vastuullisuus

Kauppa avaintekijänä ilmastonmuutoksen torjunnassa − vähähiilisyystavoitteiden saavuttaminen vaatii yhteistyötä koko arvoketjulta

Kaupan alan tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä ja lähes päästötön vuoteen 2050 mennessä. Alan päivitetty vähähiilisyystiekartta osoittaa, että yritysten nykyiset toimenpiteet ja sitoumukset ovat hyvä alku, mutta nollapäästöisyyden toteutuminen vuonna 2050 edellyttää, että kaikki kaupan alan yritykset asettaisivat kunnianhimoiset tieteeseen perustuvat päästövähennystavoitteet. Tämän toteuttamiseksi yritykset tarvitsevat tasapuolisen ja ennustettavan sääntely-ympäristön.

Laattapiste-Pukkilan verkkokaupassa asiakas voi laskea ostoskorinsa hiilijalanjäljen

Laattapiste-Pukkilan verkkokaupassa asiakas voi nykyään vertailla rakentamiseen ja remontointiin valitsemiensa tuotteiden ekologisuutta. Uuden työkalun avulla voi helposti vertailla tuotteiden hiilijalanjälkeä tosiinsa. Tietoa tarvitaan, sillä tuleva rakentamislaki määrittää raja-arvoja uudisrakennusten hiilijalanjäljelle.

Päivittäistavarakaupan yritykset pyrkivät muovikassien kulutuksen vähentämiseen − tavoite: Suomessa käytössä alle 40 muovikassia per henkilö vuoden 2025 lopussa

Päivittäistavarakaupan yritykset pyrkivät vähentämään muovikassien kulutusta ja kannustavat asiakkaita kantamaan ostokset kotiin omassa kassissa. Jos kauppareissu kuitenkin yllättää ja muovikassi pitää ostaa, kannattaa sitä käyttää mahdollisimman monta kertaa uudelleen. 20.5. alkavan Oma kassi kauas kantaa -kampanjan taustalla on Kaupan liiton ja ympäristöministeriön solmima vapaaehtoinen green deal -sopimus.

Kaupan vastuullisuuden olennaisuusanalyysi tukee liiton ja jäsenyritysten toiminnan suunnittelua

Toimialatasoisella vastuullisuuden olennaisuusanalyysillä Kaupan liitto tunnistaa kaupan alalle olennaiset vastuullisuusteemat. Tänä keväänä päivitetyssä arvioinnissa hyödynnettiin CSRD:n mukaisen kaksoisolennaisuusanalyysin periaatetta, ESR-standardien vaatimukset huomioiden. Osana uudistusprojektia liitto työsti myös ylätasoisen ohjeistuksen jäsenyrityksille niiden oman olennaisuusanalyysin käynnistämisen tueksi.  

Silmäasema lähti Second hand -liike Emmyn kanssa edistämään kiertotaloutta

Yhteistyö second hand -muodin edelläkävijän Emmyn kanssa on Silmäasemalle uusi avaus kiertotalouden edistämiseksi. Asiakas voi viedä käytetyt vaatteensa myytäviksi Emmyyn ja saada tuotot lahjakorttina Silmäasemalle. Myös Emmyltä ostetut käytetyt merkkilasit on mahdollista linssittää omilla vahvuuksillaan Silmäasemalla. Kuluttajan tietoisuutta silmä- ja aurinkolasien kierrätyksestä pyritään lisäämään.

SBTi-ilmastotavoite täyttyi etuajassa: Huiskulan Puutarha korvasi lämmöntuotantonsa uusiutuvalla biopolttoaineella

Keväällä 2023 Huiskula sai ensimmäisenä puutarhakaupan toimijana Science Based Targets (SBTi) -aloitteen hyväksynnän ilmastotavoitteilleen. Merkittävä ilmastoon vaikuttava uudistus tehtiin joulukuussa, kun yritys siirtyi käyttämään uusiutuvaa biopolttoainetta lämmöntuotannossaan. Tänä vuonna 90-vuotisjuhlavuottaan viettävä Huiskula Oy harjoittaa kukkien tuotantoa, tukkukauppaa ja maahantuontia. Lisäksi se myy taimia ammattiviljelijöille.

EU:n uusi kestävyyslainsäädäntö uhkana pk-yrityksille

Markku Uitto
EU:n kunnianhimoinen vihreän kehityksen ohjelma avaa paljon mahdollisuuksia yrityksille pienentää hiilijalanjälkeään ja kasvattaa hiilikädenjälkeään. Huolta kuitenkin herättävät uudet kestävyysraportointivelvoitteet, jotka ulottavat vaikutuksensa isojen yritysten arvo- ja hankintaketjujen kautta aina pk-yrityksiin asti. Hyvää tarkoittavan direktiivin riskinä on jopa pienten alihankkijayritysten väheneminen unionissa.

Sosiaalinen vastuu ei vaadi ihmetekoja

Nina Meincke
Sosiaalinen vastuu puhuttaa tällä hetkellä yrityksiä, mutta asia tuntuu monista vaikeasti tartuttavalta. Esimerkiksi sosiaaliseen vastuuseen liittyvät raportointivelvoitteet hämmentävät. Kyse on kuitenkin yksinkertaisesti siitä, miten yritys kohtelee omia työntekijöitään ja muuta käyttämäänsä työvoimaa, sekä kuinka se toimii ja vaikuttaa ympäröivässä yhteiskunnassa. Sosiaalisesti vastuullinen yritys tunnistaa oman toimintansa vaikutukset ja toimii avoimesti.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi