vastuullisuus

Viherpesudirektiivi muuttaa vastuullisuusviestintää – saammeko selkeyttä vai sekavaa sääntelyä?

Tiina Vyyryläinen
EU:n uusi viherpesudirektiivi muuttaa merkittävästi yritysten vastuullisuusviestinnän sääntöjä. Direktiivin tavoitteena on kitkeä harhaanjohtavat ympäristöväitteet, mutta sen käytännön soveltaminen herättää monia kysymyksiä. Suomessa työryhmä valmistelee direktiivin täytäntöönpanoa, mutta monia tulkintoja jää vielä odottamaan komission ja kansallisten viranomaisten linjauksia. Yritykset kaipaisivat vastauksia jo kiireesti moniin kysymyksiin.

Analyysi: Teknologian ja kuluttajakäyttäytymisen muutos on väistämätöntä 

Ulla Pöllänen
Kaupan ala on kokemassa suurta muutosta, jossa erityisesti teknologian kehitys ja kuluttajien muuttuvat odotukset muovaavat tulevaisuuden suuntaa. Näiden haasteiden ja mahdollisuuksien tarkastelu on keskiössä Vähittäiskaupan Tutkimussäätiön Kaupan tutkimuspäivässä, joka kokoaa yhteen alan asiantuntijat ja toimijat jakamaan näkemyksiä ja etsimään ratkaisuja. 

Transmeri: Tuotteen takana voi olla suuri määrä vastuullisuustyötä

Täydellinen vastuullisuus on yrityksille ja niiden tuotteille aina haastavaa, ne voivat silti pyrkiä jatkuvasti kohti kestävämpiä käytäntöjä. Oy Transmeri Ab:n kotimainen TAIKA-luonnonkosmetiikkasarja syntyi tavoitteesta luoda vastuullinen tuote. Sarja muun muassa kantaa kansainvälistä Ecocert-sertifikaattia. Myös sarjan tuotekohtaiset hiilijalanjälkilaskelmat on tehty ja tuotteiden päästöt on kumottu.

Ikea Suomen monikulttuurisessa arjessa näkyy yhteisen kielen merkitys

Suomalaisessa työelämässä kielitaitovaatimukset vaihtelevat riippuen alasta, työtehtävistä ja työnantajan tarpeista. Ikea Suomi työllistää lähes 2 000 työntekijää, ja työyhteisössä on työntekijöitä yli 70 eri kansallisuudesta. Millaista kielitaitoa Ikea työntekijöiltään edellyttää? Entä miten yrityksen työkulttuuri ja arvot tukevat kansainvälisyyttä?

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi