tukena siirtymässä kohti kiertotaloutta

Nina Mesiranta
Jotta kestävistä kulutustavoista tulisi uusi normaali, tarvitaan tukea ja valmennusta myös kuluttajien arkeen. Esimerkiksi Ruotsissa tällä viikolla järjestetty SCORAI-konferenssi sekä Euroopan unioin rahoittama CARE-hanke nostavat esiin kuluttajien roolin kiertotalouden käytännön toteuttajina – sekä mahdollisuuden, jonka tämä tarjoaa myös kaupalle.

Tokmannin rekrytoinneissa ei kysellä ikää  

Tokmannilla ei rekrytoitaessa kysellä hakijoiden ikää. Osaaminen ja asenne ratkaisevat, ja se, että kussakin toiminnossa on sopivasti eri-ikäisiä ja ihmisiä eri taustoilla. Julkisuudessa puhutaan paljon ikäsyrjinnästä työelämässä ja siitä, että se vaikeuttaa monen yli 55-vuotiaan työllistymistä ja lyhentää työuria. Tokmannilla myymälöissä otetaan huomioon esimerkiksi fyysisiä rajoitteita, eivätkä ne välttämättä liity lainkaan ikään.

Kaupan vastuullisuuskyselyssä näkyi kasvanut regulaatiopaine – yritykset kokivat sen tärkeimmäksi vastuullisuuden ajuriksi ja haasteeksi

Kaupan liitossa toisen kerran toteutetussa vastuullisuuskyselyssä kartoitettiin jäsenyritysten vastuullisuustyön nykytilaa sekä erityisesti sosiaalisen vastuun teemoja. Edellinen kysely toteutettiin keväällä 2023. Viimeisen kahden vuoden aikana on tapahtunut paljon yritysvastuuta ajatellen, erityisesti vastuullisuuden ympärillä käytävä keskustelu ja regulaatiokehitys niin kansallisesti kuin kansainvälisesti on kuumentunut. 

Viherpesudirektiivi – saammeko selkeyttä vai sekavaa sääntelyä?

Tiina Vyyryläinen
EU:n uusi viherpesudirektiivi muuttaa merkittävästi yritysten vastuullisuusviestinnän sääntöjä. Direktiivin tavoitteena on kitkeä harhaanjohtavat ympäristöväitteet, mutta sen käytännön soveltaminen herättää monia kysymyksiä. Suomessa työryhmä valmistelee direktiivin täytäntöönpanoa, mutta monia tulkintoja jää vielä odottamaan komission ja kansallisten viranomaisten linjauksia. Yritykset kaipaisivat vastauksia jo kiireesti moniin kysymyksiin.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi